مواد غذایی> مدیر عامل اتحادیه کشاورزی و دامداری گفت: هرکدام از ارگان‌ها وظایف و تکالیفی دارند و نباید نگاه تعصبی را جایگزین نگاه کارشناسان کرد که این امر به ضرر دامداران خواهد بود.

علیرضا عزیز اللهی، مدیر عامل اتحادیه کشاورزی و دامداری در خصوص خرید تضمینی شیر اظهار کرد: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه در کشور 10 میلیون تن شیر خام تولید می شود که 6.5 میلیون تن آن جذب کارخانجات لبنی می شود. در فصول پر تولید و کم مصرف ما با بحران عرضه شیر خام در کشور مواجه هستیم و در چند ماه گذشته یک میلیون تن مازاد عرضه شیر خام داشتیم که کارخانجات کشور قادر به جذب آن نبودند و از زیر بار آن شانه خالی کرده بودند.

وی افزود: قوانین و مقرراتی که وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از دامداران تعیین می کند نمی تواند تابع شرایط زمانی باشد و سیاست ها را هر شش ماه تغییر دهد. نمی توانند شش ماه نخست با سیاست حمایتی وارد عمل شوند و در شش ماه دوم این حمایت را بر دارند.

عزیزاللهی در رابطه با تکلیف دولت برای خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان خاطرنشان کرد: به موجب قانون ماده 10 نظام دامپروری کشور و هم قانون خرید تضمینی، دولت مکلف است محصولات کشاورزی را برای از بین بردن ضرر و زیان کشاورزان از طریق خرید تضمینی از کشاورزان و دامداران خریداری کند.

وی افزود: خرید تضمینی در بسیاری از کالاهای کشاورزی مانند گندم، جو و دانه‌های روغنی جریان دارد اما در مورد شیر به دلیل اینکه کالای فساد پذیری است امکان این را ندارد که بتواند کل شیر خام را خرید تضمینی کند. بنابراین ما با تفاهمی که با وزارت خانه امضا کرده ایم به جای خرید تضمینی از خریدتوافقی استفاده می‌کنیم که آن هم تنها 2 درصد از کل تولید شیر خام کشور است. کل خریدی که سازمان تعاون روستایی به عنوان خرید توافقی انجام می دهد حدود 200 هزار تن در سال است که کمتر از 2 درصد از تولید شیرخام کشور است.

مدیرعامل اتحادیه کشاورزی و دامداری در ادامه تصریح کرد:  در شش ماه اول که دامدار ضرر می بیند، هیچ کارخانه‌ای اعتراض ندارد،  هیچ کس به فکر نیست اما زمانی که معادلات به نفع دامدار تغییر می کند همه صدایشان در می آید. نباید تعصب صنعتی را جایگزین نگاه کارشناسانه کرد.

وی بااشاره به تکالیف هرکدام از ارگان ها و نهاد های تولیدی اذعان داشت: وزارت خانه، دولت، تولید کننده و صنعت هرکدام تکالیف خود را دارند و دولت مکلف به تنظیم بازار شیر خام است. کارخانجات در ماه های اول شیر راارزان از دامدار می خرند و پول را سه ماهه پرداخت می کنند یعنی 2 هزار میلیارد تومان نقدینگی دامدار سه ماه در دست کارخانجات می ماند اما در آن زمان صحبت و اعتراضی به ما نمی شود اما زمانی که به دلایل فصلی شیر کمتر می شود از خرید دولتی ایراد می گیرند.

عزیزاللهی افزود: روال کار به نحوی نیست که وزارت جهاد بتواند روند خرید را فصلی کند و وزارت جهاد 3 سال است که این کار راانجام می دهد و مسئله جدیدی نبوده است.

وی در رابطه با آمار مصرف سرانه شیر بیان داشت: این آمار مصرف سرانه که از 90 به 50 کیلو کاهش یافته صحیح نیست. تولید کشور 8.5 میلیون تن به روایت مرکز آمار و 10 میلیون تن به روایت وزارت جهاد است. به حسب 10 میلیون تن، 110 کیلو مصرف سرانه است و این موضوع 50 کیلو اصلا با منطق هم هم خوانی ندارد.

مدیر عامل اتحادیه کشاورزی و دامداری افزود: این افراد تولید کارخانجات خودشان را محاسبه می کنند که به این میزان مصرف سرانه می‌رسند. بخشی از مصارف ما غیر صنعتی است و عشایر و روستاها را شامل می‌شوند. ما هم از سرانه مصرف راضی نیستیم و این میزان بسیار کم است اما آمارهای ارائه شده کذب است و تنها ایجاد تشویش خواهد کرد.

وی با اشاره به این که راه کارهای کوتاه مدت نمی تواند مشکلات دامداران را حل کند، تصریح کرد: دولت توان مالی بالایی برای حمایت از این بخش و جلوگیری از افزایش قیمت را ندارد و از قدرت دولت خارج است.  ما با دولت مذاکراتی داشته ایم که قیمت تمام شده را با پایین آوردن قیمت خوراک دام کاهش دهند. یکی از بخش‌هایی که باعث عذاب دامداران می شود سود تسهیلات بانکی است. در دنیا تسهیلات بانکی برای بخش تولید زیر یک درصد است اما در ایران برای تامین نقدینگی 20 درصد بهره می دهیم و این امر باعث می شود قیمت تمام شده ما 20 درصد بیشتر از تمام دنیا باشد.

مدیر عامل اتحادیه کشاورزی و دامداری افزود: راهکار کوتاه مدت زیادی نمی توان برای کاهش قیمت محصولات لبنی پیشنهاد کرد و با دخالت بخش دولتی هم مسئله ای درست نخواهد شد. دولت نمی تواند در بخش های اقتصادی سرمایه گذاری زیادی انجام دهد و نمی توان دل بست. اما بخش عظیمی از کاهش قیمت باید توسط کاهش هزینه های تولید کننده صورت بگیرد و دولت می تواند در تامین اقلام خوراک دام که 70 درصد هزینه تولید را تشکیل می دهد کمک کند.

عزیزاللهی در خصوص سوبسید دولتی که دوجا انجام می شود، خاطر نشان کرد: 2 درصد شیری که ما از دامداران خریداری می کنیم باید از چرخه تولید داخلی و بازار داخلی خارج شود. ما این شیر را با تبدیل کردن به شیر خشک از بازار داخلی خارج کرده و به کشورهای هدف صادر می کنیم. صادرات محصول باید با مکانیزم‌های بازار صادراتی هماهنگ شود. در دنیا دولت‌ها برای محصولات لبنی یارانه می‌دهند تا صادرات میسر شود و مشوق های صادراتی در تمام دنیا اجرا می شود و این امر مختص ایران نیست.

وی در پایان در رابطه با بازارهای صادراتی ایران تصریح کرد: تولید کنندگان برای صادرات مشکلی ندارند و اکنون بهترین زمان برای صادرات است و شرایط خوبی داریم. قیمت محصولات لبنی در بازارهای خارجی بالا است. البته باید تلاش بیشتری برای جذب بازارهای صادراتی انجام شود.

منبع:ایلنا
کد خبر 3364053695d64f868401a2c9ed5ba068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد فربد ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    0 0
    با سلام وعرض ارادت به مهندس عزیزالهی عزیز بنده به عنوان یک کارشناس کوچک عرض میکنم که ملاک امار تولید در کشور مرکز امار ایران است و متوسط هزینه مالی در دامداری و صنعت نیز کمتر از 3 درصد است ضمنا سود دامداران حاضر در بورس فراتر از 10 درصد بوده است در حالیکه در صنعت متوسط این سود در شش ماهه اول امسال 3.5 در صد گزارش گردیده است.