صنایع غذایی> دبیر انجمن صنفی تصفیه‌کنندگان شکر‌خام با بیان اینکه ادامه روند تأمین نشدن مواد اولیه کارخانه‌های تصفیه شکر منجر به بیکاری ۳ هزار کارگر می‌شود، دادن مجوز واردات شکر به کارخانه‌های نیشکری و چغندری انحصار در واردات شکر خام دانست.

غلامحسین بهمئی گفت: کارخانه قند ورامین با بیش از 80 سال سابقه یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های تصفیه شکرخام است که با ظرفیت تصفیه روزانه 750 تن شکرخام فعالیت می‌کرد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه کنندگان شکرخام دلیل تعطیلی این واحد و واحد‌های دیگر تصفیه شکر‌خام در کشور را نرسیدن ماده اولیه (شکرخام) به این کارخانه عنوان کرد و افزود: از بیستم فروردین ماه 93 ثبت سفارش و واردات شکر از سوی وزارت جهاد کشاورزی ممنوع اعلام شده است.

وی تصریح کرد: بنابراین 15 واحد تولیدی تصفیه شکر‌خام و تولید‌کنندگان قند به دلیل عدم تأمین ماده اولیه با مشکل مواجه شده‌اند و برخی از این کارخانه‌ها همچون کارخانه تصفیه شکر‌ ورامین تعطیل شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه کنندگان شکرخام تصریح کرد: دولت سال گذشته برای رفع مشکل کارخانه‌های تصفیه شکر، مجوز واردات حدود 150 هزار تن شکرخام برای ذخایر استراتژیک را در اختیار 5 کارخانه تصفیه شکر داد تا شکر وارداتی را به صورت کارمزدی تصفیه کنند، اما این میزان تنها جوابگوی تأمین ماده اولیه حدود 3 ماه کارخانجات بود.

بهمئی با بیان اینکه به بهانه ممنوعیت واردات شکرخام مجوز واردات به کارخانه‌های تصفیه شکر که ماده اولیه و حیاتی‌ آن‌ها شکرخام است، داده نمی‌شود، گفت: اما با اقدامات کامل انحصار طلبانه وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته مجوز واردات بیش از 300 هزارتن و امسال مجوز واردات 500 هزارتن را به کارخانجات چغندری و نیشکری که نیاز اولیه آن‌ها از چغندر و نیشکر تولید داخل تأمین می‌شود، داده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه‌‌کنندگان شکر‌خام با بیان اینکه با این اقدام انحصار و تبعیض ایجاد کرده‌اند، گفت: بنابراین یک صنعت تعطیل و از صنعت دیگر حمایت می‌شود.

وی افزود: دلیل این کار را پرداخت بدهی ریالی یارانه‌ای به کارخانجات چغندری و نیشکری از سال گذشته و امسال به دلیل عدم وجود نقدینگی دولت اعلام کرده‌اند.

بهمئی با بیان اینکه 3 هزار کارگر در کارخانجات تصفیه شکر مشغول کار هستند، تصریح کرد: عدم تأمین ماده اولیه و حمایت از یک صنعت و رها کردن صنعت تصفیه شکر منجر به بیکاری کارگران این واحدها می‌شود که شکرخام مورد نیاز خود را قبلا از واردات تأمین می‌کردند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه کنندگان شکرخام با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی صرفا از کارخانه‌های چغندری و نیشکری حمایت می‌کند، تصریح کرد: تکلیف کارخانه‌هایی که ماده خام اولیه آن‌ها شکر خام وارداتی است، معلوم نیست.

وی با بیان اینکه واردات شکر‌خام قبل از سال 94 آزاد بود و کارخانجات تصفیه شکر‌خام، با واردات و براساس سیستم عرضه و تقاضا فعالیت می‌کردند، تصریح کرد: اگرچه براساس مجوز وزارت جهاد واردات به قصد صادرات مجدد (ورود موقت) آزاد است؛ اما گمرک مخالف این گونه واردات است و تاکنون اقدامی در این رابطه انجام نشده است.

بهمئی با بیان اینکه تولید داخلی رشد خوبی داشته به طوری که سال گذشته یک میلیون و 400 هزار تن شکر سفید در کشور تولید شد، بیان داشت: نیاز داخلی کشور به شکر 2 میلیون و 250 هزار تن است.

وی با بیان اینکه صدور مجوز واردات شکر خام بیانگر کسری شکر است، گفت: با اختصاص مجوز واردات شکرخام به کارخانجات نیشکری و چغندری در واردات این کالا انحصار ایجاد شده است.

بهمئی با بیان اینکه واردات شکرخام براساس نظام تعرفه‌ای باید کنترل شود، گفت: دادن مجوز به بخشی از صنعت قند و شکر یعنی کارخانه‌های نیشکری و چغندری عملا موجب عدم فعالیت کارخانه‌های تصفیه شکر به دلیل نرسیدن ماد اولیه شده است.

وی با بیان اینکه دولت در مقابل تهیه ماده اولیه کارخانجات تعهد دارد، گفت: اگر دولت توان تأمین ماده اولیه کارخانجات تصفیه شکر را از تولیدات داخلی دارد، آن را در اختیار ما قرار دهد و اگر ندارند، چرا مجوز واردات شکر خام را به کارخانه‌های چغندری و نیشکری می‌دهد، اما همان مجوز را به ما نمی‌دهد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه کنندگان شکرخام با بیان اینکه یارانه باید از بودجه سالانه به تولید‌کنندگان پرداخت شود، گفت: دولت با دادن مجوز واردات شکرخام به کارخانجات چغندری و نیشکری قصد دارد تا از سود واردات بدهی ریالی یارانه‌ای به کارخانجات چغندری و نیشکری را پرداخت کند که این کار عملا پرداخت یارانه از جیب مردم است.

بهمئی بیان داشت: در صورتی که ماده اولیه وارداتی کارخانجات تصفیه شکر‌خام تأمین شود، ما حاضر هستیم، مابه‌التفاوت قیمت عرضه شکر درب کارخانه را با قیمت مصوب که 230 تومان است، پرداخت کنیم.

وی تعداد کارخانه‌های تصفیه شکرخام در کشور را 14 مورد عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید این کارخانه‌ها سالانه 800 هزار تن است.

منبع:فارس
کد خبر 3d287e6621424563bfd2d99585e938df

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    دیر اومدی زودم میخوان برن. نمیشه که هم از توبره بخورید هم از آخور. شکراتونا کیلو 3000 فروختید حالا بازم میخواید. سهمیه مال کارخونه های چغندری نیشکریه و ازطریق جهاد کشاورزی برای کمک به کشاورزی و کارخونه هایی که کلی ضرر کردن