۰ نفر
۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۰
منصور انصاری

کمتر کسی باور می ‎کرد به رغم تمهیدات، گفته ‎ها، مصاحبه ‎ها و تعهدات متعددی که مسئولان دولتی اعم از مهندس حجتی، وزیر محترم جهاد کشاورزی و معاونت امور دام آن در مورد حفظ تعادل قیمت فرآورده ‎های دام و طیور به نفع تولید و مصرف، اینگونه به طرز بسیار نگران‎کننده ‎ای قیمت گوشت مرغ سقوط کند و مرغداران مجبور شوند پس از نگهداری بیش از 2 ماهه و بعضاً بیشتر، مرغ‎ های خود در واحدهای پرورشی را حداقل با 500 تومان زیر قیمت تمام شده در مقابل چک‎ های 2 تا 3 ماهه به ثمن بخش بفروشند ؛ مصرف‎ کنندگان نیز که احتمالاً از کاهش نسبی قیمت گوشت مرغ لبخندی بر لب دارند، با حجم انبوهی از چربی زائد و غیرقابل استفاده مرغ ‎های خریداری شده از واحدهای صنفی مواجه می ‎شوند. ظاهراً همه گفته ‎ها و اقدامات و ادعاها بر این پایه بود که داستان اشک ‎ها و لبخندها در فضای کسب و کار و مبادله میان تولیدکنندگان و مصرف ‎کنندگان تکرار نشود، که متأسفانه اینگونه شد.
حسن‎ زاده، رئیس هیات ‎مدیره اتحادیه مرغداران سراسری کشور که از سوی مرغداران در سراسر کشور به ویژه استان ‎های شمالی به شدت تحت فشار است، فغانش به آسمان بلند شده و می‎ گوید یک کسی به دادِ ما برسد و ما را از این مخمصه ‎ای که گمان می‎ کردیم یک نوسان قیمت زودگذر است نجات دهد. دکتر حسن مهربانی یگانه نیز در یکی از پربیننده ‎ترین برنامه ‎های تلویزیونی به نام "پایش" فرصت می ‎یابد تا با ارائه آمار و ارقام و نمودارهای مطالعه شده به ضرر و زیان حلقه‎ های متعدد زنجیره تولید گوشت مرغ، تخم‎ مرغ و تولیدکنندگان جوجه یکروزه اشاره کند و اعلام دارد: اگر مرغ‎ های مادر مولد به دلیل زیان‎ های بازرگانی در انتهای فرآیند تولید، به ناگزیر در چرخه زنجیره حذف شوند، علاوه بر اینکه 7 ماه طول می ‎کشد که تعداد حذف شده‎ ها را جایگزین کنیم، قیمت مرغ به دلیل  کمبود در عرضه به زیان بازار مصرف به ده هزار تومان افزایش می یابد.
آمار و ارقام مستند نیز صحت گفته ‎های مرغداران و مدیران تشکل ‎های آنان را اثبات می ‎کند. حتی نگرانی آنان در مورد افزایش قیمت در آینده ‎ای نه چندان دور و در ماه ‎های پایانی سال‎ کاملاً منطقی و واقعی و به دور از فضاهای احساسی یا روانی متداول است. مرغداران می ‎گویند با ضریب تبدیل نسبتاً خوب یعنی میان 8/1 تا 1/2، میانگین قیمت تمام شده هر کیلو مرغ به 4 هزار و 200 تا 4 هزار و 300 تومان می‎ رسد، در حالیکه به ناگزیر باید آنرا به طور میانگین با 3 هزار و 700 تومان روانه کشتارگاه کنیم. به عبارتی مرغداران رقمی بین 400 تا 500 تومان از هر کیلو زیان می ‎بینند. آمار مأخوذه از منابع موثق در استان ‎های مختلف کشور نیز صحت این گفته ‎ها را تأیید می ‎کند، زیرا در تاریخ 1393/8/6 قیمت مرغ زنده تحویل به کشتارگاه حداقل 3500 و حداکثر 4250 تومان خریداری و مرغ کشتار شده نیز حداقل 5200 تا 6300 تومان به واحدهای صنفی از طرف کشتارگاه ‎ها عرضه شده است. از سوی دیگر آمار مندرج در آی تی پی (موسسه اطلاعات مرغداری) در تاریخ 1393/4/4 یعنی حدود 5 ماه پیش نشان می ‎دهد قیمت هر کیلو گوشت مرغ زنده حداقل 4400 و حداکثر 5050 تومان خریداری و قیمت هر کیلو گوشت مرغ کشتار شده حداقل 6300 و حداکثر 7450 تومان از کشتارگاه‎ ها عرضه شده است.
اینکه در تاریخ‎ های ذکر شده واحدهای صنفی مرغ را با چه قیمتی به مصرف‎ کنندگان عرضه کرده‎ اند موضوعی است که کمترین ارتباط با تولیدکنندگان گوشت مرغ دارد، ولی کاملاً آشکار است مرغداری که در 5 ماه پیش (4/4/1393) مرغ خود را حداقل 4400 تومان و یا حدود 5000 تومان به صورت زنده فروخته است، امروز ناگزیر است حداقل 3500 و حداکثر 4200 تومان بفروشد. اگر فرض کنیم تورمی وجود نداشته است، قیمت اقلام مختلف در مسیر تولید به ویژه اقلام سربار و هزینه‎ های مختلف هیچکدام افزایش نداشته ‎اند، یعنی تورم درصد صفر بوده است، در این قیاس نیز مرغداران کالای خود را حدود 800 تومان پایین ‎تر از 5 ماه پیش به فروش می‎ رسانند. این نوسان از هر زاویه که دیده شود شکننده، ویران کننده و بیش از آن است که اعلام کنیم قیمت مرغ "سقوط کرده" است.
دولت باید فکری عاجل اقدامی فوری و بدون تعلل انجام دهد. این بحران آشکار می‎ سازد که تصمیمات متخذه، برنامه‎ های اعلام شده، داستان ‎ها و هیاهوهایی همچون گسترش، راه‎ اندازی و تقویت زنجیره‎ های تولید که مصاحبه و سخنان بسیاری درباره آنها با شور و هیجان گفته می ‎شد چندان عمیق و همه جانبه نبوده ‎اند. اینک کارزار واقعی در صحنه نبرد برای بقا و نابودی مرغداران فرا رسیده است. آنانی که فکر و چاره ‎ای دارند به میدان آیند! گوشت مرغ و تخم‎ مرغ کمتر از شیر که دولت برای کمک به دامداران، برایش یارانه مستقیم و نقدی تعیین می ‎کند، نیستند!
کد خبر 8ce334035d1c4783bfec36f60ffa21bd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کمال ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    0 0
    سقوط قیمت مرغ باعث نابودی واحدهای تولیدی می شود حتما بعدش کشف خواهیم کرد توطئه اسرائیل است