طرح تحول نظام سلامت در حوزه غذا و دارو با برچسب‌گذاری فراورده‌های غذایی و استفاده از چراغ راهنمای تغذیه‌ای آغاز شد.

 دکتر هدایت حسینی، ‌مدیر کل نظارت بر فراورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در همایش روز جهانی غذا، گفت:‌ بحث برچسب گذاری فراورده‌های غذایی یکی از مباحث ما در وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروست. با توجه به نیاز مصرف کنندگان در سنین مختلف و همچنین به دلیل تنوع مواد غذایی در کشور، مبحث برچسب گذاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که این موضوع در دنیا نیز مورد توجه واقع شده است.

وی در این باره ادامه داد: برچسب گذاری یک پل ارتباطی میان مصرف کننده و تولید کننده است که امکان اطلاع رسانی سریع را به مصرف کننده می‌دهد. از طرف دیگر این موضوع سبب می‌شود که قدرت انتخاب مصرف کننده در تهیه مواد غذایی افزایش یابد. به این ترتیب می‌توان غذاهای سالم تر را راحت تر انتخاب کرد.

مدیرکل نظارت بر فراورده‌های غذایی و آشامیدنی وزارت بهداشت در این باره افزود: همچنین این موضوع این پشتوانه را به سازمان‌های نظارتی می‌دهد که توان کنترلی خود را ارتقاء دهند.

هدایت حسینی گفت: برچسب گذاری فراورده‌های غذایی دو ویژگی مهم دارد. ابتدا آنکه از الگوهای پیشرفته تغذیه‌ای در جهان در این زمینه استفاده شده است. اگر این برچسب گذاری و زمان بندی اجرایی شود بی تردید یکی از پیشرفته ترین کشورها در امر برچسب گذاری خواهیم بود. در مجموع این دستور العمل طی یک سال کاری با حضور نمایندگان صنعت و وزارت بهداشت نوشته شده است.

مدیرکل نظارت بر فراورده‌های غذایی و آشامیدنی وزارت بهداشت همچنین گفت:‌ این دستور العمل در سه مرحله اجرایی می‌شود. مرحله نخست آن از امروز است که با رونمایی از ضابطه جدید برچسب گذاری مواد غذایی آغاز می‌شود. این مبحث توسط وزارت بهداشت به صنعت ابلاغ خواهد شد. بخش دوم آن نیز از ابتدای سال 94 است و بر این اساس باید جدول ارزش تغذیه‌ای یا چراغ راهنمای تغذیه‌ای به صورت انتخابی درج شود. 18 ماه پس از آن نیز هم جدول ارزش تغذیه‌ای و هم چراغ راهنمای تغذیه‌ای بر روی فراورده‌های تغذیه‌ای اجباری خواهد شد.

وی گفت: به این ترتیب حدود شش فاکتور شامل چربی، اسید چرب ترانس، نمک، قند و کالری به شکل چراغ راهنمای سه رنگ (سبز، قرمز و زرد) روی محصولات درج خواهد شد. رنگ سبز حاکی از آن است که فرآورده مذکور مثلا در مورد نمک محدودیت مصرف ندارد، رنگ زرد نشان احتیاط و رنگ قرمز نیز نشان محدودیت مصرف است.

مدیرکل نظارت بر فراورده‌های غذایی و آشامیدنی وزارت بهداشت اظهار کرد: با ابلاغ این دستور العمل به صنعت وارد مراحل اجرایی آن می‌شویم.

در ادامه این مراسم با حضور وزیر بهداشت،‌ رئیس سازمان غذا و دارو، رئیس کمیسیون‌ بهداشت مجلس و ... ضابطه برچسب گذاری فرآورده‌های غذایی رونمایی شد.

منبع:ایسنا
کد خبر f1ce30cbeb314e1fbc95754da3e43951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =