مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: در حال حاضر بخشی از شیرخام تولیدی کشور مازاد بر نیاز صنایع لبنی است که برای متعادل سازی بازار باید روزانه یکهزار تن شیرخام توسط دولت از تولیدکنندگان خریداری شود.

سعید سلطانی سروستانی افزود: هم اکنون سالانه حدود هشت میلیون و 200 هزار تن شیرخام در کشور تولید می شود که نزدیک 6 میلیون تن آن به مصرف صنایع لبنی و مابقی به شکل سنتی به خود مصرفی می رسد.

وی اظهار داشت: در واقع وجود شیر خام مازاد در کشور باعث نامتعادل شدن عرضه و تقاضا شده بنابراین صنایع لبنی، شیر خام مورد نیاز خود را خریداری و مابقی روی دست تولیدکنندگان باقی می ماند.

وی گفت: دولت و وزارت جهادکشاورزی برای حمایت از دامداران کشور هفته گذشته اقدام به خرید تضمینی شیر خام کرده که این روند می تواند علاوه بر متعادل سازی بازار شیرخام (عرضه و تقاضا) در کاهش ضرر و زیان تولیدکنندگان این محصول نیز موثر باشد.

سلطانی با اشاره به اینکه صنعت تولید شیر خام در تمام کشورهای دنیا ارزشمند است، افزود: برای حفظ این صنعت نیاز است دولت و مسئولان با تخصیص یارانه به این بخش از تولیدکنندگان این محصول برای افزایش تولید و عرضه شیرخام با کیفیت حمایت لازم را به عمل آورند.

وی تصریح کرد: طبق مصوبه خرداد ماه سال 93 دولت، صنایع لبنی موظف به خرید شیرخام با مبلغ مصوب 1440 تومان شدند اما متاسفانه تاکنون این امر تحقق نیافته و دولت برای حمایت از دامداران با خرید تضمینی شیر خام وارد عمل شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر به طور متوسط هر کیلوگرم شیر خام تولیدی با قیمتی کمتر از 1200 تومان از دامداران خریده می شود که همین امر موجب ضرر و زیان دامداران کشور به ویژه تولیدکنندگان خرد شده است.

به گفته وی، ادامه این روند در نهایت می تواند موجب حذف گله های شیری و تعطیلی برخی دامداری های کوچک شود.

منبع:ایرنا
کد خبر 434a523fc3af43d2b14cf66375d7b294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =