بانک جهانی اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی در ۴ ماهه بین آوریل تا اوت ۲۰۱۴ به میزان ۶ درصد کاهش یافته و در این بین گندم با کاهش ۱۹ درصدی قیمت اما برنج با افزایش ۱۳ درصدی قیمت مواجه شده است.

بانک جهانی، قیمت جهانی مواد غذایی در فاصله ماه های آوریل تا اوت 2014، به میزان 6 درصد کاهش یافته و روند افزایشی بازه زمانی ژانویه تا آوریل به کلی برعکس شده است.

قیمت ها در ماه اوت حدود 6 درصد کمتر از یک سال قبل بود و 21 درصد نیز نسبت به اوت 2012، یعنی زمانی که قیمت ها به بالاترین حد خود رسیده بود کاهش نشان داد. در حقیقت، قیمت ها به پایین ترین رقم در 4 سال گذشته رسیده اند، به طوری که از سپتامبر 2010 تاکنون این حد پایین از قیمت ها مشاهده نشده بودند. عامل این کاهش قیمت مواد غذایی در بازارهای بین المللی کاهش شدید قیمت غلات، چربی ها و روغن ها (هر کدام 12 درصد) است. در مقابل، قیمت سایر مواد غذایی در فاصله آوریل تا اوت 9 درصد افزایش یافته است که بیشترین افزایش در قیمت گوشت بوده است.

قیمت های بین المللی گندم و ذرت نیز در این بازه زمانی به شدت کاهش یافته، در حالی که قیمت برنج به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. قیمت بین المللی گندم در فاصله ماه آوریل تا اوت 2014، با دو کاهش ماهیانه متوالی 9 درصدی در ماه ژوئن و جولای و 6 درصدی در ماه اوت، 19 درصد کاهش یافت. کاهش قیمت های ماهیانه اینچنینی از اکتبر 2011 تاکنون مشاهده نشده بود. همچنین قیمت بین المللی ذرت بین آوریل تا اوت 2014، به میزان 21 درصد کاهش یافت، قیمت برنج تایلندی 13 درصد افزایش یافت. از ماه جولای تاکنون، در نتیجه توقف ذخایر برنج دولت تایلند، قیمت های بین المللی برنج شروع به افزایش کرده است.

در مجموعه کالاهایی غیر از غلات، قیمت متوسط ماهیانه بانک جهانی نفت در فاصله آوریل تا اوت 5 درصد کاهش یافته است. کاهش های قابل توجه ماه های جولای و اوت، افزایش قیمت های ماه های آوریل و ژوئن را خنثی کرده است. این نوسانات تا حدی ناشی از تنش ها در عراق و اوکراین بوده است. قیمت انواع کود 8 درصد افزایش یافته و کاهش های ماه های قبل را جبران کرده است، اما همچنان حدود 5 درصد پایین تر از سطح قیمت یک سال پیش است. در فاصله آوریل تا اوت، قیمت روغن کنجاله سویا به شدت کاهش یافته (14 درصد)، در حالی که قیمت شکر به میزان کمتری، یعنی 3 درصد کاهش یافته است. افزایش بی سابقه برداشت محصول کنجاله سویا و نامشخص بودن میزان تولید شکر در برزیل، بزرگترین صدر کننده شکر جهان، علت این نوسانات قیمت بوده است.

کاهش قابل توجه قیمت ها ناشی از ادامه پیش بینی بهبود میزان تولید و افزایش حجم ذخایر در سال 2014 بوده است. نامشخص بودن وضعیت آب و هوایی، تقاضا برای واردات و تنش های ژئوپلتیک اوکران در ماه های گذشته از ماه آوریل به این سو فروکش کرده است. چشم انداز افزایش تولید هم برای گندم و هم برای ذرت در نیمکره شمالی (چین، هند، اتحادیه اروپا و آمریکا) گزارش شده است. قیمت جهانی برنج نیز به رغم کاهش های اخیر، به قیمتی بی سابقه خواهد رسید. در نتیجه، میزان تولید غلات در سال 2014 برابر با سال 2013 است.

منبع:تسنیم
کد خبر ae79f4461ba846c9b395d012e269c076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =