محصول زعفرانی که کشاورزان به‌صورت سنتی تولید و در اختیار صنایع قرار می‌دهند، وضعیت بهداشتی مناسبی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در جلسه ماهانه این کمیسیون با اعلام این خبر گفت: عدم آموزش صحیح در تولید زعفران و خواب چند صد سال گذشته بخش کشاورزی باعث شده که تولیدکننده هرطور بخواهد تولید کند و کسی هم به او اطلاعات صحیح ندهد.

علی حسینی افزود: قسمت اعظم کشاورزان زعفران‌کار ما سنتی هستند و به‌دلیل ضایعات بالایی که در این بخش مانند سایر بخش‌های کشاورزی دارند، رقابت‌پذیری صادرات دشوار شده است.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی کم‌آبی کشور، زعفران به‌دلیل مصرف آب کم و ارزآوری بالایی که دارد نیاز به توجه بیشتر برای تولید دارد.

حسینی ادامه داد: برای تولید اقتصادی زعفران باید بدانیم که این محصول را چگونه، برای کجا و کدام بازار هدف و در رقابت با کدام کشورها تولید می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته به آموزش زعفران‌کاران در حوزه تولید، جداسازی، خشکاندن و نگهداری زعفران توجه لازم نشده و تنها شورای ملی زعفران به‌صورت محدود این کار را انجام می‌دهد.

کاهش عملکرد زعفران در هکتار

عضو شورای ملی زعفران یادآور شد: در سه دهه گذشته تولید زعفران پنج کیلوگرم در هکتار بوده است که اکنون به 3.5 کیلوگرم در هکتار کاهش یافته، یعنی ما حتی نتوانسته‌ایم بازدهی سال‌های پیش حفظ کنیم.

حسینی تأکید کرد: وضعیت نامناسب آبیاری غرقابی و وجین زعفران باعث شده که این محصول با کیفت مناسبی تولید نشود به‌طوری‌که در زمان فرآوری زعفران شن و بال مگس، پرز قالی، مو و دیگر آلودگی‌ها جمع‌آوری می‌شود!

وی در پایان اظهار داشت: در تولید زرشک نیز همین مشکلات را داریم که در صورت ادامه این روند دیگر جایی برای صادرات محصولات ما باقی نخواهد ماند.
کد خبر 3e824b77f464454bab2aa42b6abd657f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =