در راستای منتزع شدن وظایف از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی، تنها بخش کوچکی که مربوط به صنایع تبدیلی و تکمیلی است،‌ باقی مانده که پیش‌بینی می‌شود به‌زودی محقق شود.


معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی امروز در حاشیه مراسم بزرگداشت روز جهانی غذا در پاسخ به خبرنگار ایانا درباره وضعیت قانون واسپاری وظایف وزارت بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی گفت: با تصویب هفته گذشته دولت، کل وظایف شرکت بازرگانی دولتی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد.

عبدالمهدی بخشنده افزود: تنها بخش کوچکی از این وظایف باقی مانده که مربوط به صنایع تبدیلی و تکمیلی است و در این موضع نیز به تفاهم‌هایی رسیده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: مقرر است که از محل وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده‌ای مشخص شود و با نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، جلسات مشترکی در این زمینه برگزار شود.

بخشنده ادامه داد: حدود 930 کد آیسیک وجود دارد که باید به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود که در این راستا نیاز است تا نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزرت جهاد کشاورزی جلساتی را تشکیل دهند.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در مدت کوتاهی وزارت جهاد کشاورزی تمامی وظایف مربوط به خود را بازپس گیرد.

پیشنهاد قیمت گندم بر اساس کیفیت به هیات دولت رفت

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره پیشنهاد تعیین قیمت گندم بر اساس کیفیت به هیئت دولت خبر داد و یادآور شد: برای آنکه به تولید کیفی گندم دست پیدا کنیم، پیشنهادی به هیئت دولت شده است که بر اساس میزان پروتئین گندم، قیمت آن تعیین شود، به‌گونه‌ای که اگر میانگین پروتئین 11 درصد باشد، آن محصول قیمت خاص خود را داشته و با افزایش میزان پروتئین، قیمت آن نیز تغییر خواهد کرد و بدین‌ترتیب تولید به سمت کیفی پیش می‌رود.

بخشنده تأکید کرد: این پیشنهاد را به هیئت دولت ارائه می‌دهیم تا بدین‌ترتیب گندمکارانی که اقدام به تولید کیفی می‌کنند، از مزایای آن بهره‌مند شوند.

وی درباره برنامه‌های اقتصاد مقاومتی که برای هشت محصول کشاورزی تهیه شده است، اظهار داشت: این برنامه در شورای اقتصاد به تصویب رسیده و هدف‌گذاری شده است تا سطح زیر کشت گندم در طول چند سال 900 هزار هکتار کم شود و در مقابل دانه‌های روغنی جایگزین آن شود.

بخشنده همچنین گفت: در صورت تخصیص اعتبارات لازم و دستیابی به اهداف مدنظر، این برنامه در کشت پاییزه امسال عملیاتی می‌شود.

وی درباره مذاکرات وزیر جهاد کشاورزی در سفر به روسیه افزود: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، توافقات انجام‌شده در این سفر عملیاتی شود و بتوانیم تنگناهای موجود در بخش کشاورزی را با حضور در بازارهای روسیه مرتفع کنیم.

محصولات باغبانی پتانسیل حضور در بازارهای روسیه را دارد

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: روسیه بازار مناسبی برای عرضه محصولات کشاورزی است، به‌گونه‌ای که می‌توانیم زمینه را برای حضور محصولات کشاورزی در بازارهای این کشور فراهم آوریم.

بخشنده ادامه داد: در سفر اخیر به روسیه، تولیدکنندگان بخش خصوصی اظهار تمایل کردند که در این بازارهای صادراتی، همراه وزارت جهاد کشاورزی باشند.

وی درباره کشت فراسرزمینی در روسیه تصریح کرد: در این زمینه اعلام آمادگی‌هایی توسط بخش خصوصی وجود دارد و برای تسهیل در این کار، با وزارت اقتصاد و دارایی جلسات مشترکی برگزار شده که 95 درصد تفاهمات به انجام رسیده است.

بخشنده درباره پتانسیل محصولات باغبانی یادآور شد: تولید 16 میلیون تنی محصولات باغبانی در کشور، این مزیت را دارد که بتوانیم در بازارهایی چون روسیه خودنمایی کنیم که این امر ارزش افزوده بالایی را برای محصولات فوق به‌وجود خواهد آورد.

وی تأکید کرد: با کشور آمریکای جنوبی، برزیل و قزاقستان نیز تفاهم‌نامه‌هایی در این زمینه منعقد شده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، کشت‌های فراسرزمینی را تحت تأثیر قرار نخواهد داد.

بخشنده درباره خودکفایی گندم گفت: با توجه به محدودیت‌های موجود در زمینه آب، توسعه سطح زیر کشت گندم مدنظر نیست، اما افزایش عملکرد در واحد سطح جزء جدی‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

وی همچنین افزود: برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در بخش کشاورزی، تسطیح اراضی و تجهیز آن به ادوات مکانیزه، مبلغ 10 میلیارد دلار در یک برنامه چهارساله در اختیار وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو قرار گرفته است که در این راستا، 1.5 میلیارد دلار برای کشاورزی خوزستان و ایلام و دشت‌های موجود در آن هزینه می‌شود.

بخشنده خاطرنشان کرد: در حال حاضر اقدامات لازم برای سطحی معادل 170 هزار هکتار در دست اجرا است.

وی ادامه داد: برای 46 هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان، مبلغ یک میلیارد دلار به تصویب رسیده و علاوه بر آن هشت میلیارد دلار هم به‌عنوان مبلغی مشترک بین وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در راستای تأمین آب و اتمام سدهای در دست ساخت و تجهیز شبکه‌های یک، دو، سه و چهار اختصاص یافته است.

خودکفایی 70 درصدی دانه‌های روغنی در برنامه‌ای 10 ساله

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت دانه‌های روغنی و پنبه در بخش کشاورزی تصریح کرد: کوتاهی‌هایی در دولت‌های گذشته برای محصولات فوق وجود داشت، به‌گونه‌ای که قرار بود در برنامه‌ای 10 ساله، 70 درصد نیازهای کشور به دانه‌های روغنی تأمین شود و با وجود آنکه دو سال از اجرای طرح گذشت، اما به نتایج مثبتی دست پیدا نکردیم و به جای افزایش تولید، شاهد کاهش بودیم.

بخشنده یادآور شد: برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا در زمینه دانه‌های روغنی که در حال حاضر 90 درصد وابستگی وجود دارد، راهکاری مناسب اتخاذ کنیم.

وی تأکید کرد: دانه‌های روغنی و گندم از محصولات وارداتی محسوب می‌شوند که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، از 10 سال گذشته به‌طور متوسط 1.3 میلیارد دلار خرج واردات گندم شده و هرساله چهار میلیارد دلار برای واردات روغن خام و دانه‌های روغنی خرج شده است که این امر نشان می‌دهد که باید دقیق‌تر به این مسئله نگاه کنیم.

بخشنده اظهار داشت: معتقدیم که در برنامه‌ای 10 ساله خواهیم توانست وضعیت وابستگی در دانه‌های روغنی را از 90 به 70 درصد برسانیم.

تولید 50 درصد نیاز کشور به ذرت تا افق 1404

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره ذرت گفت: نیاز کشور به ذرت به‌ویژه در بخش طیور شش میلیون تن است، در حالی که تولید داخل دو میلیون تن برآورد شده است؛ بنابراین نیاز است مابقی آن وارد شود.

وی در ادامه افزود: از آنجا که این محصول تابستانه و آب‌بر است، نمی‌توان هدف‌گذاری برای تأمین خودکفایی 100 درصدی آن داشت، اما با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تا افق 1404 حداقل خواهیم توانست 50 درصد ذرت کشور را در داخل تولید کنیم.

بخشنده خاطرنشان کرد: ذرت محصولی است که وارداتی بوده و سپس در کشور ما بومی شده است و معمولاً کشاورزان پیشرو و خبره برای کشت آن گرایش دارند و به‌طور متوسط در هر هکتار، هفت تا هشت تن محصول تولید می‌شود.

وی ادامه داد: این محصول در حال حاضر با قیمت تضمینی 870 تومان توسط تعاونی روستایی کشور خریداری می‌شود و به هر مقدار که در کشور تولید شود، توان پرداخت این خرید به بهره‌برداران وجود دارد.

بخشنده تصریح کرد: کل تولید ذرت در کشور دو میلیون تن است که بهره‌برداران می‌توانند در صورت نداشتن بازار مناسب، آن را به دولت بفروشند.

وی یادآور شد: تاکنون 100 هزار تن از ذرت کشاورزان به‌صورت تضمینی خریداری شده و پیش‌بینی می‌شود شاهد افزایش 10 درصدی قیمت خرید تضمینی دولت برای سال آینده باشیم.

بخشنده درباره برنج نیز تأکید کرد: محصول برنج نیز آب‌بر بوده، اما از آنجا که استراتژیک محسوب می‌شود، معتقدیم که به‌جز استان‌های شمالی نباید در مناطق دیگری کشت شود؛ بنابراین به‌دنبال خودکفایی در محصول برنج نیستیم.

کل پروسه تولید، بازار و صادرات تخم‌مرغ به اتحادیه میهن واگذار شد

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: مطابق ماده پنج و شش قانون افزایش بهره‌وری و منابع طبیعی کشور، وزارتخانه‌ها ازجمله جهاد کشاورزی موظفند تصدی‌گری‌های خود را کم کنند و در این راستا برای نخستین‌بار در ماه گذشته، با توافق وزیر جهاد کشاورزی پروتکل جدیدی بین قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور و مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن بسته شد که در این راستا کل امور مربوط به تنظیم تولید، بازار و حتی صادرات، با شروطی به این اتحادیه واگذار شد.

وی همچنین گفت: شروطی همچون جلوگیری از انحصار و رانت، اولویت در تأمین نیازهای داخلی و تولید به قیمت مناسب برای مصرف‌کنندگان وجود دارد که در صورت رعایت آن، این اتحادیه قادر خواهد بود مازاد تولید را صادر کند.

بخشنده خاطرنشان کرد: در صورتی که سایر اتحادیه‌ها برای این امر اعلام آمادگی کنند، وزارت جهاد کشاورزی در بخش طیور گوشتی نیز این وظایف را واگذار می‌کند تا کل مراحل خرید تا صادرات بر عهده بخش خصوصی باشد.

تأمین 85 درصدی اعتبار در دشت خوزستان به‌صورت بلاعوض

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از توجه مسئولان کشوری به بخش کشاورزی تشکر کرد و افزود: در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به تولیدات کشاورزی شده است، به‌گونه‌ای که برای احیای دشت خوزستان حداقل 85 درصد از نیازهای طرح به‌صورت تسهیلات بلاعوض بوده است؛ به‌طوری که در حال حاضر برای هر هکتار 15 تا 20 میلیون تومان خرج می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت کم‌آبی کشور، گسترش آبیاری تحت فشار در برنامه است و تعهد داریم که 280 هزار هکتار عملیات آبیاری تحت فشار در کشور انجام دهیم؛ این در حالی است که حداقل چهار میلیون هکتار از اراضی کشور هنوز پتانسیل ایجاد آبیاری نوین را دارند.

بخشنده تصریح کرد: اگر سالی 400 هزار هکتار عملیات آبیاری تحت فشار انجام دهیم، 10 سال طول می‌کشد تا به اهداف برسیم.

وی یادآور شد: پشتیبانی دولت از بخش کشاورزی بالا است، به‌گونه‌ای که در بخش اختصاص یارانه‌ها، تخصیص انرژی و سایر موارد حمایت‌های زیادی انجام شده، به‌طوری که این مقوله 18 درصد ارزش تولیدات کشور است.

بخشنده تأکید کرد: مطابق قانون پنجم توسعه که سال آینده پایان این برنامه خواهد بود، باید مجموع حمایت‌های دولتی به 35 درصد برسد که تلاش می‌کینم بتوانیم از دولت اعتبارات و تسهیلات مناسبی برای این منظور اخذ کنیم.
گفتنی است، در پایان مراسم روز جهانی غذا که در محل وزارت جهاد کشاورزی و با شعار "تأمین غذای جهان، مراقبت از زمین" برگزار شد، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در نشستی صمیمانه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های اختصاصی آنها پاسخ گفت.

منبع:ایانا
کد خبر 86efdd97dcea451e8fc01f968557e079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =