برای صرفه‌جویی و جلوگیری از هدررفت منابع دولت، نیازمند تفکیک آب شرب از سایر مصارف شهری و بهداشتی با توسعه صنایع بسته‌بندی هستیم.

به گزارش ایانا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاحیه کارخانه آب معدنی خیریه "دی‌دی" با اعلام این خبر گفت: تمام درآمد و سود این کارخانه صرف امور خیریه و فعالیت‌های اجتماعی می‌شود.

حسن ابویی مهریزی افزود: چالش اساسی امروز و فردای ما و بسیاری از کشورها آب و مدیریت آن بوده و آینده اقتصادی و رفاه اجتماعی کشور‌ها به آن گره خورده است.

وی خاطرنشان کرد: کشور ایران با متوسط 260 میلی‌متر بارش جزء مناطق خشک دنیا طبقه‌بندی می‌شود که با توجه به تراز منفی 10 میلیارد مترمکعب در سال، هشدار جدی برای مسئولان دولتی و خصوصی کشور به حساب می‌آید.

معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از حدود 100 میلیارد مترمکعب آبی که در سال مصرف می‌شود حدود 92 درصد در بخش کشاورزی، شش درصد در شرب و بهداشت و حدود دو درصد در صنعت و معدن مصرف می‌شود.

ابویی مهریزی با بیان اینکه از لحاظ کمی و کیفی با مشکل تأمین آب روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر 282 واحد صنعتی تولید آب بسته‌بندی با ظرفیت اسمی 13 میلیارد لیتر در سال، دارای پروانه بهره‌برداری در اماکن دارای منابع آبی مناسب مستقر هستند که برای بهبود بهره‌برداری از منابع تولید باید ظرفیت و تعداد این واحدها در کشور افزایش یابد.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف آب شرب در کشور ما پایین‌تر از استاندارد جهانی است، یادآور شد: سرانه مصرب آب شرب در کشور با در نظر گرفتن مصرف یک لیتر در روز به‌صورت مستقیم و استفاده در پخت و پز، سالانه 30 میلیارد لیتر است که کمتر از 10 درصد آن به‌صورت بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: سرانه مصرف آب شرب بر اساس توصیه‌های بهداشتی دو لیتر در روز است که برای حفظ سلامت افراد باید فرهنگ‌سازی‌های لازم برای افزایش سرانه مصرف صورت گیرد.

ابویی مهریزی با اشاره به سیاست‌های دولت در بخش آب اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور ما به لحاظ جغرافیایی با دریا و اقیانوس همجواری دارد، شیرین‌سازی آب از این منابع در اولویت نیازمندی‌های‌ کشور قرار دارد که توسط سرمایه‌گذاری بخش دولتی و جذب سرمایه بخش خصوصی محقق می‌شود.

وی با گلایه از عدم تفکیک آب شرب و بهداشتی در کشور گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا آب شرب مردم از طریق آب بسته‌بندی تأمین می‌شود و دولت هزینه‌ مازادی برای تصفیه آب برای مصرف غیرشرب نمی‌کند.

ابویی مهریزی در پایان افزود: در صورتی که دولت به مدت پنج تا 10 سال بخشی از هزینه‌های تصفیه آب را به کارخانه‌های آب معدنی و آشامیدنی اختصاص دهد، هزینه کمتری از بودجه دولت برای تأمین آب صرف شده و آب شرب با کیفیت بهتری به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.
کد خبر 55cf59c426d44cd987cebec6def0bea1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =