صنایع غذایی> مدیرعامل اتحادیه گاوداران ایران از آغاز صادرات شیر خشک خبر داد و گفت: با ۳ کشور برای واردات شیرخشک از ایران مذاکره شده است و در مرحله اول ۱۰ هزار تن از این محصول به این کشورها صادر می‌شود.

احمد مقدسی با اعلام این خبر افزود: صادرات شیر خشک پس از کشمش‌های زیاد با صنایع لبنی و با گذشته 54 روز از صدور مجوز صادرات محقق شده است.

وی یادآور شد: در ابتدای اسفندماه سال گذشته با کاهش قیمت شیر و زیان دامداران وزارت صمت اجازه صدور شیر خشک از کشور را داد، اما اجازه صادارات شروطی داشت که یکی از آن‌ها تعیین سهمیه از سوی صنایع لبنی بود.

مقدسی با تاکید بر اینکه تعیین سهمیه احتمال ایجاد فساد را فراهم کرده است، افزود: واگذاری سهمیه بر اساس توان افراد برای صادرات انجام نگرفته است و این امر زمینه سهم فروشی را فراهم کرده و می‌تواند موجب فساد شود.

وی اضافه کرد: سهم فروشی موجب فساد می‌شود چراکه افرادی سهم را بر اساس رانت دریافت کرده‌اند توان صادرات ندارند.

به اعتقاد مقدسی؛ تصمیم برای واگذاری سهمیه صادرات غیرکارشناسی است و به جای اینکار باید فراخوان داده می‌شد تا هر کس توان صادرات در سریع ترین زمان با هزینه کمتر را دارد اجازه خروج کالا را دریافت کند.

وی حجم شیرخشک در نظر گرفتن شده برای صادرات در مرحله اول را 10 هزار تن عنوان کرد.

مقدسی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 3 کشور مشتری شیر خشک کشور ما هستند، اظهار کرد: صادرات شیر خشک به این سه کشور آغاز شده و به زودی تاثیر خود را بر نرخ خرید شیرهام نشان می‌دهد.

مدیرعامل اتحادیه گاوداران ایران از اعلام اسامی این سه کشور به دلایل بروز مشکلات احتمالی خودداری کرد.

وی همچنین از مذاکره با وزارت صمت برای صادرات مرحله دوم شیرخشک به میزان 10 هزار تن دیگر پس از پایان مرحله اول خبر داد.

مقدسی تاکید کرد: تلاش ما این است که در مرحله دوم اجازه سهمیه‌بندی را ندهیم تا نگرانی از احتمال فساد وجود نداشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه گاوداران ایران با اشاره به کمبود و گرانی نهاده‌های دامی در کشور، گفت: عدم تخصیص ارز به ‌نهاده‌های وارداتی موجب کمبود و گرانی آن‌ها در بازار شده است.

مقدسی افزود: با ادامه مشکل عدم تخصیص ارز نگرانی از قحطی نهاده‌های دامی افزایش یافته است.

به گفته وی؛ اگر تا یک هفته آینده نهاده‌های دامی به میزان کافی به بازار عرضه نشود در ابتدا مرغداران و سپس دامداران با گرسنگی دام‌های خود روبه رو خواهند شد.


منبع:ایلنا
کد خبر 10b9edf84504412294606295759afe25

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =