اظهارات مسئولان بهداشتی کشور درباره مصرف صنعتی یا غیربهداشتی بودن روغن پالم نادر و غیرتخصصی است و در بسیاری از کشورهای دنیا روغن پالم در صنایع روغن خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در نشست خبری ظهر امروز انجمن صنایع لبنی غذایی ایران، فیروز مددنوعی، پیشکسوت برجسته صنعت روغن خوراکی کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این باره که آیا روغن پالم برای سلامت مردم مضر است یا خیر، گفت: تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و هنوز هم جای بحث در این زمینه وجود دارد، اما باید گفت که در صورت استفاده روغن پالم در حد مجاز، مشکلی برای مصرف‌کننده ایجاد نمی‌شود و مانند سایر روغن‌های خوراکی است.

کوشا نایب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از شرکت "مهرام" نیز درباره اظهارات وزیر بهداشت درباره روغن پالم گفت: اظهارات مسئولان بهداشتی کشور درباره روغن پالم و صنعتی خواندن آن امری اشتباه و غیرتخصصی است و این روغن در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.



ایران پانزدهمین مصرف‌کننده بزرگ پالم در دنیا

مدیر تحقیقات شرکت روغن نباتی بهشهر نیز در ادامه اظهار داشت: روغن پالم به‌طور مستقیم در روغن‌ها (مانند روغن سرخ‌کردنی) استفاده نمی‌شود، زیرا نقطه ذوب این ماده 36 درجه سانتی‌گراد است و تنها بعد از تصفیه‌هایی که بر روی آن انجام می‌شود، به نقطه ذوب 20 درجه سانتی‌گراد رسیده و به صورت مایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منوچهر بهمئی با بیان اینکه درصد استفاده از روغن پالم در کشورهای مختلف متفاوت و در برخی از کشورها بیشتر از ایران است، خاطرنشان کرد: حدود 760 هزار تن روغن پالم به کشور وارد می شد که رتبه پانزدهم دنیا را تشکیل می‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه میزان از روغن‌های پالم وارداتی در صنعت روغن مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: 100 درصد روغن‌های پالم وارداتی به کشور وارد صنایع روغن‌کشی می‌شود و در صورتی که به مکان‌های دیگر راه یابد، تخلف صورت گرفته است.

بهمئی درباره ادعای سرطان‌زا بودن روغن پالم نیز تصریح کرد: این یک دستاویز است و هیچ نوع دلیل قانع‌کننده‌ای برای این امر وجود ندارد، اما به هر حال مصرف چربی‌ها استاندارد و قواعدی دارد که مسئولان بهداشتی کشور باید در کاهش تقاضای روغن‌های جامد و نیمه‌جامد نقش‌آفرینی کنند.

وی یادآور شد: هم‌اکنون برخی از تهیه غذاها و فست‌فودها از روغن به مدت طولانی و برای چندبار استفاده می‌کنند که این امر بدون شک بر سلامت مصرف‌کنندگان تأثیر می‌گذارد.
کد خبر 56a3c69ef790435aac7f542a3382497a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =