سالانه یک میلیون و 50 هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود که حدود 200 هزار تن آن برای مصارف صادراتی در نظر گرفته می‌شود.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی امروز درباره وضعیت خرما در کشور گفت: پدیده خشکیدگی خوشه خرما یک تنش فیزیولوژیک محسوب می‌شود که در زمان کاهش بارندگی‌ها و پایین آمدن رطوبت هوا، همراه با افزایش شدت تابش خورشید افزایش می‌یابد.

ابوالقاسم حسن‌پور افزود: برای کاهش اثرات خشکیدگی خرما توسط این مؤسسه، پیشنهاداتی به نخل‌کاران شده است تا از ضرر و زیان ناشی از آن بکاهد.

وی خاطرنشان کرد: کوددهی به نخل‌ها در زمان مناسب باعث می‌شود که 10 تا 30 درصد از اثرات این پدیده کاهش یابد.

حسن‌پور ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و 50 هزار تن خرما در کشور تولید شده که حدود 200 هزار تن آن سالانه صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: حدود 100 تا 120 هزار تن خرما در صنعت فرآوری برای تولید شیر خرما، خمیر خرما و سس خرما و علاوه بر آن در تولید سرکه، الکل اتیلیک و سایر فرآورده‌ها به مصرف می‌رسد.


سرانه مصرف خرما برای هر ایرانی 10 کیلوگرم تعیین شده است

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: تازه‌خوری خرما نیز در کشور وجود دارد که با نگهداری در انبار، در طول سال انجام می‌شود.

حسن‌پور تأکید کرد: بر اساس برآوردهای انجام‌شده و تولید خرما، سرانه مصرف این میوه بهشتی برای هر نفر باید 10 کیلوگرم خرما باشد، یعنی روزانه چهار تا پنج عدد خرما نیازهای غذایی مردم را تأمین می‌کند.

وی اظهار داشت: راز طول عمر بسیاری از مردمی که در مناطق خرماخیز زندگی می‌کنند، از مصرف مناسب این نعمت خدادادی است، در حالی که بسیاری از انسان‌ها از آن غافل هستند.

حسن‌پور همچنین گفت: اعلام قیمت تضمینی برای خرما باعث شد که انگیزه بهره‌برداران افزایش یابد، به‌گونه‌ای که به ازای هر کیلوگرم خرما، یک‌هزار و 185 تومان توسط تعاونی روستایی پرداخت می‌شود و در مدت نگهداری این محصول در سردخانه‌های این سازمان، فرصت چهارماه‌ای برای بازاریابی به نخل‌کاران داده می‌شود.

وی در ادامه افزود: عده‌ای خشکیدگی خوشه‌های خرما را دلیلی برای کاهش تولید تلقی می‌کنند، در حالی که باید گفت این کاهش در بخش‌هایی از استان‌های جنوب کرمان دیده شده است و به اندازه‌ای نیست که بتوان آن را به خسارت نسبت داد.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: گزارش‌های رسیده، خسارت زیادی از پدیده خشکیدگی خرما نشان نمی‌دهد، اما لازم است به توصیه‌های مؤسسه تحقیقات توجه بیشتری شود و با تغذیه مناسب نخل‌ها، نسبت به کاهش اثرات خشکیدگی اقدام شود.

منبع:ایانا
کد خبر 3633c2c98d86417a899c1737ff8d742b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =