آغاز چراغ خاموش و استان به استان اصلاح قیمت نان + جزئیات استان ها

با وجود تکذیب مقامات ارشد دولتی در رابطه با افزایش قیمت نان، اما گزارش‌ها از تغییر قیمت نان تحت عنوان «متناسب‌سازی» حکایت دارد.

مریم فکری: افزایش چراغ خاموش قیمت نان آغاز شده است. اگرچه مقامات دولتی تاکنون تغییر قیمت نان را تایید نکرده‌اند، اما شنیده‌ها حاکی از افزایش قیمت نان در برخی استان‌ها است.

سوم مردادماه امسال خبری روی خروجی یک رسانه اصولگرا رفت؛ این‌که از صبح روز سوم مردادماه و به صورت ناگهانی قیمت نان در خراسان‌رضوی افزایش یافت. به این شکل، نرخ‌نامه جدید نان در استان خراسان‌رضوی، حاکی از افزایش حدود ۴۰ درصدی قیمت انواع نان بود.

احمدرضا کشتگر، رییس اتحادیه صنف نانوایان مشهد درباره جزییات گران شدن انواع نان یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای به خبرگزاری فارس گفت: افزایش قیمت نان در دست اتحادیه و مسئولان مشهدی نیست و از طرف پایتخت چنین تصمیمی گرفته شده و با هماهنگی استانداری خراسان رضوی اجرایی شده است. برنامه افزایش قیمت نان مربوط به خراسان رضوی نیست و به مرور در تمام کشور اجرایی خواهد شد.

کشتگر در واکنش به گلایه مردم درباره اعلام بی‌سروصدا و ناگهانی قیمت نان تاکید کرد: قبلا اعلام شده بود که قیمت آرد تغییر نمی‌کند، اما کسی نگفته قیمت نان تغییر نخواهد کرد.

او حتی متذکر شد: افزایش قیمت نان در دست اتحادیه و مسوولان مشهدی نیست و از طرف پایتخت چنین تصمیمی گرفته شده و با هماهنگی استانداری خراسان‌رضوی اجرایی شده است. برنامه افزایش قیمت نان مربوط به خراسان رضوی نیست و به مرور در تمام کشور اجرایی خواهد شد.

در همین ارتباط، سیزدهم مردادماه خبرگزاری دولت در خبری درباره دلایل افزایش قیمت نان در خراسان‌رضوی به نقل از غلامرضا قنبری، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی اعلام کرد: افزایش قیمت در بخش آرد صورت نگرفته و آرد نانوایی‌ها به همان قیمت سابق برای پخت نان توزیع می‌شود. تنها بخشی از هزینه نانوایی‌ها در قالب اجاره‌بها و خمیرمایه و هزینه‌های کارگری افزایش پیدا کرده که متناسب با آن، افزایش قیمت در نان صورت گرفته است.

براساس گفته گودرزی، در برخی استان‌های کشور مانند خراسان‌رضوی در سال‌های اخیر افزایش برخی هزینه‌های تولید نان یارانه ای در قیمت نهایی لحاظ نشده بود که با مجوزی که از سوی این استان‌ها اخذ شد، این قیمت متناسب‌سازی شد، موضوعی که وزیر کشور نیز به آن اشاره کرده‌اند.

قنبری تصریح کرد: کارگروه آرد و نان استان با هماهنگی وزارت کشور، نرخ نان در خراسان‌رضوی را با سایر استان‌های بزرگ کشور مانند تهران، فارس و غیره متناسب‌سازی کرد. به این ترتیب، بعد از تایید وزارت کشور قیمت‌های جدید اعلام شد.

وی تاکید کرد: قیمت جدید نان برای همه شهرستان‌های استان خراسان‌رضوی براساس یک رویه تغییر می کند.

نان در استان فارس ۳۰ درصد گران شد

البته خبرگزاری اصولگرای فارس پیش از این در بیست و یکم تیرماه امسال، از افزایش قیمت نان در استان فارس خبر داد؛ به طوری که مهدی جمالی، مدیر غله استان فارس، خبر افزایش نرخ نان را تایید کرد و گفت: به دلیل آن‌که مدت طولانی افزایش قیمت نان را نداشتیم و مزد کارگر در این فاصله افزایش قابل توجهی داشت در شورای آرد و نان مجوز افزایش قیمت نان داده شد.

مهدی جمالی عنوان کرد: این افزایش حدود ۳۰ درصد بر روی انواع نان لحاظ شده است و با این افزایش، نان در استان فارس معادل قیمت در استان‌هایی مثل اصفهان و یزد شد.

قیمت نان در استان مرکزی متناسب‌سازی شد

در این میان، دهم مردادماه مدیرکل امور اقتصادی استانداری مرکزی از متناسب‌سازی نرخ نان خبر داد. محمدرضا گودرزی در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: از امروز، دهم مردادماه، نان با قیمت متناسب‌سازی شده در نانوایی‌های استان عرضه می‌شود. وی توضیح داده بود: قیمت نان بین ۵ تا ۲۵ درصد متناسب‌سازی شده است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری مرکزی عنوان کرد: پیرو تصمیمات کشوری به منظور جبران بخشی از هزینه‌های نانوایان و با توجه به گلایه نانواداران مبنی بر عدم افزایش قیمت نان از سال ۱۴۰۰ تاکنون با وجود افزایش هزینه‌های دستمزد، تجدید نظر پیرامون قیمت نان‌ها به استان‌ها واگذار شد. استان مرکزی نیز پیرو این تصمیم، بررسی‌هایی را به منظور تغییر قیمت انجام داد و در نهایت عرضه نان با قیمت متناسب‌سازی شده در نانوایی‌های استان کلید خورد.

نرخ نان در استان یزد متناسب‌سازی می‌شود

امروز، چهاردهم مردادماه نیز خبرگزاری دولت در خبری به نقل از سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد، از متناسب‌سازی قیمت نان در این استان خبر داد.

محمدعلی شاه‌حسینی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: میانگین افزایش نرخ نان در استان نسبت به دو سال قبل افزایش نداشته و به تناسب استان‌های همجوار مثل کرمان و فارس هنوز ارزان‌تر است.

به گفته او، متناسب‌سازی نرخ نان در دستور کار قرار گرفته و با توجه به بخشنامه معاون اول ریاست‌جمهوری باید این اقدام انجام می‌شد که پس از تایید در روزهای آینده اجرایی خواهد شد.

قیمت نان در گلستان هم افزایش یافت؟

در این فضا، خبرگزاری ایلنا در گزارشی اعلام کرد که محمد برزعلی، رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان صبح پنجشنبه ۱۲ مرداد در گفتگو با خبرنگاران گفته است: از این پس قیمت نان سنگک با وزن ۶۰۰ گرم هر عدد ۹ هزار تومان، بربری با وزن ۵۰۰ گرم هر عدد ۷ هزار و ۵۰۰ تومان و تافتون با وزن ۲۰۰ گرم هر عدد ۴ هزار تومان خواهد بود.

البته بلافاصله برزعلی اعلام کرد: قیمت نان در استان گلستان تغییری نکرده است و قیمت اعلام شده در رسانه‌ها صرفا مصوبه پیشنهادی کارگروه آرد و نان استان فقط در مورد نانوایی‌های سوپر آزاد بوده است که آرد مورد استفاده آنها از آرد غیریارانه‌ای یا آزاد بوده به علاوه اینکه این مصوبه برای ابلاغ نهایی و اجرایی شدن نیاز به طی فرایند قانونی دارد.

به گفته او، نان در همه نانوایی‌های استان کماکان با همان قیمت سابق عرضه خواهد شد و قیمت‌های پیشنهادی نان برای نانوایی‌های سوپر آزاد به منظور یکسان بودن وزن چونه و قیمت در استان گلستان به کارگروه آرد و نان استان ارائه شده بود.

افزایش غیررسمی قیمت نان رد نشد

در این میان، رییس اتحادیه نانوایان سنگک استان تهران نیز در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد:‌ نانوایان از سال ۱۴۰۰ به بعد نرخ جدید نگرفته‌اند و افزایش قیمتی رخ نداده است.

علی اصغر پابرجا البته هرگونه افزایش نرخ نان را رد کرد اما تاکید کرد که در اسرع وقت باید نرخ کارشناسی شده نان را هر چه سریع تر در همه استان ها اعلام کنند که این کار تاثیر بسزایی در کاهش تخلفات گران فروشی وکم فروشی دارد.

البته پابرجا در عین حال افزایش غیررسمی قیمت نان از سوی نانوایی ها را رد نکرد، به طوری که گفت:‌ تورم سالانه بالا رفته نانوا مجبور است؛ به نحوی هزینه‌های خود را جبران کند. فقط آرد یارانه‌ای می‌گیرد که تنها ۱۰ تا ۱۲ درصد در نرخ نان تاثیر دارد، نرخ مایه خمیر، اجاره مغازه، مزد کارگر افزایش پیدا کرده، اما قیمت نان هنوز ثابت مانده از این رو نانوایان برای جبران هزینه‌های خود به گران‌فروشی و کم‌فروشی روی آورده اند. با سرکوب قیمت نانوایی‌ها نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند.

وزیر کشور: در دولت چیزی با عنوان افزایش قیمت نان نداشتیم

با وجود انتشار چنین اخباری، اما همچنان مقامات ارشد دولتی بر عدم تغییر قیمت نان تاکید دارند. مسعود امرالهی، سرپرست دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی دهم مردادماه با اعلام این‌که هیچ‌گونه افزایشی در قیمت نان و آرد اعمال نشده است، گفت:‌ مردم گران‌فروشی نان را به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند تا با نانوایان متخلف برخورد جدی شود.

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در واکنش به انتشار برخی اخبار پیرامون افزایش قیمت نان در برخی استان‌ها، تاکید کرد: در دولت چیزی با عنوان افزایش قیمت نان نداشتیم.

محمد علی‌مهری، معاون اقتصادی استاندار تهران هم درباره برخی شایعات پیرامون افزایش قیمت نان در برخی استان‌ها در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها اعلام کرد: در استان تهران قیمت نان هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته است و قیمت همان قیمت ثابت و مصوب قبلی است.

وی متذکر شد: برای افزایش قیمت نان فعلا هیچ‌گونه برنامه‌ای در دستور کار استانداری تهران وجود ندارد.

این در شرایطی است که برخی گزارش‌ها، از گرانی نان در ۱۳ استان حکایت دارد. همچنین در خبرها به نقل از سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان آمده که اختیار تغییر قیمت نان به استان‌ها واگذار شده است.

کد خبر 54179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =