در بخش صنایع غذایی به رویکردهای نوین صادراتی، کم کردن خام‌فروشی، توجه به بسته‌بندی با توجه به خواسته مشتری، درج کامل مشخصات کالای مصرفی به‌ویژه باید توجه بیشتری داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران امروز در چهارمین همایش صادرات غیرنفتی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید نظر ویژه‌ای روی صادرات دارد، گفت: سالانه 15 تا 20 درصد بر میزان صادرات کشور افزوده شده که این نشان از کوشش فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی و صادرکنندگان کشور دارد.

اسدا... عسگراولادی افزود: ایرادهای خاصی در بخش صادرات کشور نظیر خام‌فروشی وجود دارد، اما در مجموع شاهد افزایش و بهبود شرایط صادرات هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با همت دولت تدبیر و امید، مسائل و مشکلات بازدارنده صادراتی برداشته شده است، اما هنوز مشکلاتی در بخش عوارض و مالیات پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان داریم.

عسگراولادی ادامه داد: از صادرکنندگان مالیات هشت درصد ارزش افزوده دریافت می‌شود که بر اساس قانون باید بازگشت داده شود، اما هم‌اکنون در بازپرداخت آن به‌ویژه در شهرستان‌ها مشکلاتی وجود دارد.

وی درباره مشوق‌های صادراتی و ارزی پیش روی صادرات تصریح کرد: در گذشته برای صادرات غیرنفتی مشوق‌هایی در نظر گرفته می‌شد که اکنون وجود ندارد، اما اتاق بازرگانی خواستار بازگشت دوباره مشوق‌های صادراتی نیست و تنها خواهان همراهی دولت در هیئت‌های اعزامی و حضور بیشتر در مجامع بین‌المللی است.

عدم شفافیت کشاورزی و صادرات در بسته خروج از رکود بدون تورم

این تاجر کهنه‌کار خشکبار ایرانی با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات صنعت غذا و کشاورزی یادآور شد: رویکردهای نوین صادراتی، کم کردن خام‌فروشی، توجه به بسته‌بندی با توجه به خواسته مشتری، درج کامل مشخصات کالای مصرفی به‌ویژه در بخش صنایع غذایی باید توجه بیشتری داشت.

عسگراولادی تأکید کرد: جستجو برای ایجاد بازارهای جدید، ایجاد کاتالوگ بر اساس مقاصد صادراتی، دانستن زبان کشورهای خریدار و تغییر صادرات سنتی به صادرات علمی از مواردی است که باید صادرکنندگان ما به‌ویژه در حوزه غذا توجه بیشتری به آن داشته باشند.

وی اظهار داشت: در بخش صادرات غیرنفتی باید به ثبات نرخ ارز توجه بیشتری داشت، زیرا برنامه‌ریزی‌هایی که در این بخش صورت می‌گیرد، بلندمدت و بر اساس ثابت نرخ ارز قابل اجرا است.

عسگراولادی همچنین گفت: در بسته خروج از رکود بدون تورم دولت که با جامعیت خاصی تدوین شده است، وضعیت کشاورزی و صادرات شفاف نشده است.

وی در پایان افزود: در دولت‌های گذشته، مشکلات زیادی در بخش صادرات وجود داشته و وعده‌های دولت به‌طور کامل محقق نشده است، به‌طوری که هم‌اکنون نیز بیش از 80 درصد اقتصاد کشور در دست دولت است.
کد خبر 92d4849e1a7e4a46aac343da59ca3ce3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =