مواد غذایی>  یک متخصص تغذیه و استاد دانشگاه گفت: من یکی دو بار که گوشت گوزن خورده‌ام، هرگاه که به یاد می‌آورم احساس دل‌به‌هم‌خوردگی می‌کنم!

به گزارش سپيد، مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی ایران اعلام کرده واردات گوشت گوزن روسی در حال بررسی است. این در حالی است که بیش از یک سال از توافقات ایران و روسیه برای تجارت در حوزه صنایع غذایی می‌گذرد و در این میان دستگاه‌های نظارتی دو کشور شرکت‌هایی را برای این کار تایید کرده‌اند.

گوشت گوزن با ذائقه ایرانی سازگار نیست

«دکتر سید ضیاءالدین مظهری» استاد دانشگاه، متخصص تغذیه و نایب رئیس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی با بیان اینکه گوشت گوزن از نظر سازگاری با ذائقه ایرانی باید مورد بررسی قرار بگیرد، می‌گوید: من گوشت گوزن را وقتی‌که در آلمان بودم امتحان کرده‌ام و تصور نمی‌کنم با ذائقه ایرانی همخوانی داشته باشد. از سویی باید مشخص شود این گوزن‌ها در کجا نگهداری می‌شوند و آیا این گوزن‌ها از سلامت کامل برخوردار هستند؟

وی ادامه می‌دهد: باید مشخص شود این گوزن‌ها چگونه شکار شده یا پرورش داده می‌شوند. قبل از هر چیز باید مشخص شود این گوزن‌ها وحشی بوده و شکار می‌شوند یا پرورش داده می‌شوند؟ مشخص است که اگر بنا باشد گوشت گوزن به‌صورت انبوه وارد شود، ابتدا باید تمایل مردم ایران به این گوشت مورد آزمایش قرار بگیرد. از نظر تامین پروتئین‌ها گوشت گوزن وحشی به دلیل اینکه در هوای آزاد پرورش پیداکرده ترکیبات مفید بیشتری نسبت به دامی دارد که در محلی ثابت نگهداری می‌شوند. ابتدا باید نحوه پرورش و کیفیت گوشت مشخص شود.

مظهری با تاکید بر اینکه در گذشته هم واردات گوشت منجمد برزیلی با مشکلاتی همراه بود، می‌گوید: برای مثال پروکسیدی که در چربی‌ها در اثر استفاده از گوشت برزیلی به دلیل قطع شدن زنجیره سرما، یعنی باز شدن یخ و انجماد دوباره ایجاد می‌شود، مضر است. اگر بنا دارند گوشت گوزن روسی وارد کنند، نباید چنین اتفاقاتی رخ دهد. ممکن است ازنظر اقتصادی به نفع ما باشد یا ارزان‌تر بخریم اما عوارض و تبعات آن برای سلامت جامعه بسیار است.

وی با بیان اینکه دولتمردانی که می‌خواهند اجازه ورود این گوشت به کشور را بدهند، حتماً باید توجه کنند که مراحل مختلفی را که ازنظر حفظ سلامت مصرف‌کننده دارای اهمیت است رعایت کنند، می‌گوید: من یکی دو بار که گوشت گوزن خورده‌ام، هرگاه که به یاد می‌آورم احساس دل‌به‌هم‌خوردگی می‌کنم. به نظر من گوشت گوزن بو و طعم خاصی دارد که نسبت به گوشت‌هایی که ما در طول دهه‌های مختلف زندگی به آن عادت کرده‌ایم تفاوت دارد. من غذایی به نام گولاش خوردم که شبیه به آبگوشت ما است؛ با اینکه سرشار از ادویه‌جات معطر بود، حتی حالا هم که درباره‌اش حرف می‌زنم حس بدی پیدا می‌کنم.

وی ادامه می‌دهد: بهتر است که ابتدا واردات گوشت گوزن را به‌صورت پایلوت انجام دهند و آن‌کسی که می‌خواهد گوشت گوزن سفارش بدهد ابتدا خودش از این گوشت مصرف کند و ببینید واقعاً می‌تواند این گوشت را به دیگران هم روا بدارد؟

گوشت گوزن از نظر ارزش غذایی شبیه گوسفند است

«دکتر سیدعلی کشاورز» متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران درباره گوشت گوزن و همخوانی آن با ذائقه ایرانی می‌گوید: گوشت گوزن شبیه به گوشت گوسفند است بنابراین تصور نمی‌کنم با ذائقه مردم ایران سازگاری نداشته باشد. گوزن مانند گوسفند و بز بوده و ارزش تغذیه‌ای آن‌هم شبیه به آنها است. بنابراین هم چربی کمتری دارد و هم میزان پروتئین آن بیشتر از گوشت گاو است و از این نظر ارزش غذایی بیشتری دارد. البته درصورتی‌که با ذائقه ایرانی سازگار باشد.

کشاورز با بیان اینکه برای واردات گوشت باید نظارت‌های دقیقی صورت بگیرد، گفت: باید نظارت کافی وجود داشته باشد تا گوشت‌ها دارای آلودگی میکروبی نبوده یا بقایای آنتی‌بیوتیک‌ها در این گوشت‌ها وجود نداشته باشد. همچنین باید انجماد و انتقال این گوشت به کشور با رعایت تمامی نکات بهداشتی صورت بگیرد.
کد خبر 5c1d93777773418fa8bca8a7e5dbbbd8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =