کشاورزی> اقتصاد غذا - بيش از 50ميليون دلار خوراک دام، طیور و آبزیان به 11 كشور جهان صادر شد.

مجید موافق قدیری، رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس» ضمن اعلام خبر فوق افزود: صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان ايران علي‌رغم قدمت نه چندان طولاني در عرصه صادرات، پس از پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون گام‌هاي بلند و موثري در راستاي استقلال، امنيت ملي و بهبود و ارتقاء سلامت كشور برداشته است.
وی گفت: امروزه فارغ از مشكلات و موانع متعدد موجود بر سر راه صدور انواع خوراک دام، طیور و آبزیان، تاكنون محصولات این صنعت در بيش از 11 كشور دنيا وارد و در رقابتي تنگاتنگ و نفس‌گير همپاي محصولات مرجع جهاني و در رقابت با محصولات شركت‌هاي معتبر دنيا عرضه و برای حضور در 20 کشور دنیا نیز برنامه ریزی گسترده ای را انجام داده است.
موافق قدیری با بیان اینکه صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان در ميان صادرات غيرنفتي در كنار ارزش افزوده بالا، از پتانسيل‌هاي خوبي نيز در خصوص ارزآوري برخوردار است، گفت، توجه به اين عرصه و رفع موانع و مشكلات اين حوزه از جهات مختلف مي‌تواند مزاياي زيادي براي اقتصاد ملي در بر داشته باشد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه مطالعه سير تكامل توليد و تجارت در دنیا از اهميت بسزائي برخوردار است گفت: باید ذوب شدن توليد و تجارت منطقه‌اي در توليد و تجارت ملي و متقابلاً جذب توليد و تجارت ملي در توليد و تجارت بين‌المللي، محور برنامه‌ريزي‌ها و رفتار اقتصادي قرار گيرد.
موافق قدیری افزود: دوران اقتصاد كشاورزي با گذشت 5 هزار سال و با وقوع انقلاب صنعتي سپري شد. در اين دوران توليد در هر منطقه با مازاد محصولات كشاورزي در مناطق همجوار مبادله مي‌شد، رفته‌رفته مناطق متعدد در هر كشوري ايجاد شد، پول ملي به وجود آمد، دولت‌هاي ملي براي پشتيباني از سازوكارهاي تجاري، اقتصادي و تأمين امنيت شكل گرفته و اكنون شاهد آن هستيم كه چگونه توليد، تجارت، پول ملي و ساز وكارهاي تجاري و اقتصادي در توليد و تجارت بين‌الملل در حال ذوب شدن است و دولت‌ها چگونه به هم مي‌پيوندند و براي پشتيباني و حمايت از منافع ملي خود با يكديگر تعاملات منطقه‌اي، دو جانبه و چند جانبه به وجود مي‌آورند.
رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در خصوص موانع صادراتی در صنعت خوراک دام خاطرنشان کرد: محدوديت در صدور محصولات خوراک دام، طیور و آبزیان متأثر از جهاتي است كه عمدتاً فرابنگاهي است و در شرايطي كه خوراک دام ايراني در بيش از 11 كشور خارجي كه عزم حكومتي آن‌ها داير بر واردات خوراک دام، طیور و آبزیان از ايران است به ثبت رسيده يعني در فرآيندي مشابه و طبق پروتكل‌هاي جهاني، همپا و همسان با بهترين توليدكنندگان جهاني ارزيابي و گواهي مقبوليت كيفي و اجازه صدور خوراک دام، طیور و آبزیان به آن كشورها داده شده است. اين بدين معني است كه توليدكنندگان خوراک دام، طیور و آبزیان كار خود را به نحو مطلوب انجام داده‌اند.
این فعال اقتصادی افزود: در سال 2014،  بیش از یک میلیارد تن انواع خوراک دام، طیور و آبزیان تولید و بیش از 350 ميليارد دلار  صادرات انواع خوراک دام، طیور و آبزیان در جهان صورت گرفته است. پس اجازه دهيد بگوييم با مشکلات متعددی که در صادرات داریم در صنايع خوراک دام، طیور و آبزیان كشور ما معجزه‌اي اتفاق افتاده است كه بيش از 50ميليون دلار صادرات انواع خوراک دام، طیور و آبزیان به 11 كشور جهان صورت گرفته است.
رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان افزود: رقابتي نبودن مولفه‌ها و سازوكارهاي اقتصادي كشور با كشورهاي رقيب، اجرايي نشدن تمهيدات و مشوق‌هاي مالي صادراتي و عدم ايفاي تعهدات قانوني دولت در صادرات  خوراک دام، طیور و آبزیان، نبود موافقت‌نامه‌هاي دو يا چند جانبه با كشورهاي بازارهاي هدف به منظور رفع موانع ثبت و فروش خوراک دام، طیور و آبزیان، نبود سازوكارهاي لازم براي گسترش رقابت‌پذيري صنايع و عدم وجود برنامه‌ريزي‌هاي علمي در مقابله با موانع صادراتي، عدم هماهنگي و همسويي دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط براي تسهيل در صدور محصولات خوراک دام، طیور و آبزیان، عدم انعطاف پذيري مقررات مرتبط با خوراک دام، طیور و آبزیان كشور به منظور تسهيل در صدور محصولات خوراک دام، طیور و آبزیان (در زمينه صدور مجوزهاي سازمان دامپزشکی، استاندارد و... يا تنوع در اشكال بسته‌بندي مورد تقاضاي بازار صادراتي) از مهمترین مشکلات صنایع خوراک دام و طیور است.
موافق قدیری گفت: در كشورهاي برتر صادراتي خوراک دام، طیور و آبزیان مثل آمريكا، اروپا، برزیل و ديگر كشورهاي موفق صادراتي هم تراز با كشور ما، هر مشتری از 20 تا 30 درصد قيمت خوراک دام، طیور و آبزیان به توليدكننده همراه با بهاي خوراک دام، طیور و آبزیان يارانه (هزينه) تبليغ و بازار يابي مي‌پردازد و در نتيجه در حوزه صنايع خوراک دام، طیور و آبزیان و براي تبليغ و بازاريابي خوراک در بازارهاي درون مرزي و برون مرزي آن توليدكنندگان، تلاش ويژه‌اي شكل گرفته است. دانشگاه‌ها و رشته هاي علمي و كاربردي متعدد در اين خصوص تأسيس گرديده و نيروهاي مناسب با اين مهم را تربيت و زمينه را براي توسعه صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان خودشان به وجود آورده‌اند.
رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران افزود: در كشورهاي برتر صادراتي خوراک دام، طیور و آبزیان در جهان هر مشتری  براي به روز رساني استانداردهاي توليدكنندگان ملي خود و ارتقای ارزش خوراک دام، طیور و آبزیان از10 تا 30 درصد به عنوان يارانه (هزينه) تحقيق و توسعه مي‌پردازد. جالب اين كه مشتریان ايراني در داخل مرزهاي ايران براي خوراک دام، طیور و آبزیان وارداتي نيز چنين هزينه‌هايي را با حكم و موافقت مراجع دولتي قيمت‌گذاري مواد اولیه خوراک دام، طیور و آبزیان به توليدكنندگان خارجي حتي براي مواد اولیه وارداتي كه مشابه توليد داخل دارد هم مي‌پردازند. پس چرا به توليدكنندگان ملي نبايد پرداخت؟
مدیرعامل شرکت هماهنگی کارخانجات خوراک، دارو و مکمل دام و طیور و آبزیان کشور  یادآور شد: نظام و شيوه قيمت‌گذاري خوراک دام، طیور و آبزیان به شيوه Mark up يعني محاسبه قيمت‌هاي مواد اوليه و جانبي و بسته‌بندي مصرفي خوراک دام، طیور و آبزیان با نرخ‌هاي حداقل رايج جهاني و حاشيه سود بسيار ناچيز به عنوان سود توليدكننده و در سال‌هاي اخير با اعمال سياست‌هاي قیمت گذاری محصولات پروتئینی از يك طرف و تورم فزاينده و رو به رشد هزينه‌هاي مستقيم و غيرمستقيم توليدكننده از طرف ديگر، نتيجه‌اي جز اضمحلال توليد و توليدكنندگان ملي و فرار سرمايه از حوزه استراتژيك خوراک دام، طیور و آبزیان در پي نخواهد داشت.
رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تاکید کرد: خوراک دام، طیور و آبزیان نه به عنوان ابزار سلامت در جامعه بلكه به عنوان ابزاري براي دفاع و امنيت ملي و مضاعف كردن ارزش افزوده اقتصاد ملي در همه كشورها مورد توجه شديد سياست‌گذاران اقتصادي همه جوامع است. تمركز بر موارد پيش گفته جملگي مقدمه‌اي بر جهاني شدن توليد و تجارت ملي، يعني توسعه صادرات محصولات صنعتي ما خواهد بود.
موافق قدیری با انتقاد شدید از بازده ناچيز اقتصادي نيروي كار در بنگاههاي توليدي که مانع از تشكيل سرمايه و منابع براي توسعه اصولي بنگاه‌ها شده افزود: نقش نيروي انساني در اقتصاد 55 كشور عمده عضو سازمان جهاني تجارت بالغ بر 11 برابر ديگر عوامل فيزيكي در بنگاه‌هاي توليدي برآورد‌ گرديده است. حال آنكه در كشور ما نقش نيروي انساني در توليد ناخالص داخلي با ميانگين تحصيلات موجود (11 تا 12) فقط 20 درصد برآورد مي گردد.
رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران افزود، آن‌چه در جامعه ما پديدار است تكرار يك گذر و عرصه تاريخي است و تجربيات ساير جوامع مي‌تواند روشنگر راه و حال و كار ما باشد. توليد در كشور بايد از دولتي بودن خارج شده و در عين حال هم نبايد يكباره به دست مكانيزم‌هاي عرضه و تقاضا سپرده شود.
موافق قدیری تاکید کرد، هر بخش از صنايع و بنگاه‌هاي توليدي ما بايد تحت فرايند يك برنامه راهبردي از شرايط حمايتي به شرايط رقابتي و سپس به عرصه صادراتي و به بازارهاي جهاني وارد شوند.
وی در پایان از تهیه یک طرح عملیاتی و کاربردی جهت حمایت و پشتیبانی از صادرات خوراک دام و طیور و آبزیان ایران خبر داد و گفت: این طرح شامل 14 پیشنهاد است که توسط کارشناسان خبره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران جهت صادرات یک میلیارد دلار انواع خوارک دام، طیور و آبزیان تهیه و در روزهای آتی منتشر و به دولت، وزارت جهاد کشاورزی و دیگر مراجع ذیصلاح ارائه خواهد شد.
کد خبر 0da8f6f798e24dceb3fb842d5f16b1ff

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =