مواد غذایی> وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه مقابل هم ایستادن سازمان‌های استاندارد، غذا و دارو و دامپزشکی از نظر مردم و دولت پذیرفتنی نیست، تاکید کرد: مردم مطمئن باشند که دولت به سلامت‌شان اهمیت می‌دهد و در این مقوله با هیچ‌کس تعارف نداریم و اجازه رانت‌خواری هم به هیچ گروهی نمی‌دهیم.

 دکتر سیدحسن هاشمی در همایش روز جهانی غذا در سالن اجلاس سران گفت: به نظر می‌رسد نه ما و نه مردم وظیفه خود را خوب انجام نداده‌ایم. بار بیماری‌ها بیش از حد تصور است و شاید یکی از دلایل آن عدم توجه سیاستگذاران به مساله غذا است. در طول چند دهه گذشته موضوع سلامت جزو اولویت‌های هشتم یا نهم بوده است. اما در دولت آقای روحانی تا امروز یکی از اولویت‌های مهم بوده و امیدواریم بعد از اجرایی شدن برجام آنچه تا امروز محقق نشده است، انجام شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه هنوز هم به حوزه‌های محیط زیست و سلامت از سوی سیاستگذاران توجه کافی نمی‌شود، گفت: علی‌رغم وجود اسناد بالادستی که متاسفانه هنوز به کار مردم نیامده‌اند، دو حوزه محیط زیست و سلامت هنوز هم مورد توجه نیستند. دستگاه‌های نظارتی ما بسیار کم توان عمل کرده‌اند و حضوری کمرنگ دارند.

هاشمی ضمن انتقاد به عدم رتبه‌بندی در صنایع غذایی ادامه داد: ارائه‌دهندگان خدمت به دلیل عدم رتبه‌بندی احساس می‌کنند بین کسانی که درست کار می‌کنند و کسانی که خوب کار نمی‌کنند، تفاوتی نیست.

وی با اشاره به نقش زنان در خانواده برای ارتقای بهداشت عمومی گفت: اول از همه خود مردم باید توجه کنند و در میزان روغنی که استفاده می‌کنند، بازنگری کنند. چرا امروز شایع‌ترین علت مرگ و میر بیماری‌های قلبی و عروقی است؟ بی‌تردید یک بخشی از علت آن میزان روغنی است که استفاده می‌کنیم.

وزیر بهداشت همچنین بر نقش بهداشت و محیط، سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو بر سلامت غذا تاکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد حضور ما در کنترل مصرف بالای مواد مضر خیلی کمرنگ است. اگر می‌گوییم نزدیک به 50 درصد خانم‌ها اضافه وزن دارند، تمام علت آن مربوط به کم تحرکی نیست بلکه به نوع غذا هم مرتبط است.

هاشمی با تاکید بر اینکه مقابل هم ایستادن سازمان‌های استاندارد، غذا و دارو و دامپزشکی از نظر مردم و دولت پذیرفته نیست، افزود: ما با هیچ‌کس تعارف نداریم و اجازه رانت‌خواری هم به هیچ گروهی داده نمی‌شود. مردم باید مطمئن شوند که دولت به سلامت آنها اهمیت می‌دهد و این مبحث در اولویت دولت است.

وی ادامه داد: اگر می‌بینیم که به این موضوعات در کشورهای پیشرفته اهمیت بیشتری داده می‌شود، به این دلیل است که آنها در زیرساخت‌های خود مشکلی ندارند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه آینده بازار متعلق به کسانی است که به کیفیت اهمیت می‌دهند، گفت: کسانی که غذای مردم را فراهم می‌کنند، باید بدانند اگرچه ما ناکارآمد هستیم و سرعت ما در نظارت متناسب با خواست مردم نیست، اما آنها انتظار دارند که ما سریع‌تر حضور خود را پررنگ‌تر کنیم. به نظر می‌رسد در پساتحریم دستگاه‌های نظارتی باید علاوه بر اینکه به فکر مردم باشند، به مساله کیفیت نیز بپردازند.

وی با اشاره به تاثیر تحریم بر سلامت غذای مردم گفت: ما تا به امروز از سمومی استفاده می‌شد که به سلامت مردم آسیب می‌رساندند، اما اینکه به دلیل کم اثر بودن یک سم میزان مصرف آن را چند برابر کنیم، منصفانه نیست. بلکه خیانت در حق سلامتی همنوعان است.

وزیر بهداشت افزود: اکنون که به سمت برطرف شدن محدودیت‌ها می‌رویم باید در تامین اولیه تولید مواد غذایی و آشامیدنی تلاش بیشتری کنیم. تناسب مجازات با جرم نیز در زمینه تخلفات بسیار مهم است و حتما باید بازدارنده باشد.

هاشمی با بیان اینکه ما در بخش نظارتی مشکلات زیادی داریم، ادامه داد: این مشکلات ناشی از سیاست‌هایی است که مترتب بر آنهاست. مجلس و دولت، نیرو و اعتبار و قوانین کافی برای نظارت وضع نمی‌کنند. باید در وضع مالیات‌ها و قیمت‌ها تغییر داده شود و با سیستم عوارضی که ایجاد می‌کنیم، هزینه کسانی که می‌خواهند به سلامت خود آسیب بزنند و هزینه درمان کشور را افزایش دهند، بالا بریم.

منبع:ایسنا
کد خبر 5826c377b50c40ff88231e827e3a231b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =