مواد غذایی> نماینده بخش خصوصی تولیدکنندگان تخم‌مرغ گفت: آمارهای صادراتی موجود از اوایل سال تاکنون نشان می‌دهد که ۴۰ درصد بازارهای صادراتی از دست ایرانی‌ها خارج شده است.

دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران با اعلام این خبر افزود: مقایسه آمارهای صادراتی سال جاری با همین مدت در سال گذشته نشان می‌دهد که ۴۰ درصد بازارهای صادراتی منطقه را از دست داده‌ایم.

فرزاد طلاکش با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت تخم‌مرغ در بازار داخلی تقریباً مطلوب است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش صادرات، همین افزایش قیمت داخل است که به سه‌هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلوگرم رسیده، البته نرخی که مرغدار را راضی می‌کند، بین سه‌هزار و ۸۰۰ تا چهارهزار تومان برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافته، قدرت خرید عراقی‌ها پایین آمده و ترکیه همچنان در این کشور یکه‌تازی می‌کند. افغانستان نیز به‌دلیل ارزان‌تر بودن تخم‌مرغ در هند و پاکستان، ایران را از فهرست فروشندگان خود خارج کرده است، این در حالی است که قیمت این محصول در داخل کشور، سیر صعودی داشته است.

به گفته طلاکش، نمی‌توان برای کل کشور یک نسخه پیچید، اما با توجه به قیمتی که هم‌اکنون برای تخم‌مرغ در نظر گرفته شده، به طور میانگین مرغدارها کمتر ضرر می‌کنند.

دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران در پاسخ به پرسش ایانا مبنی بر تأثیر افزایش قیمت ذرت در بازارهای جهانی روی تخم‌مرغ، تصریح کرد: تأثیر این گرانی روی مرغ تخم‌گذار بسیار کمتر از مرغ گوشتی است، زیرا در نوع تخم‌گذار، می‌توان ذرت را با خوراک‌های دیگری مانند گندم جایگزین کرد؛ بنابراین اگر این افزایش نرخ، تأثیر ۳۰ درصدی روی قیمت گوشت داشته باشد، تنها ۱۵ درصد بر قیمت تخم‌مرغ تأثیرگذار خواهد بود.

منبع:ایانا
کد خبر 8855b29752b443889e56086473b2de48

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =