کشاورزی> معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران از دپوی ۴,۵میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور خبر داد.

مهرداد جمال ارونقی ابراز کرد: در زمان حاضر 3,5 میلیون تن کالای اساسی که 25 گروه کالایی را در بر می‌گیرد اعم از گندم، جو، ذرت، کنجاله سویا، روغن، دانه‌های روغنی و سایر اقلام مربوط به این گروه در بنادر و گمرکات کشور موجود است.

وی اظهارداشت: علاوه بر این یک‌میلیون تن کالای اساسی روی شناورهای حامل این اقلام در بنادر کشور وجود دارد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: این شناورها در حال تخلیه یا پهلوگیری در لنگرگاه‌ها برای تخلیه کالاها هستند.

وی افزود: سرجمع در شرایط حاضر 4,5 میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور به‌صورت دپوشده وجود دارد.

جمال ارونقی ابراز کرد: جدا از این، چهار میلیون تن کالاهای غیراساسی و غیرکانتینری در بنادر و گمرکات کشور موجود است که بیش از 80 درصد این اقلام مواد اولیه تولید، مواد واسطه‌ای، ماشین‌آلات سرمایه‌ای مربوط به خطوط تولید و همین‌طور اقلام و تجهیزات مربوط به پروژه‌های تولیدی، ملی و راهبردی هستند.

وی ادامه داد: طبق اعلام سازمان بنادر و دریانوردی ایران هم‌اکنون 96هزار Teu کانتینر در بنادر و گمرکات کشور موجود است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: برآوردها و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد 30هزار باکس پر وارداتی در بنادر و گمرکات وجود دارد که این کانتینرها حاوی کالاهای اساسی و غیر کالاهای اساسی است.

وی افزود: برای مثال در شرایط حاضر بالای 200هزار تن برنج در گمرکات کشور وجود دارد.

جمال ارونقی ضمن اشاره به اینکه گمرک یک سازمان اجرایی است، یادآور شد: در زمان حاضر 32 دستگاه و ارگان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با گمرک در ارتباط هستند و به‌طور حتم باید مجوزهای لازم برای کالاهای مختلف از این دستگاه‌ها گرفته شود.

وی ادامه داد: در بحث تجارت خارجی نکته‌ای که خیلی مهم است این‌که اخذ مجوز ثبت سفارش توسط صاحبان کالا الزامی است یعنی باید ثبت سفارش یا ویزای ورود کالا توسط صاحب کالا اخذ و بعد اجازه ورود به داخل کشور توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شود.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: تشریفات گمرکی با ثبت سفارش و اخذ مجوزهای لازم و ارائه اسناد مربوطه به گمرک طی می‌شود و در نهایت می‌رسد به مصوبه هیئت وزیران در فروردین ماه سال 1397 مبنی بر این‌که اخذ و ارائه کد رهگیری بانک برای کالاها الزامی است یعنی کالاها با هر منشأ و رویه‌ای که وارد شده باشند چه به‌صورت بدون انتقال ارز و چه به‌صورت ارزی بانک باید منشأ ارز آن کالا را تأیید کند و پس از تأیید یک کد صادر و به گمرک ارائه کند تحت عنوان کد رهگیری یا اعلامیه تأمین ارز تا گمرک اجازه ترخیص کالا را با این کد داشته باشد.

وی اضافه کرد: به‌طورکلی تا این کد صادر نشود گمرک حق ترخیص کالا را ندارد.

جمال ارونقی بیان داشت: گمرک بر اساس مصوبات متعدد از جمله مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی نسبت به ترخیص درصدی از این اقلام اقدام می‌کرد.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون فقط 580هزار تن برنج ترخیص شده است ولی اکثر این محموله‌ها به‌صورت درصدی ترخیص شده‌اند چون در صف تأمین ارز بودند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: گمرک این مصوبه را گرفته تا کالاهایی که در صف تامین ارز قرار دارند به‌صورت درصدی اجازه ترخیص داشته باشد.

منبع:تسنیم
کد خبر 2467fe2c2f0649b09ff644dc93cfcc38

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =