کاهش نرخ دلار، افزایش هزینه‌های تولید شامل دستمزدها، حمل و نقل و... باعث کاهش نرخ خرید خرما از کشاورز برای رقابت‌پذیری صادرات شد.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: هرساله بخش زیادی از خرمای صادراتی کشور به روسیه صادر می‌شود، اما در سال گذشته به‌دلیل کاهش نرخ پول روسیه در برابر دلار و کاهش ارز در کشور از میزان صادرات این محصول به روسیه کاسته شد.

غلامرضا اکبری‌زاده افزود: در سال گذشته هر کیلوگرم خرمای صادراتی خوزستان (رقم استعمران) یک‌هزار و 400 تومان از کشاورز خریداری و بعد از فرآوری هر کیلوگرم دوهزار تا دوهزار و 500 تومان به روسیه صادر شد که این رقم پایین صادراتی، بخش زیادی از این محصول را تا امروز در انبارها باقی گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: برای فراهم شدن شرایط صادرات، امسال نرخ خرید توافقی خرمای صادراتی با هماهنگی مسئولان دولتی کاهش یافت.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران ادامه داد: بر اساس توافقات صورت‌گرفته، امسال صادرکنندگان و صاحبان کارگاه‌های فرآوری خرما هر کیلوگرم خرمای رقم استعمران را از کشاورز با 300 تا 350 تومان کاهش، یک‌هزار  تا یک‌هزار و 50 تومان خریداری می‌کنند.

اکبری‌زاده با اشاره به اینکه کاهش نرخ دلار، افزایش هزینه‌های تولید شامل دستمزدها، حمل و نقل و... باعث کاهش نرخ خرید خرما از کشاورز شد، تصریح کرد: در صورتی که بانک‌ها (توسعه صادرات و کشاورزی) تسهیلاتی برای مدرن‌سازی فرآوری خرما در اختیار صنایع قرار دهند، امکان تغییر شیوه بسته‌بندی خرما از بسته‌بندی‌های پنج تا 10 کیلوگرمی به بسته‌بندی‌های کوچک و مکانیزه و افزایش ارزش افزوده این محصول برای تولیدکننده و صادرکننده، وجود دارد.

وی یادآور شد: تنها راه خروج صادرات خرما از رکود، اجرای طرح جامع برای تولیدکننده و صادرکننده است که تنها از طریق مشارکت صادرکنندگان، باغداران و بخش دولتی قابل انجام است.

اکبری‌زاده تأکید کرد: نرخ صادراتی امسال خرمای ایران به روسیه هنوز مشخص نیست و در پایان مهرماه و اتمام فصل برداشت به صورت عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: در شش استان خرماخیز کشور شامل خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و بوشهر، بخش قابل توجهی از اشتغال مستقیم و غیرمستقیم مربوط به خرما است که در صورت عدم فراهم آمدن نقدینگی لازم دچار مشکل خواهد شد.
کد خبر fd0aead867bf44d1a672cecaa6de3130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =