مواد غذایی>استفاده بیش از حد و سوء استفاده از آنتی بیوتیک و سایر عوامل ضد میکروبی باعث افزایش تقویت و مقاومت در میان میکروب شده است که به این ترتیب این آنتی بیوتیک ها که برای جلوگیری از بیماری طراحی شده بودند، خود موجب عفونت و بیماری می شوند.

فائو خواستار اقدام بین المللی در برابر مقاومت آنتی بیوتیکی شد. هلنا سمودو، معاون مدیر کل فائو اعلام کرد: مقاومت آنتی بیوتیکی (AMR) در حال تبدیل شدن به یک تهدید در بهداشت عمومی است و برای مقابله با خطرات آن برای امنیت غذایی به تلاش در سطح جهانی نیاز است.

او گفت: استفاده بیش از حد و سوء استفاده از آنتی بیوتیک و سایر عوامل ضد میکروبی باعث افزایش تقویت و مقاومت در میان میکروب شده است که به این ترتیب این آنتی بیوتیک ها که برای جلوگیری از بیماری طراحی شده بودند، خود موجب عفونت و بیماری می شوند.

گذشته از مسایل سلامت انسان، ظهور میکروب مقاوم به آنتی بیوتیک و سایر عوامل دارویی سلامت حیوانات را در معرض خطر قرار می دهد و در نتیجه بر معیشت روستایی و امنیت غذایی تاثیر می گذارد.

فائو سال گذشته خواستار اقدام فوری در هر دو سطح ملی و بین المللی برای پاسخ به تهدید رو به رشد عوامل بیماری زا مقاوم در برابر دارو در سیستم های تولید مواد غذایی در جهان شد.

به گفته سمودو، مدیریت بیماری همراه با تغییرات آب و هوایی و شهرنشینی و جهانی که باید تولید مواد غذایی اش را افزایش دهد، چالش سختی است.

راه حل لازم مقاومت آنتی بیوتیکی برای اطمینان از امنیت غذایی

سمودو گفت: چطور می توان گرسنگی را از بین برد در حالی که ما نمی توانیم بیماری حیوانات را درمان کنیم. همچنین چگونه می توان فقر روستایی را کاهش داد زمانی که داروهایی به کارگران بیمار مزرعه داده می شود که دیگر اثر ندارد.

براساس صحبت های سمودو، خطر مقاومت آنتی بیوتیکی به خصوص در کشورهایی که در آنها قانون نظارت و پیشگیری ضعیف و ناکافی است، بالا گزارش شده است.

با توجه به سرعت سفر در این روزها، یک ارگانیسم مقاومت آنتی بیوتیکی در یک کشور می تواند در چند ساعت در کشوری دیگر باشد. به همین دلیل هم منافع تمام کشورها درگیر است و همه آنها باید برای افزایش آگاهی مقاومت آنتی بیوتیکی سرمایه گذاری کنند.

اگرچه سازمان به نفع مقررات و اقدامات لازم برای کنترل داروها و کاهش استفاده از آنها اقدام می کند، اما بسیاری از خرده مالکان روستایی و دامداران با داروهای تقلبی هم مواجه هستند. این در حالی است که گسترش بهداشت، پیشگیری از بیماری، نظارت بر دامپزشکی و تشخیص دقیق بیماری، اطمینان از تغذیه و کیفیت و سلامت کلی دام ها از طریق خوراک مناسب در کاهش استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها بسیار مهم است.

با توجه به این که از هفت از 10 بیماری تازه کشف شده انسان با منشا جانوری است، به گفته سمودو، مرکز فعالیت کشاورزی و سیسنم های مواد غذایی در تلاش برای مهار مقاومت آنتی بیوتیکی است.

منبع: فائو
کد خبر 0e79ae080d3b46e2b8fb1e276085ee80

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =