با تحریم ورود محصولات کشاورزی به روسیه، این روزها جنب و جوش در اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و روسیه بیشتر شده، اما نایب رئس کنفدراسیون صادرات می‌گوید دولت باید ابتدا فکری برای مبادلات بانکی و حمل و نقل کالای صادراتی کند.


محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به شرایط به‌وجود آمده ناشی از تحریم روسیه و ایجاد ظرفیت دوچندان بازار صادراتی به‌ویژه محصولات کشاورزی برای ایران اشاره کرد و گفت: اتاق بازرگانی و بخش خصوصی به‌ویژه اتاق مشترک ایران و روسیه ظرفیت‌ همکاری و صادرات محصولات مورد نیاز روسیه را بررسی کرده است، اما برخی موانع وجود دارد که از دست بخش خصوصی کاری بر نمی‌آید و تنها دولت می‌تواند وارد شود.

وی تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت چند سال است که به بهانه حمایت از تولید داخل اجازه ورود کانتینرهای یخچال دار به همراه کشنده محموله را نمی‌دهد و در نتیجه امروز به جایی رسیده‌ایم که امکان صادرات کالای فاسدشدنی را به کشورهای اطراف نداریم.

لاهوتی به این نکته اشاره کرد که برای افزایش کالاهای صادراتی به‌ویژه محصولات کشاورزی و تازه به کشورهای پیرامون حوزه خلیج فارس و روسیه نیازمند افزایش کامیون‌های کشنده یخچال‌دار هستیم.

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات با تاکید براینکه از اکنون باید زیرساخت‌های توسعه بازار صادراتی را فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: حتی در حمل و نقل دریایی و کشتیرانی نیز ضعف داریم که حل این مسئله خارج از عهده اتاق‌های بازرگانی است.

وی بسته بندی نامناسب را یکی از نقاط ضعف صادراتی دانست و گفت: سلیقه مشتری درمورد بسته‌بندی را نمی‌شناسیم و گرنه در مورد تجهیزات و امکانات مشکلی نداریم.
کد خبر 84e4c852683c4a22a1b5b7995def7bc9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =