یکی از دوستان من در ماه یک یا دو بار به همراه برادرها و باجناقش به یکی از مراکز خرید عمده در تهران می رود و خرید کل خانواده را یکجا انجام می دهند و سپس هزینه و کالاها را بین خود تقسیم می کنند. صرفه جویی که در هزینه هایشان می شود واقعا قابل توجه است …

چگونه علیرغم افزایش نرخ خواروبار ، ارزان ولی سالم مصرف کنیم. این روزها قیمت خواروبار و مواد غذایی در حال افزایش است ، فارغ از اینکه دلیل این افزایش چه باشد ، ما باید به فکر راهکارهایی برای کنترل مخارج مواد غذایی و خواروبار باشیم ، بدون اینکه از ارزش غذایی مواد مصرفی خود کم کرده باشیم.

راههای عملی زیر به شما کمک می کند تا مدیریت بهتری روی خرید خود داشته باشید.

۱- برنامه ریزی کنید و گرسنه به خرید نروید !
اولین و مهمترین کار شما برنامه ریزی است ، نخست باید اطلاعات کامل از مصرف خود داشته باشید ، باید بدانید در طول هفته و ماه چه میزان مواد غذایی مصرف می کنید ، لیست خرید خود را منظم کنید و مشخص کنید دقیقا چه چیزهایی می خواهید بخرید.
حتما پیش از خرید یک میان وعده سبک میل کنید و گرسنه به خرید نروید ! فقط روی لیست خرید تان تمرکز کنید تا از خریدهای هوس انگیز یا اشتباهات پرخرج مثل گرفتار شدن در زرق و برق پاساژها پیشگیری کنید.
از جاهای ارزان تر خرید کنید ، الان در تهران و در خیابان مولوی ، می توانید مواد غذایی را ارزان تر از آنچه در مغازه ها هست خریداری کنید ، فروشگاه های زنجیره ای هم گزینه های خوبی هستند ، مثلا قیمت موادغذایی در فروشگاه شهروند با تخفیف محاسبه می شود ، پس مکان خرید را هم طوری انتخاب کنید که هزینه کمتری بپردازید.کاهش هزینه

۲- مواد سالم تر را انتخاب کنید ، آنها ارزانترند
استفاده از مواد سالم تر ، در حقیقت صرفه جویی در پول شماست. طبق مطالعاتی که در مجله انجمن رژیم غذایی امریکا منتشر شد ، وقتی خانواده ها به رژیم های لاغری روی می آورند،علاوه بر کاهش وزن ، هزینه های خورد و خوراک آنها هم کم میشود.
کاهش هزینه ها از محل کاهش حجم وعده های غذایی و خرید میزان کمتری از غذاهای پرکالری بود که باعث هزینه بیشتر خورد و خوراک میشد. مردم تمایل زیادی به هزینه کردن در غذاهای”پر و بی خاصیت” دارند-غذاهایی که علیرغم کالری زیاد ، ارزش غذایی بالایی ندارند مانند نوشیدنی ها ، شیرینی ها و چیپس و …
اگر ارزش غذایی مواد خوراکی را در خرید درنظر بگیرید ، از پولتان بهتر استفاده خواهید کرد. مثلا نوشیدنی های طعم دار و نوشابه ها و دلستر و … که اغلب دارای کالری های بی فایده هستند را براحتی میتوان با آب میوه های صد درصد طبیعی که بسیار کم هزینه ترند جایگزین کرد.
یک متخصص تغذیه می گوید:”بهترین غذا ، مفیدترین است نه پرکالری ترین، و ارزانترین غذاها میتواند تازه ، یخ زده یا کنسروی باشد.”

اما اگر دلتان چیزهای شیرین میخواهد…؟
با چشم پوشی از شیرینی ها و کیک های پرانرژی در پولتان صرفه جویی کنید. درعوض ، میوه های فصل را انتخاب کنید . میوه بدون چربی و حاوی مواد مغذی و فیبر ، و انرژی زایی طبیعی است.

۳- از محصولات فصل استفاده کنید
به دنبال خوراکی های فصل باشید ، خوراکی های فصل معمولا مناسب فروش رفتن قیمت گذاری میشوند . همچنین میتوانید از فروشگاه محله ای کشاورزان با قیمت های بسیار مناسب خرید کنید؛ مثلا در اطراف تهران جاده شهر ری یا ورامین ، کشاورزان محصولات خود را به صورت مستقیم در کنار جاده می فروشند ، هم تازه و هم با قیمتی مناسب تر، این قیمتها هزینه های حمل را در بر ندارد.

۴- غذای خود را همراه ببرید
همراه بردن غذا به محل کار ، مدرسه یا هر مسیری که به آنجا سفر میکنید ، راه عالی کم کردن هزینه ها با استفاده از غذاهای باقیمانده است. دیکمن ، رئیس بخش تغذیه دانشگاه واشینگتن ، میگوید:”اینکه غذای خود را همراه ببرید ، نه فقط به کم کردن هزینه های شما کمک میکند ، بلکه میتوانید از سلامت همه مواد اولیه و کم کالری بودن آنها اطمینان داشته باشید. یک ساندویچ کوچک ،سالاد ، سوپ ، یا یک لقمه سالم پنیر یا کره و مربا بگیرید و با خود ببرید.

۵- در مصرف غذاهای پروتئینی صرفه جویی کنید
درصورت امکان ،موادغذایی ارزان نظیر لوبیا ، تخم مرغ ، سویا و باقلا را جایگزین گوشت، مرغ و ماهی گران قیمت کنید. در هفته یک یا چند وعده سبزیجات سالم را برای صرفه جویی در پولتان مصرف کنید.تخم مرغ منبع عالی و ارزان پروتئینی برای همه وعده های غذایی است. همچنینی میتوانید مقدار کمتری از گوشت و مرغ و ماهی مصرف کنید و طرف غذایتان را با حبوبات ، لوبیا ، تخم مرغ و سبزیجات پر کنید.
زمانی که گوشت میخرید ، قطعه های کوچکتر را بردارید . مثلا برای خرید گوشت گاو، قسمت کمر یا دنده ها را انتخاب کنید.(میتوانید گوشت را با ضربه زدن یا خواباندن در آبلیمو ترد کنید) همچنین میتوانید بجای اینکه بابت تکه تکه کردن مرغ به قصاب پول بدهید ،یک مرغ درسته بخرید و آنرا درقطعه های کوچک فریز کنید.

۶- نه اسراف ، نه هوس!
آمار دقیقی از مواد غذایی باقیمانده داشته باشید ، مراقب اسراف باشید، در دوره برنامه ریزی برای خرید حتما بررسی کنید چه مواد غذایی اضافه می ماند یا فاسد می شود، و مصرف آنرا کنترل کنید ، برای تمام مواد غذایی برنامه داشته باشید ، مادر یکی از دوستانم ، نوه های زیادی دارد و مهمان هم زیاد به خانه اش رفت و آمد می کند ، او با باقیمانده ی میوه هایی که در ظرف مهمان ها نیم خورده می ماند ، سالادهای خوشمزه ای درست می کند ، البته این مادر فعال هم خود ، برای نوه هایش چیپس درست می کند ، شما هم می توانید از باقیمانده غذای ظهر ، یک غذای جدید برای شام درست کنید.

۷- از محصولات بسته بندی فقط در موراد ضرورت استفاده کنید
محصولات بسته بندی شده، شسته شده یا خرد شده همیشه گرانتر تمام میشوند. ولی ممکن است برای افرادی که تنها زندگی میکنند، محصولات فسادپذیر، بخاطر بسته بندی های کوچک و به اندازه نیازشان علیرغم قیمت بیشتر ، به صرفه تر باشد.
تا جایی که امکان دارد کارها را خودتان انجام دهید، سیب زمینی خرد شده آماده سرخ کردن بسیار گران است، خودتان این کار را بکنید هم لذت بخش تر و سالم تر است و هم هزینه کمتری می پردازید.

۸- عمده خرید کنید و عمده بپزید
اگر معمولا از محصولاتی مشابه استفاده میکنید ، میتوانید آنرا از عمده فروشی ها ارزانتر تهیه کنید. خرید عمده ، روشی بسیار مفید است تا درطول مصرف آن محصول ، در پولتان صرفه جویی کنید. همچنین میتوانید از فروشگاههایی که برای خرید عمده به شما تخفیف خوبی میدهند استفاده کنید. آشپزی عمده، صرفه جویی در پول و زمان است. غذای خود را یکجا بپزید و در بسته بندی های مناسب یک وعده خانوادگی نگهداری کنید.

۹- چند نفری کار کنید
روحیه همکاری خود را بالاتر ببرید ، یکی از دوستان من در ماه یک یا دو بار به همراه برادرها و باجناقش به یکی از مراکز خرید عمده در تهران می رود و خرید کل خانواده را یکجا انجام می دهند و سپس هزینه و کالاها را بین خود تقسیم می کنند. صرفه جویی که در هزینه هایشان می شود واقعا قابل توجه است ، شما هم می توانید با دوستان یا حتی همسایه ها و همکاران خود این کار را انجام دهید، خانم ها هم می توانند با کمک هم بعضی مواد غذایی را خودشان تولید کنند ، خانمی را می شناسم که با همکاری خواهرهایش برای مصرف خودشان رب گوجه تولید می کنند.

۱۰- یک باغچه داشته باشید
برای صرفه جویی بیشتر ، محصولات خود را بکارید. در تابستان هیچ چیز بهتر از یک گوجه فرنگی تازه از باغچه خودتان نیست.گوجه فرنگی حتی در گلدان هم میروید و برخی همسایه ها ممکن است پیشنهاد باغچه ای مشترک را بشما بدهند. از کم شروع کنید تا ببینید چقدر راحت میتوان چند نوع بوته کوچک و سبزی داشت. و اگر کمی وقت صرف کنید تا محصولاتتان را فریز یا کنسرو کنید ، درطول سال هم میتوانید ازمحصولات خودتان لذت ببرید.
کد خبر 2b7f8b2c681d42899ce551838dd4d7c3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =