کشاورزی> تاثیر کرونا تنها در ایجاد بیماری بین مردم نیست بلکه این ویروس ناشناخته در نزدیک به دوسال گذشته با به ایجاد اختلال در زنجیره عرضه، قیمت کالاهای اساسی را بالا کشیده است.

 قیمت خوراک دام در بازارهای جهانی باز هم آهنگ بالا رفتن کرد و تنها در روز گذشته که آخرین روز کاری هفته گذشته در بازارهای جهانی بود 6.25 درصد رشد کرد.

خوراک دام که حدود 70 درصد قیمت تمام شده محصولات پروتئینی از قبیل لبنیات، گوشت، مرغ و تخم مرغ را تشکیل می دهد در یکسال گذشته روند کاملا صعودی داشته و نزدیک به 100 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

قیمت ذرت به عنوان مهمترین خوراک دام تنها در روز گذشته 6.25 دلار در هر بوشل افزایش قیمت داشت و به قمیت 591 دلار و 75 سنت به فروش رفت.

وضعیت تامین کالاهای اساسی پس از کرونا بسیار سخت شده است، این ویروس زنجیره  عرضه را در کشورها از بین برده و به این دلیل قیمت ها را بالا برده است.

راشاتودی در گزارشی تاکید کرده است: فرا گیری بیماری کرونا زنجیره عرضه را در کشورها مختل کرده و همین عاملی برای بالا رفتن قیمت جهانی شده است که پیش بینی می شود تا سال 2023 هم ادامه یابد.

پاندمی کووید ـ‌ 19 تأثیر زیادی بر تجارت جهانی گذاشته و باعث کاهش تولید و فشار بر قیمت‌ها شده است و اختلال در عرضه و تقاضا بر رشد اقتصاد جهانی آسیب جدی وارد می‌سازد.

ایران در تامین خوراک دام و طیور بیش از 70 درصد وابسته به واردات است که همین مسئله در یکی دو سال اخیر بازار محصولات پروتئینی نظیر گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات را به هم ریخته است و با وجود تولید کافی و حتی ظرفیت صادرات در برخی از آنها محصولات گرانتر عرضه شده است.

منبع:فارس
کد خبر 4e11bcfee55141a18bee33812a0a252c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =