مواد غذایی> رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه مردم نگران آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نباشند، گفت: مردم از خرید طیور از بازارچه‌ها، قبل از اینکه نسبت به سلامتی آنها مطمئن شوند، به شدت بپرهیزند.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مهدی خلج با اشاره به اینکه به تازگی در مرغداری‌های تهران بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده است، اظهارداشت: مردم هیچ گونه نگرانی بابت این قضیه نداشته باشند چون منطقه به طور کامل تحت قرنطینه است.

وی افزود: سازمان دامپزشکی با شفافیت، راستی و درستی هیچ چیزی را از مردم پنهان نمی‌کند و اصل خدمت آن برمحور صداقت و راستگویی استوار است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: به دنبال دریافت گزارش تلفات غیرعادی در دو واحد پرورش طیور صنعتی در استان تهران و همزمان با وقوع بیماری در برخی کشورهای اروپایی، هند و غیره، کارشناسان این سازمان ضمن حضور در محل کانون‌های آلوده و اعمال ضوابط قرنطینه‌ای به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی به سایر مناطق، نسبت به انجام نمونه‌برداری‌های لازم اقدام کردند.

وی افزود: براساس نتایج آزمایشگاهی نوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تحت تیپ این بیماری H۵N۸و مشابه ویروس در گردش در اروپا است.خلج اظهار داشت : عملیات معدوم سازی گله‌های آلوده، پاکسازی و ضدعفونی واحدها به شکل بهداشتی و در حداقل زمان ممکن صورت گرفته است.وی توصیه کرد: مدیریت واحدهای پرورش طیور صنعتی با تشدید ضوابط امنیت زیستی اقدامات لازم را درباره جلوگیری از ورود آلودگی به مزرعه انجام دهند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت : از آنجا که پرندگان مهاجر به عنوان مهم‌ترین عامل ورود آلودگی به کشورها مطرح هستند و می‌توانند طیور روستایی را نیز آلوده کنند، از تمامی مردم می‌خواهیم ضمن گزارش هرگونه تلفات غیرعادی، از خرید طیور روستایی از بازارچه‌ها و قبل از اینکه از سلامتی آنها اطمینان حاصل کنند، به شدت بپرهیزند.

وی افزود: سازمان دامپزشکی کشور به صورت شبانه روزی نظارت کامل خود را بر روند تولید گوشت مرغ و تخم مرغ اعمال می‌کند و شهروندان می‌توانند با تهیه این اقلام از مراکز معتبر و تحت نظارت از سلامت محصولات اطمینان خاطر داشته باشند.

*صدور ۱۲ هزار مجوز بهداشتی صادرات در ۷ ماه گذشته

خلج در بخش دیگری از سخنان خود از صدور بیش از ۳۳ هزار مجوز بهداشتی واردات، صادرات و ترانزیت خبر داد و افزود: در هفت ماه گذشته سال جاری ۱۲ هزار مجوز بهداشتی برای صادرات ۶۶ نوع محصول در کشور صادر شده است.

وی تصریح کرد: صدور این میزان مجوز در جهت افزایش صادرات، نشاط بخشی و پویایی به واحدهای تولیدی در کشور بوده است.رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت : در حال حاضر سیاست دولت بر صادرات محصولات غیر نفتی، نشاط در تولیدکنندگان و پویایی در تولید استوار است.

وی افزود: سازمان دامپزشکی کشور نیز به عنوان یک سازمان حاکمیتی، ملی و مرجع صلاحیت‌دار بین المللی برای صدور سلامت محصولات به کشورهای دیگر جهان تاکنون اقدامات خوبی را به مرحله عمل در آورده است. خلج در ادامه از صادرات بیش از ۴۵ هزار تن فرآورده آبزی از ایران به سایر کشورهای جهان طی سال‌جاری خبرداد و افزود: صادرات در ساختار اقتصادی کشور بسیار نقش آفرین است.

وی همچنین با اعلام خبری مبنی بر اینکه ۲۱ کارگاه فرآوری انواع آبزیان کشور مورد تائید طرف روس قرار گرفته است، یادآورشد: تجار، مدیران و مالکان این کارگاه‌ها می‌توانند محصولات خود را بر اساس تائیدیه و گواهی بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور به روسیه صادر کنند.
کد خبر 171e6313acf74ed2bbb0b282ea2d1443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =