صنایع غذایی> رییس اتاق ایران از فعالیت بخش زیرزمینی صنعت غذا در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: این بخش سلامت مردم و بازار را هدف قرار داده‌اند،‌ سازمان‌های نظارتی بهتر است به جای اجرا در نظارت‌ پررنگ‌تر عمل کرده و اجرا را به تشکل‌ها بسپارند.

محسن جلال‌پور پیش از ظهر امروز در همایش روز جهانی غذا که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: صنعت غذا طی دهه‌های گذشته توانسته جایگاه خوبی را در کشور پیدا کند اما اینکه ما در کشاورزی و تولید چه مزایایی داریم نکته‌ای است که باید به آن بیشتر توجه شود، چرا که در این سال‌ها با تزریق پول‌های نقد بخشی از نقاط ضعف را پوشش داده‌ایم ولی هیچگاه برای به روز کردن این بخش اقتصاد کوشش جدی انجام نداده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید دید با برداشته شدن تحریم‌ها چقدر در بازار موفق خواهیم بود افزود: در این راستا اهمیت صنعت غذا دو چندان می‌شود چرا که با نیروی انسانی متخصص و ظرفیتی که داریم باید به سمت افزایش تولید پیش برویم، موضوعی که شاید در سال‌های گذشته به دلیل فضای بسته چندان نیازی در آن دیده نمی‌شد.

رئیس اتاق ایران به مزایای کشور در حوزه صنعت غذا اشاره کرد و گفت: بنگاه‌های جا افتاده‌ای در این حوزه داریم که ثروت ملی محسوب می‌شوند،در کنار آن تولید غذای حلال مزیتی است که کمتر کشوری دارد. در عین حال موقعیت استراتژیک کشور در منطقه‌ای سبب شده که بتواند نیاز حداقل 15 کشور همسایه را تامین کند.

وی تصریح کرد: با تمام اینها نگرانی‌هایی در زمینه تولید و تامین آب مورد نیاز داریم، چرا که به دلیل کمبود آب نمی‌توانیم به سطح کشت بیشتر فکر کنیم بلکه باید به بهره‌وری بالاتر و کشت فراسرزمینی باید بیندیشیم.

جلال‌پور به این نکته اشاره کردکه بیش از 10 درصد ارزش افزوده و 17 درصد شاغلین کشور در صنعت غذا وجود دارند و اگر به فکر تولید بیشتر نباشیم شرایط آینده اینگونه نخواهد بود.

رئیس اتاق ایران توسعه بازارهای برون مرزی را یکی دیگر از مواردی برشمرد که می‌تواند به رونق تولید صنعت غذا کمک کند اما این را هم گفت که متاسفانه بخشی از فساد اداری که در جامعه وجود دارد به اعتماد مردم نسبت به سازما‌ن‌ها نظارتی به عنوان متولی تامین امنیت غذایی را خدشه‌دار می‌کند.

وی تصریح کرد: ما نگران بخش زیرزمینی صنعت غذا هستیم که سلامت و بازار را هدف قرار می‌دهد  و بهتر است سازمان‌های نظارتی اجرا را به تشکل‌ها  سپرده و امر نظارت را پررنگ‌تر کنند.

جلال‌پور پیشنهاد داد تا از اکنون به فکر پیوستن به سازمان تجارت جهانی باشیم و تا قبل از آن به فکر انعقاد قراردادهای تعرفه ترجیهی باشیم چرا که بازار روسیه و کشورهای CIS بازار خوبی برای صنایع غذایی محسوب می‌شود.

منبع:فارس
کد خبر defd77952efd4efcbf8e73226ef6f1e0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =