تب قیمت کالاهای اساسی در جهان همچنان داغ است

تب قیمت کالاهای اساسی در جهان همچنان داغ است و ادامه درگیری ها بین روسیه و اوکراین قیمت ها را هر روز تشدید می کند.

 امروز در بازارهای جهانی قیمت انواع کالاهای اساسی از گندم وخوراک دام گرفته تا دانه های روغنی و دام زنده افزایش داشتند.

روند افزایش قیمت کالاهای اساسی پس از شیوع کرونا در دو سال پیش آغاز شد و طی ۴ ماه که از جنگ روسیه و اوکراین می گذرد به اوج خود رسیده است.

امروز قیمت گندم در بازارهای جهانی در ادامه افزایش های اخیر، ۱۵ دلار رشد قیمت داشته و هر بوشل از این محصول به قمیت ۸۲۹ دلار و ۲۵ سنت معامله شد.

قیمت ذرت هم که به عنوان خوراک دام و طیور استفاده می شود ۵.۷۵ لار در هر بوشل رشد قیمت داشت و هر بوشل از این محصول به قیمت ۵۹۲ دلار به فروش رفت.

دانه روغنی هم از این افزایش قیمت ها عقب نماند و دانه روغنی سویا سه دلار رشد قیمت داشت اما گیاه روغنی کانولا کاهش قیمت را تجربه کرد. امروز قیمت دام پرواری هم ۴.۷ دلار و دام زنده ۵۳ سنت رشد قیمت را تجربه کرد.

*تامین امنیت غذایی مسئله نخست کشورها

تامین امنیت غذایی امروز به مسئله نخست کشورها تبدیل شده است، علاوه بر جنگ بین دو کشور روسیه و اوکراین که شرایط تامین غذا را برای کشورها سخت کرده، خشکسالی های گسترده و تغییرات آب و هوایی عرصه را برای تولیدات کشاورزی روز به روز سخت می کند. رویکرد کشورها برای امنیت غذایی تغییر کرده و به سمت افزایش ذخایر سوق یافته و روز به روز هم بیشتر می شود بنابراین با کاهش عرضه از یک سو و افزایش تقاضا از سوی درگیر بر قیمت‌های بازار اضافه می شود.

اوکراین همواره به دلیل داشتن خاک های بسیار حاصل خیز و کشاورزی بسیار عالی جعبه نان اروپایی ها تعبیر می شده است، روسیه و اوکراین در مجموع ۳۰ درصد غلات دنیا را تامین می کرد.

منبع:فارس

کد خبر 53034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =