صنایع غذایی> به گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر هم اکنون واردات شکر با ارز آزاد انجام می شود و مابه تفاوت ارز آزاد و ارز تک نرخی به اندازه ای نیست که درقیمت شکر تاثیر بگذارد.

علیرضا اشرف، رئیس انجمن قند و شکر در گفت و گو با «وبورس» گفت: هم اکنون واردات شکر با ارز آزاد انجام می شود. اگر ارز تک نرخی شود، نهایتا 3 درصد افزایش قیمت ارز را نسبت به ارز آزاد خواهیم داشت. بنابراین تاثیری در قیمت ها نخواهیم داشت.

او افزود: نرخ جهانی با قیمت مصوب داخلی هماهنگی ندارد. اگر قیمت جهانی بالا برود، قیمت داخلی نمی تواند با این قیمت هماهنگ شود. هم اکنون نرخ جهانی بالاست، بنابراین قیمت مصوب را نمی توان با نوسانات قیمت ارز پیش بینی کرد. البته بر اساس آمار واردات و تولید، در حال حاضر کسی به دنبال واردات نیست و توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین برای سال 96، باید تمهیداتی اندیشیده شود که قیمت واردات با قیمت داخلی برابری کند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر در ادامه گفت: هم اکنون تولیدکنندگان از دولت 300 میلیارد تومان مطالبه دارند. قرار بود 85 میلیارد تومان از این بدهی که مربوط به سال 93 می شد، هفته گذشته به کارخانجات داده شود، اما اتفاقی نیفتاده است.

او خاطرنشان کرد: این بدهی در واقع یارانه 235 تومانی است که دولت باید برای هر یک کیلوگرم شکر به تولیدکنندگان بدهد تا فروش درب کارخانه که هم اکنون 2520 تومان است با لحاظ شدن این 235 تومان توجیه اقتصادی داشته باشد. اما این یارانه ها از سال 93 پرداخت نشده است. همچنین هم اکنون به دلیل کاهش تقاضا در بازار داخلی، تولیدکنندگان از قیمت 2520 تومان تا 2400 تومان تخفیف نیز می دهند.
کد خبر 4a215fd3bc614010b42899ca7e270ac1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =