صنایع غذایی> دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر گفت: بر اساس تقاضای کارخانجات قند و شکر مقرر شد برای تأمین بخشی از نیاز کشور ۵۰۰ هزار تن شکر خام وارد شود و از محل درآمد واردات آن بخشی از بدهی دولت به کارخانجات پرداخت شود.

بهمن دانایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به مجوز واردات 500 هزار تن شکر خام،‌گفت: بر اساس آخرین اطلاعات از موجودی شکر در انبارهای کارخانه‌ها تا اول اردیبهشت ماه امسال 671 هزار تن شکر موجود است.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر، افزود: تا اواسط اردیبهشت ماه هم حدود 130 هزار تن شکر سفید از محل تولید چغندر پاییزه و نیشکر به موجودی انبارهای شکر اضافه می‌شود و در مجموع موجودی شکر کشور به 800 هزار تن می‌رسد.

دانایی اظهار داشت:‌ ناگفته نماند که 160 هزار تن از این شکر به عنوان ذخیره استراتژیک متعلق به شرکت بازرگانی دولتی است.

وی گفت: تا چند سال قبل مصرف ماهانه شکر در کشور حدود 180 هزار تن بود که این مقدار به 160 هزار تن کاهش یافته است.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان اینکه مصرف شکر سفید در کشور به کمتر از 2 میلیون تن رسیده است،‌ گفت:‌ این در حالی است که تا دو سال گذشته مصرف سالانه شکر در کشور 2 میلیون و 200 هزار تن بود،بنابراین با توجه به موجودی شکر نیاز مصرفی کشور تا پایان تیرماه تأمین است.

دانایی با اشاره به آغاز برداشت چغندر از نیمه دوم سال تصریح کرد: بنابراین برای تأمین شکر مورد نیاز مرداد و شهریور امسال بنا به درخواست انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر مقرر شده تا 500 هزار تن شکر خام وارد شود و مقدمات خرید و ورود آن فراهم شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که وزارت جهاد کشاورزی هدف از واردات شکر خام را به منظور تأمین مواد اولیه در پرداخت بخشی از مطالبات کارخانجات قند (چغندری و نیشکری)، از دولت ناشی از مابه‌التفاوت قیمت شکر خام و قیمت فروش شکر استحصالی عنوان کرده است، این امر چگونه با واردات شکر خام محقق می‌شود، گفت: قیمت تمام شده تولید شکر سفید برای کارخانجات قند و شکر از محل واردات شکر خام با در نظر گرفتن سود 10 درصدی 2100 تومان است.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر بیان داشت: بنابر این از آنجا که قیمت مصوب هر کیلو شکر درب کارخانه برای عرضه 2300 تومان مصوب شده، کارخانجات قند و شکر در صورت واردات شکر علاوه بر کسب سود 10 درصدی از تولید شکر سفید با فروش آن می‌توانند 200 تومان هم سود حاصل کنند.

دانایی بیان داشت:‌ با این اقدام کارخانجات به صورت مستقیم برای واردات شکر زیر نظر انجمن اقدام می‌کنند و در نهایت هم سود تولید و فروش آن به عاید کارخانجات می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی برای این مسئله وجود دارد که بیش از 500 هزار تن وارد نشود، گفت: اختیار تقسیم میزان واردات توسط کارخانجات با دولت به انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر واگذار کرده و بر اساس تولید 3 ساله کارخانه‌ها انجمن سهم هر کارخانه را برای واردات مشخص و سپس کارخانه ثبت سفارش می‌کند.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر، تصریح کرد: پس از آن کل اسناد واردات شکر و ثبت سفارش آن به سازمان حمایت تحویل داده می‌شود و کارخانجات پس از اخذ مجوز مربوطه اجازه واردات از گمرک را می‌گیرند.

دانایی بیان داشت:‌البته هنوز به طور دقیق سود حاصل از فروش شکر وارداتی مشخص نیست اما برآورد می‌شود به غیر از 10 درصد عنوان شده بین 180 تا 220 تومان سود حاصل شود که در صورت واردات 500 هزار تن شکر و کسب درآمد حدود100 میلیارد تومانی از این محل بخشی از بدهی دولت به کارخانجات قند و شکر تسویه می‌شود.

وی افزود: تولید شکر از مرز 1.5 میلیون تن گذشته است و این میزان تولید در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

وی بیان داشت: قیمت خرید شکر از کارخانجات توسط دولت در سال گذشته 2530 تومان مصوب شد که بر این اساس مقرر شد تا کارخانجات شکر را با قیمت 2300 تومان عرضه کنند و ما به‌التفاوت 230 تومانی را از دولت دریافت کنند.

دانایی ادامه داد: همچنین قیمت شکر در سال 93، 2300 تومان مصوب شد که در آن زمان نیز مقرر شد تا شکر با قیمت 2100 تومان توسط کارخانه‌ها عرضه شود و مابه‌التفاوت 200 تومانی آن از دولت دریافت شود.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر، تصریح کرد: کارخانه‌های قند و شکر بابت مابه‌التفاوت فروش شکر در سال‌های 93 و 94 به ترتیب 260 و 250 میلیارد تومان از دولت طلب دارند.

دانایی خاطر نشان کرد:‌در مجموع بیش از 500 میلیارد تومان دولت در دو سال گذشته مابه‌التفاوت فروش شکر را به کارخانجات نداده است.

وی افزود: در اواخر سال گذشته مبلغ 80 میلیارد تومان مقرر شد تا از محل درآمد مابه‌التفاوت واردات برنج به صنایع قند و شکر پرداخت شود که این موضوع نیز محقق نشد و مبلغ تخصیصی در جای دیگر هزینه شد.

وی در مورد طلب کشاورزان از کارخانجات قند و شکر اظهار داشت: 1500 میلیارد تومان چغندر در سال زراعی جاری از کشاورزان خریداری شد که هنوز 255 میلیارد تومان از این مبلغ به آنها پرداخت نشده است.

پرداخت مطالبات کشاورزان تا پایان خرداد

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر گفت: امیدواریم مطالبات کشاورزان تا پایان خرداد به آنها پرداخت شود.

وی همچنین بیان داشت: در این راستا نخستین کشتی با ظرفیت حدود 67 هزار تن شکر خام هفته گذشته وارد کشور شده است.

به گزارش فارس، مدیرکل دفتر مقررات و استاندارهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر تداوم ممنوعیت واردات شکر سفید در راستای اقتصاد مقاومتی عنوان کرده است که به منظور تأمین مواد اولیه و پرداخت بخشی از مطالبات کارخانجات قند چغندری و نیشکری دولت ناشی از مابه‌التفاوت قیمت شکر خام و قیمت فروش شکر استحصالی، صدور مجوز واردات حدود 500 هزار تن شکر خام به عنوان مواد اولیه کارخانه‌های چغندر قند و نیشکری که چغندر و نیشکر کشاورزان را خریداری کرده‌اند، در دست اقدام است.
کد خبر 1b9580c4bedf47df9378d63d087e4d57

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =