صنایع غذایی> انحصار در واردات روغن خام واقعیت ندارد و 33شرکت واردات روغن خام به کشور را انجام می دهند.

صنایع غذایی> اقتصاد غذا - پیرو اظهارات مطرح شده در گزارش ویژه خبری که روز سه شنبه مورخ 94/06/17 از شبکه سیما2 سیما پخش شد محمد قبله توضیحاتی ارایه کرد که متن کامل آن به شرح زیر است:



مسئول محترم روابط عمومی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران


با عرض سلام و تقدیم احترام
پیرو گزارش ویژه خبری که در روز سه شنبه مورخ 17/06/94 از شبکه  2سیما پخش شد. مهمانان شرکت کننده در آن برنامه به مواردی اشاره نمودند که بعضاً منطبق با واقعیت های موجود نبوده لذا جهت تنویر افکار عمومی و ارائه اطلاعات صحیح به شرح ذیل مواردی تقدیم می گردد، امید است به هر نحو ممکن که مصلحت می دانند موضوع منعکس شود.
1- میانگین مصرف روغن نباتی در کشور بسیار کمتر از کشورهای توسعه یافته و معادل با میانگین مصرف جهانی است که این آمار در مراکز بین المللی ثبت گردیده و می توان با مراجعه به سازمان هایی همچون فائو به راحتی به اطلاعات موجود دست یافت.
2- میزان واردات روغن خام و مقدار ارز تخصیصی برای آن بعنوان کالای اساسی همه ساله توسط دولت به تصویب می رسد، طبق این تصمیم که کلیه وزرای کشور از جمله وزیر محترم جهاد کشاورزی نیز در اتخاذ آن موثر می باشند، میزان روغن خام تولید داخل برآورد و از میزان نیاز سالانه کسر می گردد. و نهایتاً مقدار واردات روغن خام در طول سال به تصویب می رسد، لذا بیان این نکته که واردکنندگان روغن خام بدلیل وجود رانت تمایل به واردات روغن خام دارند، صحت نداشته و اصلاً واردکنندگان روغن خام قادر به واردات بیش از سقف مصوب نبوده و واردات کمتر از میزان فوق نیز به منزله کمبود کالا در کشور خواهد بود، طرح این مسئله که واردات بی رویه روغن خام و یا رانت موجود در روغن خام منجر به افت تولید دانه گردیده، صحت نداشته و موکداً اعلام می دارد هر ساله واردات روغن خام تنها به میزان مصوب اعلامی از سوی دولت صورت گرفته است.
3-ادعای مطرح شده توسط یک مقام مسئول در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر پایین بودن کیفیت محصولات تولیدی داخلی در شان آن مقام و رسانه ملی نیست لیکن در پاسخ به استحضار می رساند کلیه کارخانجات روغن نباتی کشور دارای مجوزهای لازم جهت تولید بوده و محصولات تولید شده آنها نیز تحت ضوابط و نظارت وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد می باشند. صنعت روغن نباتی سالیان متمادی است که تحت نظارت دولت و به شیوه کالابرگ اقدام به توزیع کالا در کشور کرده است،از همان زمان نیز بیش از 90% روغن خام آن از محل واردات تامین می شد، و کلیه نظارت ها از محل واردات روغن خام تا تولید، توسط دستگاه های نظارتی معمول می گردید که این امر در حال حاضر نیز ادامه دارد، قطعاً در پاسخ به این موضوع مسئولین محترم وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد مستنداتی دارند که جهت تنویر افکار عمومی می تواند مورد استفاده قرار گیرد . لیکن انتظار این است مسئولین محترم در ارائه نظرات خود در رسانه ملی دقت بیشتری نموده تا اعتماد مصرف کنندگان با ارائه دیدگاه های غیر مستند ، مخدوش نگردد.
مزید استحضار به عرض می رساند چه روغن خام تولید داخل چه روغن خام وارداتی بدون تصفیه و طی فرآیند تبدیل، قابلیت مصرف نداشته و ذکر این موضوع که روغن خام تولید داخلی کیفیت بهتری نسبت به روغن خام وارداتی دارد، تاثیری بر کیفیت محصول نهایی که توسط واحدهای تصفیه، تولید و عرضه می گردند، ندارد.
4-ادعای مربوط به انحصار واردات روغن خام نیز با توجه به آمار ارائه شده از گمرک جمهوری اسلامی و اطلاعات موجود در انجمن و وزارت صنعت، معدن و تجارت، قابل استناد نمی باشد در حال حاضر (و بطور مشخص  در سال 1393)، در کشور 46 واحد تولیدی اقدام به تولید روغن نباتی می نمایند و 33 شرکت نیز واردکننده روغن خام می باشند،  که واردکنندگان بعضاً خود واحدهای تولیدی  و بعضاً تجاری هستند که برای واحدهای دیگر اقدام به واردات می کنند ، مستحضرید نسبت واردکنندگان بر تولیدکنندگان در روغن خام و تولید روغن ساخته شده بنحوی است که ادعای مطرح شده در خصوص انحصار در واردات روغن خام را تایید نمی کند.
5- بحث مربوط به اختلاط 75درصدی روغن پالم در روغن های ساخته شده موضوع دیگری است که از زبان مسئول محترم وزارت جهاد کشاورزی مطرح شد. که جهت استحضار اعلام  می دارد تولیدات موجود در بازار کلاً بر اساس استانداردهای کشور بوده و کارشناسان محترم استاندارد نیز با فعالیت های خود بر رعایت ضوابط استاندارد نظارت لازم را دارا بوده و طرح ادعای مذکور، صحیح نمی باشد.
6- در خصوص موضوع مطرح شده توسط نماینده محترم مجلس شورای اسلامی به عرض می رساند، انجمن صنفی صنایع روغن نباتی پس از ممنوعیت ثبت سفارش روغن خام جهت واردات در اسفند ماه سال گذشته مجبور به قبول مسئولیت خرید دانه روغنی در سال 94 گردید و مقرر شد از محل واردات روغن خام مابه التفاوتی اخذ و به کشاورزان بابت زیان تولید  ( مابه التفاوت خرید تضمینی تا فروش به کارخانجات روغن کشی که بطور متوسط هر کیلوگرم دانه 7500 ریال بوده است) پرداخت نماید، در عوض وزارت جهادکشاورزی نیز مکلف شد محل تامین زیان پرداختی را از طریق افزایش حداقلی قیمت مصرف کننده جبران نماید. در حال حاضر تا کنون کل دانه کلزای تولیدی به میزان 46.5هزار تن و 2 هزار تن دانه گلرنک خریداری و بهای دانه کلزا به کشاورزان پرداخت شده و حدود 350 میلیارد ریال زیان به تولیدکنندگان دانه داخلی تخصیص یافته است، لذا موردی وجود ندارد که خریدی از کشاورزان صورت نگرفته باشد و برای خرید دانه سویا نیز که هنوز فصل برداشت آن فرا نرسیده، مذاکرات با وزارت جهاد در حال انجام است که در صورت اجرای تعهدات طرفین تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.
7- در مورد حمل روغن خام به عرض می رساند کلیه محموله های روغن خام نباتی از مخازن جنوب و شمال کشور با تانکرهای  پلمب شده و طبق نظارت ناظر مقیم مخازن توزیع می شود و تانکرهای حمل کننده روغن خام مجاز به حمل سایر محصولات نبوده و نرخ پرداختی حمل به همین منظور دوبرابر سایر محصولات است. گمان می رود تانکرمورد نظر مقام محترم مسئول وزارت جهاد کشاورزی مخصوص حمل سوخت و  روغن موتور بوده است.خواهشمند است، متن پاسخ مذکور به هر نحو که مسئولین محترم روابط عمومی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی مصلحت می دانند به استحضار عمومی رسانده شود.

   محمد قبله

   دبیــــر انـــجمن
کد خبر 63991728d24143cfa81e82ddbf1abd94

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =