عضو هیات مدیره سازمان بورس از آمادگی بورس کالا برای اجرای روش "قیمت تضمینی" به جای "خرید تضمینی" در محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: در شیوه جدید، هزینه‌های حمل و نقل، نگهداری، تحویل و انبارداری حذف و به دولت کمک می‌شود که از طریق ساز و کار بورس از کشاورز حمایت کند.

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم محسنی گفت: اجرای ایده قیمت تضمینی از مدتی پیش مطرح بود و از آنجا که در ماده 32 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی مصوب سال 89 آمده است که وزارت جهاد کشاورزی می تواند به جای خرید محصولات کشاورزی که قیمت تضمینی برای آن اعلام شده از روش قیمت تضمینی استفاده کند، این ایده درنشست اخیر  مسئولان ارشد وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح شد و نهایتا در دستور کار بورس کالا قرار گرفت.

رئیس کمیته برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و مدیریت ریسک سازمان بورس در تبیین روش جدید افزود: در روش قیمت تضمینی به جای اینکه دولت کالا را از کشاورز خریداری و انبار کند تا در مقطعی دیگر به فروش برساند، کشاورز خود مستقیم یا با واسطه کالایش را در بورس کالا عرضه می کند تا بر اساس مدل عرضه و تقاضا قیمت آن مشخص شود. در این شیوه  اگر متقاضی حاضر شد محصول را به آن قیمتی که دولت تعیین کرده یا بالاتر از آن بخرد که چه بهتر  و گرنه ما به التفاوت آن به کشاورز پرداخت خواهد شد.

محسنی به " بازارهای اولیه" به عنوان یکی دیگر از محورهای نشست اخیر  مسئولان ارشد وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: در این جلسه بیان شد که هدف اصلی ما در بازار سرمایه تقویت بازار  اولیه است .

عضو هیات مدیره سازمان بورس، دومین هدف بنیادی را بسترسازی مناسب برای ایفای نقش قوی تر بورس های کالایی در اقتصاد دانست و افزود: با این اقدام هم کالاهای اساسی و استراتژیک بیشتری در این بورس ها داد و ستد می شود و هم قیمت ها به سمت شفافیت بیشتر حرکت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در بخش بازار مشتقه هم هدف ما این است که این بازار را  تقویت کنیم؛ چون ابزارهایی برای پوشش ریسک های نوسان نرخ های مختلف کالا و ارز و طلا وجود دارد که می تواند بازار ثانویه را  تقویت  کند.

رئیس کمیته برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و مدیریت ریسک سازمان بورس سپس اضافه کرد: بازار ثانویه  نیز در نهایت  از طریق نقدشوندگی لازم برای اوراق بهاداری که دربازار اولیه به فروش می روند، هم بر بازارهای اولیه تاثیر می گذارد و هم قادر خواهد بود به بورس های کالایی و انرژی عمق دهد.

محسنی در پاسخ به این سوال که دیدگاه های مدیران ارشد بازار سرمایه و مسئولان وزارت اقتصاد چه زمان جمع‌بندی و به صورت گزارش به دولت ارسال خواهد شد، گفت :  این گزارش فصل های متعدد دارد؛ یک فصل آن مطالعه اسناد بالادستی مثل برنامه چهارم ، برنامه پنجم ، سیاست های کلی نظام ، سند چشم انداز و سیاست های اقتصاد مقاومتی است که باید مطالعه و عملکرد بازار سرمایه در خصوص آن تشریح شود . از این جهت که بگوییم  در زمینه اجرای این قوانین، تاکنون چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی باقی مانده است .

وی گفت: فصل بعدی هم در خصوص وضع موجود بازار سرمایه و تشریح آن است که این دو فصل قرار است تا پایان شهریورماه جاری نهایی شود. فصول بعدی هم که به مطالعات کشورهای دیگر و نهایتا چالش هایی که پیش روی ماست می پردازد و برنامه های پیشنهادی برای مقابله با این چالش ها را مطرح می کند، در ماه های بعد تکمیل خواهد شد .

گفتنی است: نشست مسئولان ارشد وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار همراه با طرح موضوعاتی برای پیشنهاد به دولت در برنامه ششم توسعه، یکشنبه گذشته برگزار شد. در این نشست رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، مدیران بورس‌ها (کالا، انرژی، فرابورس و بورس اوراق بهادار)، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تسویه وجوه و اوراق بهادار و معاون وزیر اقتصاد حضور داشتند.
کد خبر 1da74d383ae6405084e11f47ddea7fd3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =