غذا و تغذیه> به گفته محققان افراد مسنی که چند بار در هفته ماهی می‌خورند، مغزشان عملکرد بهتری دارد.

به گزارش هلث دی نیوز، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ماهی، حتی در مقادیر متوسط، به جلوگیری از بیماری عروقی که ممکن است در نهایت منجر به زوال عقل شود، کمک می‌کند.

«آلین توماس»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بوردو فرانسه، می‌گوید: «مطالعات قبلی ارتباط محافظتی با خوردن ماهی در برابر زوال شناختی و خطر زوال عقل در سنین بالاتر را نشان می‌دهد.»

توماس گفت: «تحقیقات جدید نشان داد که در میان بزرگسالان سالم ۶۵ ساله یا بالاتر، مصرف دو وعده یا بیشتر ماهی در هفته ممکن است از مغز در برابر ضایعات عروقی محافظت کند.»

با این حال نتایج نشان داد این اثر حفاظتی فقط در میان سالمندان کمتر از ۷۵ سال دیده شد.

محققان در این مطالعه، نتایج اسکن مغزی انجام شده در بین بیش از ۱۶۰۰ مرد و زن بالای ۶۵ سال (میانگین سنی ۷۲) را بررسی کردند. هیچ یک از شرکت کنندگان سابقه قبلی زوال عقل، سکته مغزی یا بیماری قلبی نداشتند.

اسکن‌ها سه نشانه آشکار بیماری عروقی را مورد بررسی قرار دادند. بررسی‌ها نشان داد که ضایعات مغزی کوچک در ۲ درصد از بیماران، حفره‌های مغزی در ۸ درصد و تجمع مایع در بافت مغز در ۶ درصد وجود داشت.

اگرچه هر سه علامت می‌توانند مدت‌ها قبل از بروز علائم واضح زوال عقل ایجاد شوند، اما همه آنها با افزایش خطر زوال عقل و کاهش کلی در هوشیاری ذهنی مرتبط هستند.

همزمان، از شرکت کنندگان در مورد رژیم غذایی و اینکه چه مقدار ماهی از جمله ماهی آزاد، ماهی تن یا ساردین در هفته مصرف می‌کنند، پرسیده شد.

به طور میانگین، این گروه حدود دو بار در هفته ماهی مصرف می‌کردند.

سپس تیم تحقیقاتی پیشرفت ضایعات مغزی، حفره‌ها و مایعات را با عادات مصرف ماهی هر شرکت‌کننده مقایسه کرد.

نتایج نشان داد بیماری عروقی که می‌تواند بر جریان خون به مغز تأثیر بگذارد در میان افرادی که چهار بار در هفته ماهی می‌خوردند تنها ۱۸ درصد بود و در سالمندان زیر ۷۵ سال که سه بار در هفته ماهی مصرف می‌کردند، ۲۳ درصد بود.

در مقابل، تقریباً یک سوم افرادی که ماهی نمی‌خوردند، دارای نشانگرهای کلیدی برای بیماری عروقی بودند.

به گفته محققان، مغز برای رشد و سالم ماندن در طول زندگی به چربی‌های اُمگا ۳ موجود در ماهی آزاد و ساردین نیاز دارد. اُمگا ۳ به همان اندازه که برای سلامت قلب مهم است، برای سلامت مغز و افزایش سلامت عروق در مغز نیز مهم است.

منبع:مهر
کد خبر 0e702868b1824e909eb4e110444d8453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =