دبیر انجمن خرما گفت: خرید تضمینی خرما، صادرات فله‌ای و دولتی شدن آن می‌تواند بازار این محصول را نابود کند و مسئولان باید به جای عقب‌گرد به یک دهه گذشته ستاد توسعه خرما را احیاء کنند.

علی‌اصغری موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: امسال پس از سال‌ها نرخ خرید تضمینی خرما اعلام شد که البته برای واریته‌های مختلف متفاوت است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اعلام نرخ تضمینی برای خرما، خرید این محصول به صورت تضمینی، صادرات دولتی و فله‌ای آن می‌تواند بازار این محصول را نابود کند.

صادرات فله‌ای یک تن خرما

وی افزود: طی ماه‌های گذشته که دولت نسبت به خرید توافقی خرما از نخل‌دارانی که محصول‌شان پس از یکسال هنوز روی دستشان باقی مانده بود، اقدام کرد آن را به صورت فله‌ای آن هم در بسته‌بندی‌های یک تنی به صورت کاملا غیربهداشتی و کیفیت‌های پایین صادر کرد.

دبیر انجمن خرما ادامه داد: آنقدر خرما روی دست نخل‌داران باقی‌مانده که دولت مجبور شده آن را به عنوان مصارف غیرخوراکی یا به عنوان صادرات برای تبدیل به دیگر محصولات از جمله سرکه و غیره در بسته‌بندی‌های یک تنی صادر کند و هنوز هم خرمای پارسال روی دست کشاورزان مانده است.

موسوی اعلام کرد: دولت به جای ورود به بازار خرما و بازگشت صنعت این محصول به 10 _ 12 سال گذشته ستاد خرمای کشور را که در سال‌های گذشته به ریاست وزیر تجارت برگزار می‌شد را مجددا احیاء کند تا با مشارکت بخش خصوصی و محوریت وزارت جهاد کشاورزی که براساس قانون انتزاع بازار محصولات کشاورزی را برعهده گرفته است بتوانیم بازار خرمای کشور را مجددا احیاء کنیم.

وی گفت: در گذشته خرما به هیچ وجه روی دست نخلداران باقی نمی‌ماند و کشاورزان مجبور نبودند منتظر خرید تضمینی دولت باشند، چرا که صندوق توسعه خرما و ستاد توسعه خرما همواره سیاست‌گذاری‌های مناسبی برای افزایش ارز‌آوری این محصول و تقویت بازار آن اعمال می‌کردند.

دبیر انجمن خرما خاطر نشان کرد: در گذشته‌های دور که بازار خرما وابسته به خرید تضمینی و دولت بود، این محصول کیلویی حدود 250 تومان از کشاورزان خریداری می‌شد و علی‌رغم هزینه‌های نگهداری، بسته‌بندی و غیره پس از چندین ماه آن را کیلویی 240 تومان در دوبی معامله می‌کردند.

موسوی اظهار کرد: نرخ 1100 تومانی که برای خرید تضمینی خرما اعلام شده است حدود 30 سنت بوده که می‌تواند بازار این محصول را نابود کند چرا که دولت مجددا مجبور می‌شود علی‌رغم هزینه‌هایی که برای این محصول می‌کند آن را با قیمتی حدود 10 سنت صادر کند.

دبیر انجمن خرما تاکید کرد: بازار خرما با توجه به تولید مازاد 500 هزار تنی این محصول می‌تواند سالانه حدود یک میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور داشته باشد بنابراین دولت به جای دخالت در بازار این محصول با تشکیل مجدد ستاد توسعه خرما بازار و صنعت این محصول را احیاء کند.
کد خبر a84a21affcdd408cbdaf37d3f2c943b4

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =