کشاورزی> رشد قیمت کالاهای اساسی همچنان در دور تند است و روی تورم کشورها هم تاثیر مستقیم دارد.

در یکسال گذشته به دلایل مختلفی از قبیل بیماری کرونا، افزایش قیمت سوخت نفت و گاز که به 5 برابر قیمت هم رسید، قیمت کالاهای اساسی هم با رشد زیادی مواجه شد.

قیمت کالاهای اساسی به دلیل اینکه بخش زیادی از سبد خانوارهای را تشکیل می هد برای خانوار ها بسیار مهم است.

در این میان گندم به عنوان قوت غالب و محصول بسیار ضروری برای خانوارها است که کشورها تلاش دارند در تولید این محصول خودکفا باشند اما قیمت این محصول در یکسال گذشته 53 درصد و در یکماه گذشته 9 درصد رشد داشته است.

امروز هم قیمت کالاهای اساسی از افزایش های اخیر خود عقب نشینی نکرد و گندم با بیش از 9 دلار افزایش در هر بوشل به قیمت 843 دلار و 50 سنت به فروش رفت که رکوردجدیدی را ثبت کرد.

*افزایش قیمت خوراک دام و طیور

در بازارهای جهانی قیمت انواع خوراک دام و طیور نیز از رشد قیمت عقب نشینی نکردند،  ذرت که بیشتر به عنوان خوراک دام استفاده می شود 25 سنت افزایش یافت و به قیمت 577 دلار و 25 سنت به فروش رفت.

خوراک دام وطیور، محصول پایه برای تولید انواع محصولات پروتئینی مانند گوشت، مرغ، لبنیات و تخم مرغ است و نزدیک به 70 درصد هزینه تمام شده تولید این محصولات را تشکیل می دهد.

ایران در تامین این محصولات بیش از 50 درصد وابسته به واردات است.

*افزایش قیمت دانه های روغنی

در تداوم افزایش قیمت ماههای اخیر امروز نیز سویای روغنی 70 سنت رشد داشت، ایران در تامین روغن کشور 90 درصد وابسته به واردات است.

امروز قیمت دام زنده هم 45 سنت رشد داشت و هر پوند به قیمت 137 دلار و 70 سنت به فروش رفت.

منبع:فارس
کد خبر 592b62d392324fddb57f80837ae36f79

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =