مواد غذایی> مدیر عامل شركت بازرگانی دولتی ایران، از كاهش نرخ گندم آرد آزاد تحویلی به واحدهای نانوایی آزادپز از هر كیسه 11 هزار و 500 ریال به 9 هزار ریال خبرداد و گفت: قیمت نان توسط كمیته های آرد و نان استانی تعیین می شود و هرگونه افزایش قیمت غیرقانونی است.

با وجود آنكه حدود یك ماه و نیم از سال 1395 می گذرد و نرخ مصوبی برای افزایش قیمت محصولات كشاورزی و مواد غذایی اعلام نشده است اما برخی نانوایی ها از جمله واحدهای آزادپز به شكل غیرقانونی اقدام به افزایش نرخ نان كرده اند.

علی قنبری  درباره افزایش غیررسمی نان توسط برخی نانوایی ها افزود: از ابتدای سال تاكنون به دلیل كاهش نرخ گندم آرد تحویلی به نانوایی های آزادپز، باید واحدهای آزادپز قیمت نان را كاهش دهند زیرا قیمت قیمت گندم آرد آزادپزها از 11 هزار و 500 ریال به 9 هزار ریال یعنی معادل 2500 ریال كاهش یافته است.

وی با بیان اینكه با وجود كاهش نرخ گندم هیچ نرخی رسمی برای افزایش قیمت نان تعیین و اعلام نشده است، اضافه كرد: در صورت درنظر گرفتن نرخ تورم، هزینه های كارگری، بیمه، مالیات و انرژی، هرگونه افزایش نرخ از طریق كمیته های آرد و نان به ریاست استانداری های هر استان تعیین و مصوبه آن توسط سازمان توسعه و تجارت و سازمان حمایت ازتولید كننده و مصرف كننده ابلاغ شود.

به گفته معاون وزیر جهاد كشاورزی، هرگونه افزایش نرخ توسط واحدهای نانوایی آزادپز غیرمنطقی و بی انصافی در حق مردم است و انتظار می رود دستگاه های نظارتی همچون سازمان تعزیرات حكومتی با متخلفان برخورد قانونی كنند.

وی اظهارداشت: هم اكنون گندم آرد یارانه ای با قیمت 6 هزارو 650 ریال و گندم آرد آزادپزها با قیمت 9 هزار ریال به واحدهای نانوایی عرضه می شود.

با وجود تلاش های خبرنگار ایرنا برای گفت وگو با رئیس اتحادیه نانوایی های سنتی سال گذشته حدود 70 هزار واحد نانوایی در سطح كشور فعالیت داشتند كه براساس مصوبه دولت در سال 1393، سهیمه 20 درصدی برای آزادپزها تعیین شد اما تا پایان فروردین ماه 94 به طور متوسط 12 درصد نانوایی ها فعالیت آزادپزی داشتند. 

براساس آمار، سال 1393 نیز دولت سالانه 110 هزار میلیارد ریال یارانه نان پرداخت می كرد، اما به دلیل عدم اصلاح قیمت این كالا، مصرف كننده و تولیدكننده از وضعیت تولید و كیفیت آن ناراضی بودند.

منبع:ایرنا
کد خبر 0f40d75a07c04f1f8117e997c2cbd04d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 0
    با سلام وخسته نباشید لازم میدانم به عنوان یک شهروند ایرانی چند نکته را یاد آوری کنم جناب دکتربالا ترین مقام مهم ترین نیاز روزانه مردم ایران نان است که حضرتعالی صندلی آن را اشغال کرده اید شما به عنوان یک اقتصاد دان روا میدارید که در این شرایط سخت اقتصادی مملکت روزانه چه حجم عظیمی از نانهای بی کیفیت روانه زباله ذانها میشود جناب اقتصاد دان در شرایط بی آبی وخشکسالی چه حجم عظیمی آب،نیروی انسانی،انرژی فسیلی،هزینه سیاسی و....مصرف این معظل نان بی کیفیت میشود.یا در آمد وسرفه جویی آن چه ارقام نجومی ارزی برای مملکت می گردد.چه وقت ،چه کسی،وکجا به فکر راه کاری درست واقتصادی برای این معضل میکند .کار به برنج شکر روغن و....دیگر کالاهای بی کیفیتی که آن جناب وسردار سرافراز بختیازی مدیریت آن را اشقال کرده اید نداریم با خود دمی خلوت کنید ومنسفانه به قضاوت بنشینید وببینید نا کی مردم باید هزینه بی تدبیری آن عالی جناب را بدهند اگر به جای آن اقتصاد دان تحصیل کرده در دانشگاههای انگلیس یک شاطر نانوا ی بی سواد نشسته بود یقینا" شرایط خیلی بهتری را شاهد بودیم به امید روزی که شما را باز نشسته و در حال استراحت در کنارسر چشمه های زیبای زاینده رود ببینیم به شرطی که گل آلودش نکنی از طرف بچه لری از میزدج