عضو شورای ملی زعفران از افزایش میزان تولید و صادرات زعفران ایرانی در سال جاری خبر داد و گفت: در نیمه‌ اول امسال بالغ بر 83 میلیون دلار زعفران به کشور‌های مختلف صادر شده که بیش از 20 درصد افزایش یافته است.

علی حسینی - نایب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی - اظهار کرد: در نیمه اول امسال بالغ بر 58 تن به ارزش 83 میلیون و 118 هزار دلار زعفران به 45 کشور جهان صادر شده که عمده مشتریان این محصول با ارزش ایرانی امارات، اسپانیا، قطر، عربستان، هلند، استرالیا، کانادا و غیره هستند.

وی با بیان این‌که صادرات زعفران در نیمه امسال 22.8 درصد از نظر وزنی و 22.5 درصد از نظر ارزشی افزایش یافته است، افزود: با توجه به شرایط موجود و این‌که در نیمه دوم آهنگ صادرات زعفران رشد بیشتری پیدا می‌کند، پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال میزان صادرات زعفران ایرانی به 150 تن برسد.

عضو شورای ملی زعفران اعلام کرد: با توجه به پیش‌بینی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر این‌که بالغ بر 80 هزار هکتار از اراضی تحت کشت زعفران رفته‌اند، پیش‌بینی می‌شود امسال حداقل 300 تن زعفران برداشت شود که البته با توجه به این‌که طی 30 سال گذشته میانگین برداشت زعفران از هر هکتار حدود پنج کیلوگرم بوده، عملکرد این محصول نسبت به گذشته کاهش یافته و به حدود 3.5 کیلوگرم رسیده است.

حسینی اعلام کرد: از چهار سال گذشته به دلیل دغدغه‌مندی شورای ملی زعفران نسبت به تولید کیفی زعفران و رقابت‌پذیر‌تر کردن آن در بازار‌های بین‌المللی طرح ارتقای کیفی این محصول در دستور کار قرار گرفت و در استان‌های خراسان جنوبی و رضوی اجرا شد جایگاه زعفران ایرانی در جهان بهبود پیدا کرد.

عضو شورای ملی زعفران گفت: درصدد هستیم این طرح را در سال جاری در استان فارس نیز اجرا کنیم و امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی بدون تعصب آن را با جدیت دنبال کند، چرا که می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات کشاورزان را حل کند.
کد خبر 50dc4f69e65148ae89de7fe558d3ee72

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =