مواد غذایی> رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نامه‌ای خطاب به مدیران کل دامپزشکی استان‌ها بر ممنوعیت کشتار دام‌های مولد و آبستن تاکید کرد.

به دنبال مباحث مطرح شده مبنی بر کشتار گسترده دام‌های مولد و آبستن به دلیل شرایط دشوار تولید، علی صفر ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نامه‌ای خطاب به مدیران کل ادارات دامپزشکی استان‌ها تاکید کرد که کشتار دام‌های مولد اعم از گاو، گاومیش، گوسفند و بز آبستن همچنان ممنوع است.

وی از مدیران کل دامپزشکی استان‌ها خواست ترتیبی اتخاذ کنند تا دستورالعمل ممنوعیت کشتار دام‌های مولد آبستن در کشتارگاه‌های دام کشور به صورت تشدیدی اجرا شود.

براساس این گزارش، طی ماه‌های اخیر فعالان صنعت دامپروری کشور از کشتار دام‌های مولد و آبستن به شدت اظهار نگرانی و اعلام کرده بودند این رویه ذخایر ژنتیکی کشور در حوزه دام را از بین می‌برد و در آینده‌ای نه چندان دور با کمبود دام و گوشت و شیر مواجه خواهیم شد که بحران بسیار بزرگی است. کمبود نهاده‌های دامی، افزایش قیمت علوفه، خشکسالی و مشکلات ایجاد شده برای دامداران در تأمین علوفه از مراتع و عدم حمایت دولت از جمله دلایل این امر عنوان شده است.

حذف گله‌های مولد قابل جبران نیست

در همین زمینه، موسی رهنمایی، قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور  با تاکید بر اینکه شرایط فعلی تولید بسیار بسیار بسیار بحرانی است، اضافه کرد: اتفاقی که سال گذشته برای مرغ افتاد با ادامه این روند برای دام نیز رخ می‌دهد و دامداری به گونه‌ای نیست که مانند مرغ بتوان کاهش تولید آن را در مدت زمان کوتاهی جبران کرد.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد که متأسفانه به دلیل عدم تأمین نهاده‌های دامی، گله‌های مولد در حال حذف شدن هستند که این خسارت را هیچ چیزی نمی‌تواند جبران کند و معتقدم کسانی که باعث اخلال در سیستم تأمین و توزیع نهاده‌های شده‌اند، خیانت بزرگی به کشور کرده‌اند ضمن اینکه قبلاً دامداران گاوهایی را که آبستن نبودند و تا ۲۰ کیلوگرم شیر می‌دادند، نگهداری می‌کردند اما هم اکنون گاوهای غیرآبستن را که ۳۰ کیلوگرم شیر می‌دهند، به کشتارگاه می‌فرستند چرا که برای آنها نگهداری این دام‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

رهنمایی تصریح کرد: اگر هر چه سریع فکری برای این وضعیت نشود و مانند یکسال و نیم گذشته مسئولان با بی تفاوتی از کنار این هشدارها رد شوند، با چالشی مواجه می‌شویم که جبران آن ممکن نیست.

همچنین علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اخیراً  گفته بود: نگرانی ما در حال حاضر کشتن بره ماده‌هاست که به نوعی نسل کشی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: کشتن بره ماده‌های مولد به آینده کشور ضربه می‌زند و از برج ۵ به بعد دچار کمبود دام و چالش در این حوزه خواهیم شد.

ملکی با بیان اینکه بره ماده‌ها به دلیل خشکسالی، شرایط نامطلوب مراتع و کمبود شدید علوفه و همچنین نهاده‌های دامی کشتار می‌شوند، گفت: این بره‌ها وزن بسیار کمی هم دارند و حداکثر ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم گوشت از آنها حاصل می‌شود در حالی که در حالت نرمال میزان گوشت استحصالی باید حداقل ۲۳ کیلوگرم گوشت بدون دنبه باشد.

کشتار گاوهای شیری و تلیسه! / ‏‬ دولت با یک نامه می‌تواند بحران را کنترل کند؟

وی درباره اینکه پیش بینی می‌کنید وضعیت بازار گوشت در هفته‌های آینده به چه صورت باشد؟، ادامه داد: در یک تا دو ماه تغییر و تحول خاصی در بازار گوشت نخواهیم داشت با توجه به عرضه‌ای که وجود دارد اما اگر این روند ادامه یابد تا دو ماه آینده با کمبود مواجه می‌شویم.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

همچنین فرهاد اکبری، رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: دولت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی درستی در زمینه تأمین علوفه و خوراک دام نداشته و به همین دلیل موفق به مدیریت بازار این محصولات نشده است.

وی با اشاره به اینکه شرایط موجود منجر به کشتار گاوهای شیری و تلیسه شده است، افزود: کشتار دام‌های مولد اتفاقی است که در آینده به راحتی قابل جبران نخواهد بود.

کاهش جمعیت دامی کشور علاوه بر ایجاد کمبود و چالش‌های جدی در بازار، مجدداً کشور را جزو واردکنندگان عمده گوشت قرمز و لبنیات قرار می‌دهد و موجب عقب گرد بزرگ کشور در حوزه تولید محصولات پروتئینی خواهد شد، نامه رئیس سازمان دامپزشکی نخستین واکنش دولت به این مساله است که به نظر می‌رسد کنترل این بحران با یک نامه و یا بخش نامه، کاری بسیار دشوار است.

منبع:مهر
کد خبر 5da2f1570a52409985fb00299544a846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =