مریم بهنام راد -  اقتصاد سبز: در 6 سال گذشته بارها مقام معظم رهبری و کارشناسان بر لزوم حمایت از کالاهای ایرانی تأکید کرده‌اند این در حالی است که در این سال‌ها دولت‌ها کمتر نسبت به این مسأله در عمل رغبت نشان داده‌اند.

در چند سال گذشته نه تنها دولت‌های مختلف بلکه صدا و سیما و رسانه‌ها با وجود این تأکیدات هیچ گاه به طور جدی به دنبال حمایت از تولیدات داخلی نبوده و تنها حمایت آنها در حد شعار باقی‌مانده است.به گفته بسیاری از تولیدکنندگان داخلی شبکه‌های مختلف صدا و سیما برای تبلیغ کالاهای ایرانی مبالغ بسیار بالایی مطالبه می‌کنند که از عهده بسیاری از این تولیدکنندگان خارج بوده و آنها  مجبورند با استفاده از روش‌های سنتی و با تکیه بر کیفیت و تبلیغ چهره به چهره و دهان به دهان کالای خود در جامعه عرضه کنند. این در حالی است که در یک‌سال اخیر برخی شبکه‌های ماهواره‌ای با تبلیغات فراوان اقدام به  حمایت از کالا و محصولات ایرانی کرده‌اند، به‌طوری که شبکه‌های مختلف GEM با پخش تیزرهای مختلف و با مضمون «با خرید کالای با کیفیت ایرانی از صنعتگر و تولیدات ایرانی و اقتصاد ایران زمین حمایت کنیم» و همچنین «انتخابه منه چون ماله وطنمه» محصولات مختلف فرهنگی،هنری و کالاهای ایرانی را تبلیغ می‌کند.کشاورز ما بهترین محصول را خواهد کشت‌، صنعتگر ما بهترین محصول را خواهد ساخت،من امروز و هر روز هر آنچه را خواهم خواست که نام ایران بر روی آن نقش بسته باشد‌، این یک سری مطالبی است که همواره از سوی مجریان شبکه‌های یاد شده برای مخاطب بیان می‌شود و از طریق جعبه جادو می‌توانند به دل هر ایرانی نفوذ کنند،چراکه این کلمات قصار به ظاهر نشان می‌دهد که بیش از هر ایرانی دیگری که در وطنمان زندگی می‌کنند دلشان برای تولید و صنعت ایرانی می‌سوزد در واقع با ایجاد کمپین حمایت از ایرانی‌، می‌خواهند ایرانی را فریب بدهند.
با کمک به تداوم و پویایی تولید، با ایجاد فرصت‌های شغلی و زدودن بیکاری و جذب و ماندن سرمایه‌ها در کشور اقتصاد سرزمین‌مان را بارور کنیم را سرلوحه تبلیغات خود قرار داده و مجریان این شبکه بارها در طول روز بر «ایجاد اشتغال»، «جلوگیری از خروج ارز» و «رشد اقتصادی» با هدف حمایت از تولید داخل تأکید کرده و مخاطبان را بر استفاده  از کالای و محصولات ایرانی تشویق و ترغیب می‌کنند. این شبکه از تولید‌کنندگان آثار فرهنگی و هنری مانند نویسندگان، فیلمسازان، نقاشان و... دعوت می‌کند که محصولات و آثار خود را به‌طور رایگان جهت معرفی به مخاطبان به این شبکه بفرستند و این کار را وظیفه خود در حمایت از هنرمند ایرانی می‌دانند.در کنار تبلیغات مستقیم این شبکه با برگزاری نظرسنجی، انتخاب برند برتر در بخش‌های مختلف نظیر مواد غذایی، مواد بهداشتی و... را برعهده مخاطبان گذاشته و بدین صورت تولیدکنندگان را مجبور به ارتقاء سطح کیفی محصولات می‌کند زیرا آنها خود را زیر ذره‌بین مستقیم مخاطب می‌بینند و این عده برای حفظ مشتری خود چاره‌ای جز افزایش کیفیت و کاهش قیمت ندارند. یکی دیگر از روش‌هایی که این شبکه برگزیده، مقایسه محصولات داخلی با نمونه‌های خارجی از نظر کیفیت، قیمت، ویژگی‌های مختلف محصول، گارانتی و... است که برای نمونه رادیاتورهای تولید داخل و یا رنگ مو و محوصلات آرایشی و بهداشتی ایرانی را با مقایسه مستقیم با محصولات ایتالیایی به مخاطبان معرفی می‌کند و در ضمیر ناخودآگاه مخاطب جا می‌اندازد که استفاده از محصولات ایرانی به‌طور 100درصدی به نفع آنهاست. این در حالی است که تولید کنندگان داخلی از هرینه بالای تبلیغات در شبکه‌های مختلف صدا و سیما، روزنامه‌ها، بیلبوردهای خیابان‌ها و بزرگراه‌ها همواره گلایه داشته و پرداخت این مبالغ را در توان خود نمی بینند. در کنار آن باید گفت که دولت و دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف با وجود تأکیدات فراوان نسبت به حمایت از تولید داخلی با هدف رونق اقتصادی و خروج ار رکود هیچ حمایتی از این بخش نکرده و سبب شده‌اند تا در چند ماه اخیر چند کارخانه و واحد تولیدی قدیمی و نامدار کشور به ورطه ورشکستگی و تعطیلی بیافتند. اکنون این سؤوال پیش می‌آید در‌صورتی که یک شبکه ماهواره ای درصدد حمایت از کالای ایرانی برآمده دولت به فکر حمایت از تولیدات داخلی نیست و چرا برخی افراد و گروه‌ها و جناح‌ها با تصمیمات و اقدامات خود به‌دنبال نابود کردن صنعت کشور هستند؟ رسانه‌ها و گروه‌های مختلف اقدامات شبکه‌های ماهواره ای در زمینه تبلیغ کالاهای ایرانی را خلاف قانون دانسته و معتقدند این کار با هدف ضربه زدن به کشور و نظام است حال باید از این عزیزان پرسید با وجودی که اهداف این کار ا می‌داند چرا حاضر به اقدام مشابه نبوده و کالا و خدمات تولید کننده ایرانی را که اکنون با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند را به طور رایگان و یا با حداقل هزینه تبلیغ و معرفی نمی‌کنند؟

بازی با احساسات مردم ایران
هرچند کالای ایرانی نباید دستمایه تبلیغ کانال‌ها و شبکه‌های خارجی باشد اما بسیاری از مسؤولان فقط از باب مخالفت با مسأله تبلیغات ماهواره‌ای برخورد می‌کنند در حالی‌که اکنون بیش از 70 درصد از افراد جامعه مخاطب ماهواره بوده و این شبکه‌ها از تأثیر خود بر ذائقه مخاطب اطلاع دارند و با تکیه بر این ویژگی به اهداف و منافع خود می‌رسند.این در حالی است که صدا و سیما و در کل رسانه‌های عمومی در کشور از این پتانسیل غفلت کرده و تأثیر خود بر مخاطب ایرانی را از دست داده‌اند و به عبارت بهتر در مقابل شبکه‌های ماهواره‌ای شکست خورده‌اند. اگر دولت واقعاً به‌دنبال حمایت از تولید داخلی است باید با سازمان‌ها و رسانه‌های کشور و نهادهای تصمیم گیرنده مذاکرات فوری و مستقیم انجام دهد و آنها را به حمایت کامل از کالا و محصولات ایرانی تشویق کند و این کار جز با همکاری 100 درصدی و همدلی تمام ارگان و قوا امکانپذیر نخواهد بود.

تبليغ كالاهاي خارجي‌اي كه نمايند‌‌گان رسمي ايراني د‌‌ارند‌‌
همزمان با تبلیغات برخی از برند‌‌های معتبر ایرانی د‌‌ر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان شیوه د‌‌یگری از تبلیغات نیز به‌وجود‌‌ آمد‌‌ه که به‌نظر می‌رسد‌‌ راهی برای د‌‌ور زد‌‌ن قانون توسط شرکت‌های پشت پرد‌‌ه ایرانی باشد. بخش گسترد‌‌ه‌ای از فضای کلی برنامه‌های ماهواره‌ای به پخش آگهی‌های تبلیغاتی و بازرگانی اختصاص د‌‌ارد‌‌. شبکه‌های مذکور به‌د‌‌لیل ضرورت کسب د‌‌رآمد‌‌ و رفع نیازهای مالی د‌‌ر تأمین و ساخت برنامه‌های خود‌‌، تبلیغات کالا و محصولات تجاری را د‌‌ر د‌‌ستور کار خود‌‌ د‌‌ارند‌‌. برخی از آگهی‌هايی که د‌‌ر شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود‌‌، د‌‌ر نگاه اول یک کمپانی خارجی است که تلاش د‌‌ارد‌‌ محصولش را تبلیغ کند‌‌، اما با د‌‌قت نظر بیشتر متوجه می‌شویم که بخشی از این موضوع غیر‌عاد‌‌ی است.
بر‌اساس قانون شرکت‌های د‌‌ارای نمایند‌‌گی محصولات خارجی د‌‌ر ایران موظف هستند‌‌ قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران از جمله مسائل مربوط به تبلیغات را رعایت كنند‌‌. از آنجا که شرکت‌های اصلی(ماد‌‌ر) تولید‌‌کنند‌‌ه محصولات د‌‌ر خارج از کشور خود‌‌ را مقید‌‌ به رعایت منع تبلیغات د‌‌ر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان معاند‌‌ نمی‌د‌‌انند‌‌، این موضوع از طریق نمایند‌‌گی‌های شرکت‌های مذکور د‌‌ر کشور پیگیری می‌شود‌‌.
موضوعی که بی‌توجهی به آن می‌تواند‌‌ منجر به جلوگیری از ورود‌‌ کالا به کشور یا لغو مجوز نمایند‌‌گی شود‌‌. با این وجود‌‌ اما بررسی برخی از شرکت‌هایی که د‌‌ر گروه شبکه‌های جم تبلیغ می‌کنند‌‌، نشان از موضوعی فراتر از حد‌‌ یک نمایند‌‌گی د‌‌ارد‌‌ و گویی از ابتد‌‌ا د‌‌رخواست پخش آگهی از طرف شرکت ایرانی پشت نام کمپانی خارجی بود‌‌ه است.
تبلیغ‌های کمپانی‌هاي پوشك بچه از معروف‌ترین و جذاب‌ترین تبلیغ‌های شبکه‌های ماهواره‌ای هستند‌‌. جالب آن است که هر د‌‌وی این محصولات بخشی از محصولات شرکت صنایع زرین سلولز  است که از سال ۱۳۸۰ محصولات فوق د‌‌ر کارخانجات شرکت صنایع زرین سلولز  و د‌‌ر ایران تولید‌‌ می‌شود‌‌. آگهی‌های تبلیغی شرکت د‌‌نت یکی از پرتکرارترین تبلیغات پخش شد‌‌ه د‌‌ر گروه شبکه‌های جم است. این محصول د‌‌ر انواع و شکل‌های مختلف و د‌‌ر ساعت‌های متفاوت د‌‌ر روز، شب و نیمه شب پخش می‌شود‌‌. کمپانی د‌‌نت تحت استاند‌‌ارد‌‌های جهانی د‌‌نون عرضه می‌شود‌‌ كه د‌‌ر ایران نیز نمایند‌‌گی انحصاری کمپانی د‌‌نت را شرکت د‌‌نون سحر برعهد‌‌ه د‌‌ارد‌‌.  این شرکت از سال ۱۳۹۰ تاکنون مطابق با استاند‌‌ارد‌‌های جهانی د‌‌نون محصولات خود‌‌ را د‌‌ر ایران تولید‌‌ و روانه بازار می‌کند‌‌. محصولات پرشمار د‌‌يگري نيز وجود‌‌ د‌‌ارند‌‌ كه توليد‌‌ خارج بود‌‌ه و نمايند‌‌گي د‌‌ر ايران د‌‌ارند‌‌ و تبليغ آنها د‌‌ر شبكه‌هاي ماهواره اي، افزايش فروش و مصرف آنها را د‌‌ر د‌‌اخل رقم زد‌‌ه است.

نادیده گرفتن قوانین 
قوانين مبهم د‌‌رباره نوع فعاليت و تبليغ كالاهاي اين شركت‌ها سبب شد‌‌ه تا بيش از پيش تبليغ اين كالاها د‌‌ر برنامه‌هاي ايراني شبكه‌هاي ماهواره اي به چشم بخورد. د‌‌ر چنين شرايطي‌، رغبت توليد‌‌كنند‌‌گان د‌‌اخلي براي تبليغ د‌‌ر شبكه‌هاي ماهواره‌اي علاوه بر عاد‌‌ی‌سازی این روش و صرف هزینه‌های مالی برای صاحبان شبکه‌های ماهواره‌ای و ناد‌‌ید‌‌ه گرفتن فضای رسانه‌ای کشور به نوعی جد‌‌ای از مخاطبان، قوانین و عرف جامعه به چالش گرفته شد‌‌ه است و مسؤولان د‌‌اخلي نيز كمترين توجه را به تبعات اين موضوع د‌‌ارند.

 فکری برای نابسامانی‌ها...
سؤوال اینجاست که چرا با وجود‌‌ قانون منع تبلیغات د‌‌ر شبکه‌های ماهواره‌ای، بسياري از شرکت‌ها برای حضور د‌‌ر شبکه‌های ماهواره‌اي علاقه نشان د‌‌اد‌‌ه و به‌صورت فراگیر کار خود‌‌ را شروع كرد‌‌ه‌اند. د‌‌ر اين‌حال‌، بايد‌‌ اميد‌‌وار بود‌‌ كه شايد‌‌ مسؤولان حتي يكبار هم شد‌‌ه برنامه‌هاي ماهواره‌اي و فيلم‌هاي شبكه‌هاي جم  و تاثير تبليغ كالاهاي ايراني را د‌‌ر آنها ببينند‌‌ و فكري براي اين اوضاع نابسامان كنند. از این‌رو حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی -  علی اسدی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی – مهدی نبی‌زاده کارشناس مسایل اقتصادی بین‌الملل نیز نظرات خود را چنین بیان داشتند.‌‌.

 مجلس وارد عمل شود
در همین حال نوروزی درباره تبلیغات کالاهای ایرانی در کانال‌های ماهواره‌ای نیز چنین بیان دارد:  این‌که بگوییم این تبلیغات، اشکالی ندارد، منطقی نیست چون همه می‌دانیم شیطنت‌هایی همواره علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی بیگانگان صورت می‌گیرد بنابراین بهتر است برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده یک مرجع مشخص در این زمینه معرفی شود. لازم است مسؤولان در زمینه تبلیغات کالاهای ایرانی در کانال های ماهواره ای لایحه‌ای را به مجلس ارایه دهند تا کمیسیون‌های تخصصی در این زمینه تصمیم‌گیری و قانون مناسبی هم تدوین شود. یا این‌که اگر شرایط برای ارایه لایحه مهیا نیست خود کمیسیون قضایی می‌تواند وارد عمل شده و در این زمینه گام بردارد.

 بازار سازی کاذب
اسدی نیزهمچنین  اعتقاد دارد:اگرچه هنوز قانونی مشخص درباره ممنوعیت سفارش آگهی تبلیغاتی به کانال‌های ماهواره‌ای نداریم اما اگر به قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای برای دریافت کانال‌های خارجی توجه داشته باشیم، کاملاً واضح است که این کار غیرقانونی و خلاف است.نکته دیگری که باید تولیدکنندگان و سفارش‌دهندگان آگهی به کانال‌های خارجی مدنظر داشته باشند این است که این کار هیچ منافع اقتصادی برای کشورمان به ارمغان نخواهد آورد و فقط کمک کردن به این کانال‌های ضدانقلابی برای تجهیز بیشتر خود جهت مقابله با آرمان‌های اسلامی ایرانی کشورمان خواهد بود.برخی از کارشناسان و فعالان صنفی با استناد این‌که این‌کار باعث بازارسازی برای ایران می‌شود ظاهرا موافق تبلیغات کالاهای ایرانی در کانال‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب هستند ولی این افراد باید توجه داشته باشند جامعه هدف این کانال‌ها کدام کشورهاست و این کشورها آیا دور از دسترس تولیدات باکیفیت کشورمان بوده‌اند که کانال‌های بیگانه بخواهند برای ما بازارسازی کنند؟ نمایندگان مجلس باید با توجه به تهدید منافع ملی کشورمان در این زمینه قاطعانه وارد عمل شده و با تصویب قانونی این کار را ممنوع اعلام کنند. و لازم است با استفاده از راهکارهای اصولی و علمی در جهت‌دهی این نوع تبلیغات در کانال‌های داخلی صدا و سیما و آن دسته از کانال‌های ماهواره‌ای که دشمنی با اسلام و کشور ایران ندارند، تلاش کنند.

 قانون صریح نیاز است
نبی‌زاده با اشاره به افزایش روند تبلیغات کالاهای ایرانی در کانال‌های ماهواره‌ای معتقد است: در این زمینه قانون صریحی که تبلیغ کالا و خدمات را در کانال‌های ماهواره‌ای منع کرده باشد، فارغ از این که شبکه تلویزیونی یا رادیویی انقلابی یا ضدانقلاب باشد، وجود ندارد. با در نظر گرفتن این‌که قانون مشخص و صریحی نداریم بسیار ضروری است که مجلس شورای اسلامی با رعایت تمامی جوانب سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی حقوق بشری قانونی را وضع کند. البته نباید فراموش کنیم اگر اشخاصی با شبکه‌هایی که دشمنی آنها با جمهوری اسلامی مشخص شده، تبانی نمایند که جرائمی بر ضد امنیت ملی کشورمان مرتکب شوند یا وسایل ارتکاب آن را فراهم کنند، مجرم و قابل مجازات خواهند بود. لذا اگر کسانی با سفارش پخش تبلیغات کالا و خدمات به شبکه‌های ماهواره‌ای با قصد و هدف کمک و تقویت مالی این شبکه‌ها برای ادامه حیات به‌منظور ساخت، تولید و پخش برنامه‌های ضد امنیت داخلی و خارجی کشور و یا خلاف اخلاق حسنه و عفت عمومی اقدام کنند، طبق مقررات قانون مجازات اسلامی قابل تعقیب جزایی و مجازات هستند. به‌عنوان مثال رسانه ملی می‌تواند برای کمک به صاحبان صنایع داخلی برای کارخانجات و تولیدکنندگان بومی تخفیف قائل شود تا از این طریق آنها را ترغیب به سفارش تبلیغات به رسانه ملی کشورمان نماید. البته این اقدام تنها متوجه رسانه ملی نیست، بلکه شهرداری‌های مراکز استان‌ها نیز می‌توانند با واگذاری ابزارهای تبلیغاتی مثل بیلبورد در سطح شهر به تولیدکنندگان و بازرگانان داخلی در این مسیر کمک کنند تا تمایلی به عرضه تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای نداشته باشند.


کد خبر 3d8a7b47e5f948428ec9fd0f28fd9c45

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =