با توجه به اعلام روس‌ها مبنی بر واردات نیازمندی‌های غذایی و کشاورزی خود از ایران، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در حال بررسی اقلام مورد نیاز آن‌ها و توانمندی‌های کشورمان برای صادرات به روسیه هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از ماه گذشته که روابط روسیه با اتحادیه اروپا تیره و تار شد و رییس جمهور این کشور اعلام کرد واردات هرگونه کالا و خدمات از غرب ممنوع است، مقامات روسی برای تامین نیازمندی‌های خود به کشور‌های آسیایی روی آوردند که یکی از این کشور‌ها ایران بود.

چرا که مقامات روسی طی نامه‌ای فهرست نیازمندی‌های غذایی و کشاورزی خود را در قالب بیش از 60 نوع محصول مختلف به ایران اعلام کردند. پس از اعلام روس‌ها حجتی به وزارتخانه مطبوع خودش دستور داد تا ستاد ویژه‌ای تحت عنوان ستاد توسعه صادرات به روسیه تشکیل دهد.

البته هفته گذشته مقامات روسیه به ایران آمدند و در دیداری که با بازرگانان اتاق بازرگانی ایران نیازمندی‌های خود را اعلام کردند و البته در این مذاکرات یک روزه تفاهم صادرات کالای کشاورز امضا و اعلام نشد و صادرات این محصولات به روسیه مبهم ماند.

براساس پیگیری خبرنگار ایسنا از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در ستاد توسعه صادرات به روسیه، اعلام شد کارشناسان در حال بررسی فهرست کالاها و محصولات درخواستی روس‌ها هستند و هنوز این بررسی‌های کارشناسی در وزارت جهاد کشاورزی به پایان نرسیده است.

چراکه در فهرست ارسالی مقامات روسی به ایران چند نکته قابل تامل وجود دارد و آن این‌که به غیر انواع میوه و تره‌بار، محصولات شیلاتی و لبنی، برخی محصولات مانند موز، آناناس، قهوه، روغن زیتون و غیره وجود داشت که تولیدی در ایران ندارند و جزو کالاهای وارداتی به شمار می‌روند.

همچنین گروهی دیگر از این محصولات انواع صیفی‌جات و میوه‌های آب‌بر هستند که باید دید چگونه استراتژی صادرات آب مجازی در کنار مدیریت بحران آب ایران دنبال می‌شود.
کد خبر 6094ce456d334afa9060c1b3c29d2c52

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =