مواد غذایی> با این که سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به خبرآنلاین می گوید که بروز آلزایمر به دلیل استفاده از آهن در آرد مبنای علمی ندارد و صحیح نیست، اما برخی تحقیقات بر روی حیوان این مساله را تایید می کند.

غنی سازی آرد با آهن برای غلبه بر کم خونی چندسالی است که انجام می شود و در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است. اما آیا این کار از نظر علمی بدون مشکل است؟

به گزارش خبرآنلاین، شیوع کم خونی ناشی از فقر آهن، مسئولان بهداشتی کشور را به فکر واداشت تا با غنی کردن مواد غذایی به آهن، این مشکل را تا حد زیادی رفع کنند. به دلیل این که نان، یکی از پرمصرف ترین ماده غذایی در بین ایرانی هاست، وزارت بهداشت تصمیم گرفت برای رسیدن به هدف سلامت خود، غنی سازی را از آرد گندم آغاز کند.

این کار از سال هشتاد و شش شروع شد و بعد از وقفه ای کوتاه دوباره از سر گرفت و در بسیاری از شهرهای کشور انجام پذیرفت. اما اخیرا مطلبی در فضای مجازی دست به دست می شود که می گوید افزودن آهن به آرد، و استفاده از آن آرد در بلندمدت ایجاد مشکلات زیادی از جمله بروز آلزایمر می کند.

با این که سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به خبرآنلاین می گوید که بروز آلزایمر به دلیل استفاده از آهن در آرد مبنای علمی ندارد و صحیح نیست، اما برخی تحقیقات بر روی حیوان این مساله را تایید می کند.

رحمانی، استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی می گوید که این مسئله در مطالعات حیوانی آمده است. او ادامه می دهد: در مطالعات حیوانی و آزمایش بر مغز موش آزمایشگاهی، دیده شده که بین استفاده از آهن و بروز آلزایمر ارتباط وجود دارد و البته این هم تحقیق شده که اگر آهن را کم کنند، عوارض بیماری کم و کمتر می شود.

این استاد دانشگاه در این باره می گوید که هنوز به درستی مشخص نیست که این مساله ارتباط مستقیم به استفاده از آهن دارد و یا مسائلی از قبیل ژنتیک و مسائل جانبی روی آن تاثیر دارد یا خیر.

رحمانی ادامه می دهد: در مورد آلزایمر هنوز تحقیقات انسانی مستندی انجام نشده اما چیزی که باعث می شود استفاده از آهن در آرد مشکل ساز به نظر برسد، در نظر گرفته نشدن گروه هدف است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی می گوید که آهن اضافی به عنوان یک رادیکال آزاد عمل می کند و تجمع آن می تواند به بافت ها و دستگاه های بدن آسیب وارد کند.

رحمانی از بروز بیماری های قلبی و عروقی می گوید و معتقد است اضافه دریافت آهن می تواند مشکلاتی از جمله بیماری قلبی را افزایش دهد.

او در پایان تعیین گروه هدف را بهترین راهکار برای جلوگیری از این مشکل می داند و می گوید: کودکان و گروههای آسیب پذیر، مادران باردار و زنان در سن باروری و کسانی که کم خونی به دلیل کمبود آهن دارند می باید از آردهای غنی شده با آهن استفاده کنند و این آردها نباید برای استفاده عموم باشد.

کد خبر 212e39404f0f4f5394d5dac9bd15df59

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =