مواد غذایی> رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی گفت: استاندارد جدید حد مجاز نمک در نان در بیشتر نان های سنگک رعایت می شود اما نمک در اغلب نان های لواش بیش از حد مجاز و استاندارد است.

هدایت حسینی در مراسم امضای تفاهمنامه وزارت بهداشت با سازمان استاندارد افزود: ‌شکر، نمک، روغن و اسید چرب ترانس چهار عامل خطر تغذیه ای به شمار می آید و بر این اساس طرح ملی کاهش عوامل تغذیه‌ای را درسال 95 شروع کرده ایم.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات انجام شده در این مسیر ابلاغ استاندارد جدید میزان نمک در نان است که بر اساس، مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی از 2 درصد به یک درصد کاهش یافته است.
حسینی گفت: با توجه به اینکه هر ایرانی روزانه حدود 300 گرم نان می خورد و از این طریق فقط با مصرف نان، حداقل 6 گرم نمک مصرف می کند که با کاهش میزان نمک در نان، میزان نمک دریافتی از طریق نان در روز به سه گرم کاهش می یابد.
وی افزود: بر اساس ارزیابی انستیتو تغذیه و صنایع غذایی اغلب نان های سنگک و 50 درصد نان های تافتون این استاندارد را رعایت می کنند و بقیه این نان ها نیز میزان نمک بین یک تا 2 درصد دارند.
رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی وزارت بهداشت ادامه داد: هنوز بخش عمده ای از نان های بربری میزان نمک بالای یک درصد دارند و در مورد نان لواش وضعیت از همه بدتر است و هنوز اغلب این نان ها در کشور میزان نمک بالای یک درصد دارند.
وی گفت: راه حل اساسی برای کاهش نمک، تولید بیشتر نان صنعتی در کشور است. البته چه هنوز بخش مهمی از نان های صنعتی در ایران نیز میزان نمک بالای یک درصد دارند و باید این وضعیت را اصلاح کنند.

منبع:ایرنا
کد خبر 81b075ac081c415eb6610ccc7fb0db47

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =