هنوز شوک خبر استفاده از روغن غیر مجاز پالم در صنایع غذایی کشور فروکش نکرده است که که یک مقام مسئول ازورود روغن آفتابگردان غیر مجاز به چرخه صنایع غذایی کشور خبر می دهد.

به گزارش ایسنا، پیام نو با بیان این مقدمه در ادامه نوشت: هفته پیش بود که وزیر بهداشت درباره استفاده از روغن پالم در شیر پرچرب و مواد لبنی دیگر خبر داد و حالا یک منبع مسئول به پیام نو می گوید که علاوه بر روغن پالم؛ چند کانتینر روغن آفتابگردان مانده هم وارد زنجیره صنایع غذایی کشور شده است. این روغن ها به علت این ماندن زیر آفتاب خاصیت ترانس بالا پیدا کرده اند و به شدت برای سلامت مضر هستند.

این مقام مسئول درباره اطلاعاتی که پیام نو درباره واردات روغن پالم در دولت احمدی نژاد منتشر کرده است، می گوید: «موضوع واردات روغن های آفتابگردان هم مطرح است. مقدار زیادی از این روغن وارد کشور شده بود و تقریبا به مدت ۷ یا ۸ سال در بندر شهید رجایی مانده بود. این روغن آفتابگردان از بندر شهید رجایی بندرعباس به قشم ترانزیت شد و قرار بود تنها برای کارخانجات استفاده صنعتی داشته باشد. پروانه ترخیص مقداری از این روغن از قشم صرفا جهت استفاده در کارخانه های صنعتی مشخص صادر شد. زمانی که مشخص شد روغن مدت ها مانده است و در مخازن دیگر ریخته شده بود و پلمب شدند.»

وی افزود: «این روغن ها هنوز هم موجود است و در همان مخازن وجود دارد. متاسفانه بخشی از همین بار توسط گمرک ایران به مقصد داخل کشور ترخیص شده است. اینها موظف بودند تنها از این بار استفاده صنعتی کنند. اما شواهد حاکی از آن است که از این محصول استفاده غیر صنعتی و خوراکی شده است.»

وی درباره نوع نظارت بر واردات محصولات اینگونه به پیام نو توضیح داد: «وقتی محصول از بنادر کشور بارگیری می شود و واردات صورت می گیرد، جزئیات چگونگی استفاده از این محصولات با نهادهای نظارتی است. گزارش این محصول را آن زمان به این دلیل به دکتر مشیری مدیرعامل سابق منطقه آزاد تحویل دادم که آن روغن مدت بسیار زیادی در کانتیرها زیر آفتاب مانده بود.»

وی درباره جزییات بیشتر واردات و در نهایت ورود آنها به چرخه غذایی کشورتوضیح داد: «از روغن های مورد اشاره حدود ۲۰ کانتینر تعریف صنعتی شده بود که که حدود ۱۰ کانتینر آن در گمرک موجود است. از ۴ کانتینر استفاده صنعتی شده و از ۶ کانتینر هم استفاده غیر مجاز شده است. یعنی این ۶ کانتینر بدین صورت ترخیص شده بود که پروانه سبز دریافت کرده اند. زمانی که این پروانه صادر می شود، جزئیات نوع استفاده و مبدا ارسال بار قید می شود. باری که ترخیص شده بود، صرفا برای مصارف صنعتی بود که این اتفاق گویا نیفتاده است. به عبارت دیگر هر نوع وسیله ای که از گمرکات کشور وارد شود، نوع استفاده آن به طور کامل مشخص می شود. زمان ترخیص، نخستین مسئله شائبه استفاده بهداشتی، غذایی، دارویی، آرایشی و این قیبل مصارف است، که در این صورت اداره غذا و داروی استاندارد و وزارت بهداشت وارد می شود و باید تایید آن را بدهد. مابقی وسایلی هم که مصارف خوراکی ندارد را باز هم باید اآن را داره استاندارد تایید کند.»

وی در پایان تاکید می کند: « ترانس این روغن های آفتابگردان به دلیل اینکه ۸-۷ سال زیر آفتاب مانده بود، مانند روغن های پالم بسیار بالا رفته بود. این بدان معنی است که این روغن ها به هیچ عنوان قابلیت استفاده خوراکی ندارند و برای سلامت بدن مضر هستند. باید جلوی استفاده از آنها در صنایع غذایی گرفته شود.»
کد خبر e08aa9a5e4764bfe91134734ba52d3ed

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =