در صورتی که ایجاد صندوق توسعه دانه‌های روغنی به تصویب مجلس برسد و برنامه مدونی ارائه کند، قدم‌های مؤثری در این بخش برداشته خواهد شد.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره دانه‌های روغنی در کشور گفت: در حال حاضر وضعیت نامناسبی در بخش تولید روغن در کشور وجود دارد، به‌گونه‌ای که حدود 90 درصد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود.

سیدمحمدحسین شریعتمدار افزود: باید ساماندهی ویژه‌ای به وضعیت تولید دانه‌های روغنی در کشور داده شود.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد تشکیل صندوق توسعه دانه‌های روغنی داده شده است که در صورتی که این صندوق تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی باشد، می‌توان قدم‌های مؤثرتری برداشت.

شریعتمدار ادامه داد: ایجاد چنین صندوقی در صورتی که دارای برنامه مناسبی باشد، می‌تواند میزان تولید را افزایش داده و واردات را کاهش دهد.

 
رسالت صندوق توسعه دانه‌های روغنی، متفاوت است

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با وجود آنکه صندوق دیگری نیز در بخش کشاورزی با عنوان صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی وجود دارد، وجود صندوق دوباره‌ای مختص دانه‌های روغنی به هیچ عنوان موازی‌کاری نیست، زیرا رسالت هریک از اینها متفاوت است.

وی یادآور شد: صندوق توسعه دانه‌های روغنی در صورت تشکیل می‌تواند تکنولوژی‌های جدید را به این بخش وارد کند و اقدامات مؤثرتری در بخش دانه‌های روغنی صورت گیرد.

شریعتمدار تأکید کرد: روش‌های تولید و آبیاری در حال حاضر باید تغییر کند و در جهتی پیش رویم که حداکثر تولید در واحد سطح با میزان آب موجود محقق شود.

وی اظهار داشت: کشور در تولید دانه‌های روغنی دارای پتانسیل بوده که لازم است این پتانسیل‌ها تبدیل به فعل شود.

کد خبر 25715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =