معاون گمرک ایران اظهار داشت: به طور کلی با احتساب کالاهایی که تخلیه شده‌اند و برای آنها قبض انبار تهیه شده و کالاهایی که در حین تخلیه هستند و کالاهایی که در بنادر کشور بنادر موجود است، 6.1 میلیون تن کالای اساسی در کل بنادر موجود است که با احتساب کالاهای اساسی در گمرکات، میزان کالاهای اساسی به بالای 6.5 میلیون تن می‌رسد.

مهرداد ارونقی درباره آخرین وضعیت رسوب کالا در بنادر کشور اظهار داشت: در حال حاضر در بنادر کشور 4.6 میلیون تن موجود است و 19 فروند کشتی در حال تخلیه کالاهای اساسی هستند که اکثر این کالاها هنوز ارز ترجیحی دریافت می‌کنند. 445 هزار تن کالا در حال تخلیه است و همچنین  26 فروند کشتی هم در لنگرگاه پهلو گرفته‌اند که برخی از آنها مشکل اسنادی داردند، این کشتی‌ها یک میلیون و یکصد هزار تن کالاهای اساسی را در خود جای داده‌اند.

وی افزود: به طور کلی با احتساب کالاهایی که تخلیه شده‌اند و برای آنها قبض انبار تهیه شده و کالاهایی که در حین تخلیه هستند و کالاهایی که در بنادر کشور بنادر موجود است، 6.1 میلیون تن کالای اساسی در کل بنادر موجود است که با احتساب کالاهای اساسی در گمرکات، میزان کالاهای اساسی به بالای 6.5 میلیون تن می‌رسد. 

معاون گمرک ایران درباره تامین ارز کالاهای اساسی گفت: 5.2 میلیارد دلار از ابتدای سال تاکنون کالاهای اساسی ترخیص شده است و طبق آخرین گزارش‌ها، بانک مرکزی  برای جو ۶٠٩میلیون دلار، برای دانه‌های روغنی ٩٠٣ میلیارد دلار‌، برای ذرت یک میلیارد و ٣۴٠ میلیون دلار، برای روغن خام یک میلیارد و ٢۴٩ میلیون دلار ، برای کنجاله ۵٣١ میلیون دلار و برای گندم ٣۴٣ میلیون دلار تامین شده که مجموع آن به 5 میلیارد دلار می رسد.  

ارونقی تاکید کرد: در حالی که بانک مرکزی برای کالاهای اساسی 5 میلیارد دلار تامین ارز داشته اما گمرک 5.2 میلیارد دلار کالای اساسی ترخیص کرده بنابراین 200 میلیون دلار کالایی که ترخیص شده اضافه بر ارزی است که از سوی بانک مرکزی  تامین شده که مشمول ترخیص 90 درصدی بوده‌اند.  

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از  6.5 میلیون تن کالای اساسی که در بنادر و گمرکات موجود است، به چیزی حدود 3 تا 3.5 میلیارد دلار تامین ارز نیاز دارد که بانک مرکزی می‌تواند با استفاده از ظرفیت اعتباری مجوز ترخیص کالا را صادر کند و ظرف موعد مقرر پس از ترخیص باید این ارز را تامین و تخصیص دهد .  

معاون گمرک ایران درباره مذاکرات برای تامین ارز برای این میزان کالای اساسی گفت: در ستاد هماهنگی اقتصادی دو مورد موضوع تعیین تکلیف شد اول اینکه  به تمام این ظرفیت ارز داده شود و اگر کسی می‌تواند کالاهای خود را به صورت اعتباری وارد کند، این اقدام را انجام دهد و بانک مرکزی باید این روند تسهیل کند. دوم اینکه کسانی که کالای خود را به صورت اعتباری خارج کردند نگرانی بابت تأمین ارز نداشته باشند، حتی اگر کالاهایشان از گروه یک به دو انتقال پیدا کرد. اگر این مورد عملیاتی شود صاحبان کالا با اطمینان بیشتری نسبت به ترخیص اقدام می کنند.

منبع:ایلنا
کد خبر 82d02628653045e4b2a7b49e3f22484a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =