مواد غذایی> بر اساس آخرین آمار، ارزش صادرات مواد غذایی حدود 115 میلیون دلار است و با توجه به شرایط ایجاد شده در بازار روسیه ایران می تواند میزان صادرات مواد غذایی را تا 40 برابر افزایش دهد اما طبق گفته دبیر انجمن صنایع غذایی بیش از هشت ماه است که ایران از این فضا غافل مانده و در حال طی کردن سلسله مراتب اداری است!

روسیه بازار بسیار بزرگی است؛ به طوری که معادل کل صادرات غیرنفتی ایران، واردات محصولات غذایی از کل دنیا دارد. به عبارتی رقمی نزدیک 41 میلیارد دلار صادرات محصولات غذایی و کشاورزی به این کشور انجام می‌شود.

با توجه به بازارهای بالقوه دیگری که ایران در عراق، افغانستان و دیگر کشورها دارد روسیه می تواند بازار قابل قیاسی باشد. در همین راستا پر پتانسیل‌ترین بازار موجود برای صنایع غذایی و تبدیلی ایران، روسیه است.

از سوی دیگر، روسیه حدود چهار میلیارد دلار واردات لبنیات و به طور تخصصی دو میلیارد دلار واردات پنیر دارد که قبل از تصمیم رییس جمهور این کشور بیش از 80 درصد آن از اروپا تامین می‌شد که البته شرایط فعلی اوضاع را برای ایران مناسب ساخت. اما به گفته کاوه زرگران، دبیر انجمن کانون‌های صنایع غذایی بیش از هشت ماه است که ایران از این فضا غافل مانده و در حال طی کردن سلسله مراتب اداری است.

وی با بیان اینکه مجوزهای صادرات لبنیات صادر و تعاملات لازم انجام نشده است، گفت: فعلا سازمان دامپزشکی توانسته مجوز صادرات آبزیان را صادر کند.

به گفته زرگران سازمان استاندارد روسیه قوانین خاصی دارد که باید براساس آن برخی پروتکل‌ها و اطلاعات آزمایشگاهی از بیماری‌های رایج در کشور، توسط سازمان دامپزشکی ایران به سازمان دامپزشکی روسیه ارسال می شد.

دبیر انجمن کانون‌های صنایع غذایی اظهار کرد: از شهریور امسال وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را پیگیری کرد و تاکنون 18 شرکت صادرکننده آبزیان موفق شدند مجوز صادرات محصولاتشان به روسیه را اخذ کنند.

وی با بیان این‌که پیگیری‌ها برای صادرات لبنیات و مرغ همچنان ادامه دارد، گفت: مجوز صادرات محصولات لبنی نیز به احتمال بسیار قوی در آینده‌ای نزدیک به سرانجام خواهد رسید.

منبع:ایسنا
کد خبر 8402a234fe8b4fb78b5f38d56f842cd5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =