رشد ۱۷.۷ درصدی صادرات کشور در ۱۰ ماه از سال جاری

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: در ۱۰ ماهه امسال صادرات ما ۱۷.۷ درصد رشد و واردات نیز ۱۶.۹ درصد رشد داشت.

رضا فاطمی امین امروز در حاشیه مراسم آغاز دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار داشت:  اتاق بازرگانی یکی از تشکل‌های بسیار مهم در ساختار کشور و یک اجتماع همگرا در بین فعالان اقتصادی است.

وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: خوشبختانه در یک سال و نیم گذشته تعامل بسیار خوبی با اتاق داشته‌ایم و امروز نیز انتخابات دهمین دوره اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: در سه ماه گذشته کارهای بسیار زیادی انجام شد تا این انتخابات به خوبی برگزار شود و در این باره ۱۲۰۰ نفر به عنوان داوطلب عضویت در اتاق‌های سراسر کشور حضور یافته‌اند و تلاش زیادی انجام شد تا حاشیه‌ای به وجود نیاید و تاکنون هم چنین مواردی نبوده است.

فاطمی امین با اشاره به آمار تجارت گفت: در ۱۰ ماهه امسال صادرات ما ۱۷.۷ درصد رشد داشته و واردات نیز ۱۶.۹ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه واردات به سه گروه کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی تقسیم می‌شود، بیان داشت: واردات کالاهای واسطه‌ای ۱۶ درصد رشد، واردات کالاهای سرمایه‌ای ۵۱ درصد و واردات کالاهای مصرفی منفی ۸ درصد در ۱۰ ماهه امسال رشد داشته است، بر این اساس واردات ما در خدمت تولید بوده است.

فاطمی‌امین اظهار داشت: سال گذشته در ۱۰ ماه از سال، ۵ میلیارد دلار واردات ماشین آلات داشتیم، اما در ۱۰ ماهه‌ امسال واردات ماشین آلات ۸ میلیارد دلار بود؛ این موضوع نویدبخش این است که فعالان اقتصادی باوجود مشکلات موجود، حرکت بسیار خوبی را آغاز کرده‌اند و ما نیز به عنوان دولت وظیفه حمایت از آنها را بر عهده داریم.

وی اظهار داشت: ما باید هوشمندانه حرکت کنیم و تمرکز صادرات ما باید روی کالاهای پیچیده و کالاهایی که کمتر کشورهایی آن را صادر می‌کنند، باشد. ‌

وزیر صمت گفت: باید به سمت صادرات محصولات دانش بنیان حرکت کنیم‌ تا از این طریق علاوه بر کسب درآمد اقتصادی بتوانیم استقلال اقتصادی نیز داشته باشد.

وی اظهار داشت: ما باید بازارهای خودمان را بشناسیم و لذا در تجارت با کشورهای مختلف تعامل داشته باشیم، ما از بازار کشورهای آفریقایی به صورت جدی غفلت کرده‌ایم، اما سال گذشته صادرات ما به آفریقا نسبت به سال قبل از آن ۱۰۰ درصد رشد داشت و امسان نیز ۱۵ درصد رشد داشته است. ‌

وزیر صمت با اشاره به نشست مشترک ایران و کشورهای غرب آفریقا در هفته گذشته، گفت: در هفته گذشته دو میلیارد دلار تفاهمنامه و قرارداد بین ایران و کشورهای غرب آفریقا امضا شد و این در حالی است که کل صادرات ما به افریقا یک میلیارد و دویست میلیون دلار است.  

به گزارش فارس انتخابات دهمین دوره انتخابات اتاق های بازرگانی سراسر کشور از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شده است./فارس

کد خبر 53825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =