امیدواریم صادرات مواد غذايي و كشاورزي به روسیه مانند برخي تجربه‌هاي قبلي در حوزه صادرات به كشورهاي همسايه نباشد و ما تولیدات باکیفیت و با بسته‌بندی مناسب خود را به بازار روسيه صادر كنيم تا از اين طريق تداوم حضور در اين بازار بزرگ را نيز تضمين كنيم.

محمد علوی‌فرد، رئیس کمیته فنی کانون صنایع غذایی درباره سفر اخير هيات اقتصادي و تجاري روسيه به ايران و تقاضاي اين كشور براي واردات مواد غذايي و كشاورزي از ايران ضمن بیان مطلب فوق اظهار كرد: تولیدکنندگان با ارائه محصول باكيفيت و استاندارد و دولت با پشتیبانی از طريق اعمال ضوابط پایدار و یکنواخت می‌توانند شرایط خوبی را براي تجارت با روسيه فراهم كنند. اگر دولت نتواند ضوابط و قوانین را برای بلندمدت به صورت پايدار تضمين كرده كند، همانند سالهاي گذشته در پیچ و خم اداری و اقتصادی داخلی قرار مي‌گیریم و این موقعیت طلايي را نيزاز دست خواهیم داد.

وی گفت: گذشته نشان داده است که با تغییر قوانین داخلی و یا پایین آمدن کیفیت محصولات، بازارها را از دست داده‌ایم و هم دولت، هم بخش خصوصی و هم تولیدکنندگان هر 3 باید هزینه‌های زیادی را در این مسیر پرداخت کنند.

علوی‌فرد درباره موانع صادرات آرد نيز گفت: بسیاری از کشورها تشنه آرد ایران هستند. قیمت آرد ما ارزان‌تر از کشورهای همسایه است و ما ظرفیت‌های خالی زيادي و در عين حال کارخانه‌های خوبي در شرق و غرب کشور داریم، اما هم قوانین و هم دولت مانع صادرات آرد است.
رئیس کمیته فنی کانون صنایع غذایی درباره ضابطه برچسب گذاری و جلساتی که در این رابطه تشکیل شده است نيز توضیح داد و گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ضابطه قبل را بازبینی کرده و کانون انجمن‌هاي صنایع غذایی با اطلاع از این موضوع از دکتر هدایت حسینی – مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های بخش غذایی، آرایشی و بهداشتی خواست تا بخش صنعت هم وارد شود. به دلیل پرکار بودن و حجم زیاد، بررسی این ضابطه 2 ماه به طول انجامید و پس از موافقت دکتر حسینی طی برگزاری 5 جلسه که با حضور 20 انجمن صنایع غذایی و برخی نمایندگان سازمان استاندارد و آقای قاسم‌پور تشکیل شد با موافقت اکثر دبیران کانون انجمن‌هاي صنایع غذایی و بر اساس نیاز روز صنعتی بررسی و بازبینی شد و به سازمان غذا و دارو فرستاده شد تا طی مراحل اداری به امضاء رئیس سازمان غذا و دارو و دکتر هدایت حسینی برسد.

علوی فرد افزود: نظر ما این است که ضوابط استاندارد و غذا و دارو یکی شوند که البته این خواسته در مرحله نخست امکان‌پذیر نیست و باید در مراحل بعدی صورت گیرد.

منبع: کانون صنایع غذایی
کد خبر 1a4ccdc6bd19401489dff83c56a98316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =