در برنامه راهبردی افق 1404 برای طبقه‌بندی کیفی شیر تولیدی دامداران، این ماده پروتئینی با انتقال به مراکز جمع‌آوری کلان شیرخام در چهار درجه‌بندی کیفی تقسیم می‌شود.


دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ایران در نشست تدوین برنامه راهبردی افق 1404 با اعلام این خبر گفت: در کشور 10 استان شیرخیز با تولید روزانه بیشتر از 500 تن شیرخام وجود دارد، به‌طوری که در اصفهان سه‌هزار تن و تهران دوهزار 800 تن تولید شیر تولید می‌شود.

رضا باکری افزود: در صورتی که بتوان شیرخام تولیدی را به‌طور مستقیم به مراکز جمع‌آوری شیرخام انتقال داد و از آنجا به کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی برد، روند توزیع شیر شکل مناسب‌تری به خود خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با ایجاد مراکز کلان جمع‌آوری شیرخام، گاوداری‌ها می‌توانند رأساً اقدام به انتقال شیر خود به این مراکز کنند یا این عمل توسط واحدهای جمع‌آوری کوچک شیرخام انجام شود.

باکری ادامه داد: در این مراکز کلان جمع‌آوری شیرخام، شیرهای ورودی سالم‌سازی، اصلاح فیزیکی، خنک و بر اساس تیپ شیری درجه‌بندی می‌شود.

وی تصریح کرد: در این مراکز، سیستم‌های مدرنی برای سالم‌سازی و درجه‌بندی شیر به چهار دسته وجود دارد که برای استفاده در فرآورده‌های مختلف لبنی با قیمت‌های متفاوت آماده می‌شود.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ایران یادآور شد: برای نمونه در شیر استریل کیفی‌ترین شیر با بارمیکروبی 100 هزار مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که در برخی محصولات، شیرخام با بار میکروبی یک میلیون نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

باکری تأکید کرد: بر این اساس هر کارخانه متناسب با نیاز، شیرخام مورد مصرف خود را خریداری می‌کند و مسئولان نیز با دقت بیشتری می‌توانند میزان شیر ورودی را محاسبه کنند.

وی اظهار داشت: این مراکز کلان جمع‌آوری شیرخام، امکان اعلام فروش سه ماه شیرخام و بورسی شدن شیر را نیز برای ما فراهم و عملاً تنش میان دامداران و صنایع لبنی را حل می‌کند.

باکری در پایان گفت: ایجاد مراکز کلان جمع‌آوری شیرخام از طرح‌های اولویت‌دار در افق 1404 است که نیازمند تأمین منابع مالی برای اجرا است.

گفتنی است، در روزهای گذشته طرح مشابهی نیز توسط محمدرضا اسماعیلی مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی کشور برای تدوین در برنامه راهبردی افق 1404 و تحقق تولید 18 میلیون شیرخام به معاونت امور دام ارائه شده بود.

بنا بر اعلام این اتحادیه، طرح یادشده به‌منظور جمع‌آوری بهینه شیرخام، رفع مشکلات دامداران برای تحویل شیرخام به صنایع لبنی و نظارت بر کیفیت عرضه شیرخام قبل از ورود شیرخام به صنایع لبنی طرح ارائه شده است.

منبع:ایانا

کد خبر 7bb5046b4d924591a19714a7ab8b4470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =