معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: ۴۷ میلیون نفر در کشور غذای ناسالم مصرف می‌کنند که شامل نمک، شکر، چربی و فاقد میوه و سبزی است. نمک قلابی به اسم نمک دریا نیز وارد بازار شده که حاوی آلودگی‌ها و فلزات سنگین است و می‌تواند بیماری‌زا باشد.

علی‌اکبر سیاری در همایش بسیج ملی کاهش مصرف نمک که صبح امروز در انستیتو تغذیه ایران برگزار شد تلاش بر ترویج، تبلیغ و فراخوان کردن زمینه تولید محصولات غذای سالم تأکید کرد.

وی با بیان اینکه سالانه 36 میلیون نفر در دنیا به علت بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند گفت: در این زمینه نوع رفتار مردم به خصوص مصرف سیگار سبب می‌شود تا سالانه 5 میلیون نفر در دنیا به علت مصرف سیگار جان خود را از دست بدهند همچنین مصرف الکل نیز در زمینه مرگ و میرها نقش اساسی دارد اما با توجه به اینکه کشور ما یک کشور مذهبی است در زمینه الکل نمی‌توانیم خیلی از موضوعات را باز کنیم.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت عدم تحرک لازم برای افراد را یکی از دلایل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد و گفت: 47 میلیون نفر در کشور ما غذای ناسالم مصرف می‌کنند که شامل نمک، شکر و چربی و فاقد میوه و سبزی است.

وی مصرف نمک در کشورهای صنعتی را مختص غذاهای صنعتی دانست و گفت: متأسفانه در ایران بیشتر نمک سر سفره مردم مصرف می‌شود اما پیش‌بینی می‌کنیم که ما نیز روزی مانند کشورهای صنعتی غربی برایمان جای تعجب شود که خانمی در منزل غذا بپزد.

سیاری با تأکید بر این نکته که 20 سال است دست نمکدان نبرده گفت: در زمینه کاهش نمک باید فرهنگ‌سازی کنیم و این فرهنگ‌سازی را باید از میان دانش‌آموزان سپس دانشجویان و بعد سربازان آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه مصرف نمک برای بدن لازم و مفید است گفت: توجه داشته باشید که نباید مصرف نمک از اندازه مجاز بیشتر شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت افزود: 54 درصد از 10 میلیون نفری که در کشور فشار خون دارند از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

وی کامل‌ترین ماده غذایی را که خداوند آفریده شیر مادر عنوان کرد و گفت: هرگز نباید به غذای کودک زیر یک سال نمک افزوده شود چرا که وی هیچ احتیاجی به نمک ندارد و شیر مادر کامل‌ترین ماده  غذایی است.

سیاری در ادامه در برخورد با توزیع نمک دریا و تصفیه نشده تأکید کرد و گفت: این روزها نمک قلابی به اسم نمک دریا وارد بازار شده که حاوی آلودگی‌ها و فلزات سنگین است و می‌تواند بیماری‌زا باشد.

منبع:فارس
کد خبر 38aafa96034247bd8990b67193b495a3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =