۰ نفر
۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
عضو شورای ملی زعفران ضمن گلایه نسبت به اینکه برند "زعفران ایرانی" با بسته‌بند‌ی‌های مجدد در کشورهای دیگر روبه فراموشی‌ است، گفت:‌ این محصول که هر گرم آن در بازارهای جهانی دو دلار ارزش دارد کاملا سنتی تولید می‌شود که اگر به اشتباهات مدیریتی در تولید ادامه دهیم و نسبت به تولید کیفی این محصول بی‌تفاوت باشیم بازارهای زعفران ایرانی از دست می‌روند.

علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد:‌ عمده زعفران در کشور با روش‌های 200 سال گذشته تولید می‌شود و صادرکنندگان باید مدت‌ها روی این محصول برداشت شده کار کنند تا بتوانند آن را به عنوان یک محصول کیفی به دنیا صادر کنند لذا اگر وزارت جهاد کشاورزی وظیفه ذاتی خود در زمینه بهبود کیفیت این محصول را انجام ندهد بازارهای زعفران ایرانی از دست می‌روند.

وی افزود:‌ اگر وزارت جهاد کشاورزی وظیفه ذاتی خود را که همان آموزش کشاورزان در راستای بهبود کیفیت تولید این محصول است، انجام ندهد به سرنوشت 80 سال گذشته اسپانیا دچار می‌شویم و حتی اگر تولید زعفران را در سال‌های آینده چند برابر افزایش دهیم بازارهای صادراتی این محصول از دست می‌روند.

این عضو شورای ملی زعفران با تاکید بر اهمیت تولید کیفی زعفران برای توسعه بازارهای صادراتی خاطرنشان کرد: در 80 سال گذشته بیش از 100 تن زعفران در اسپانیا تولید می‌شد و در همان زمان، میزان تولید این محصول در ایران حدود 20 تن بود در حالی که هم اکنون اسپانیا حدود یک تن زعفران تولید می‌کند و تولید این محصول در ایران به بیش از 300 تن رسیده است اما اگر به کیفی‌سازی تولید زعفران توجه نکنیم به سرنوشت گذشته اسپانیا دچار می‌شویم.

اقتصاد 160 هزار خانوار روستایی وابسته به تولید زعفران

حسینی با بیان این‌که اقتصاد 160 هزار خانوار روستایی در ایران به تولید زعفران وابسته است، تاکید کرد: زعفران محصولی است که ایرانیان برای خرید یک گرم آن حدود 5000 تومان هزینه می کنند و هر گرم از این محصول حدود دو دلار در بازارهای جهانی ارزش دارد؛ بنابراین وزارت جهاد کشاورزی نباید نسبت به تولید کیفی این محصول بی تفاوت باشد چرا که در این صورت برند ایرانی زعفران با بسته‌بند‌ی‌های مجدد در کشورهای دیگر فراموش می‌شود.

وی اظهار کرد: نبود صنایع تکمیلی مناسب، پایین بودن عملکرد تولید این محصول در واحد سطح و فرآوری نامناسب این محصول از جمله مشکلات زعفران است که باید وزارت جهاد کشاورزی به گونه‌ای آن را مدیریت کند که از تولید تا بازار زعفران دغدغه‌ای برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان وجود نداشته باشد.

عضو شورای ملی زعفران گفت: باید ستادی به نام ستاد بحران زعفران در کشور تشکیل شود تا در پی افزایش کمی تولید زعفران که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گیرد و طبق افق برنامه چشم انداز 500 تن زعفران تولید شود. همچنین کیفی سازی و سالم سازی تولید زعفران به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد اما اگر بخواهیم اشتباهات مدیریتی خود را در تولید این محصول ادامه دهیم مشکلاتی که برای بازار پسته ایرانی بوجود آمد نیز برای زعفران تکرار می‌شود.
کد خبر 5831f5c318ba441f94b4f8b508e31bd3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =